Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HJELP. Scarpa Maestrale slakter føttene mine fullstendig!
#180408 11/02/2013 5:11 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Jeg er i den heldige posisjon at jeg har ett par Scarpa Maestrale som jeg bruker på topptur og i bakken. Svindyre sko fra øveste hylle, ikke sant? :)MEN min føtter er brede foran (bred lest), jeg er plattfot, og overpronerer. Jeg trenger en sko med god plass framme i forfoten. Dette her desverre ikke Maestrale skoen. Utenom det, er det en super sko. Men desverre ikke for meg.Noen som har tips til sko som vil passe bra sammen med ett par K2 Coomback med Dynafit bindinger? De bør helst være lette å gå toppturer med, samtidig kraftig nok til skiene og nedfarten. Jeg veier bare 65-70 kg.Takker på forhånd for svar smile

HVIS NOEN VIL KJØPE SKOENE:

-Kjøpt vinteren 2012-Størrelse 27,5 mondo (jeg bruker 42 og 43 i vanlige sko).-Kun varmetilpasset en gang.-Brukt på 3 toppturer og to dager i skibakken.-Ser nesten ut som de kommer rett fra butikkhyllen.-Kontakt meg her eller på: 93058991

Re: HJELP. Scarpa Maestrale slakter føttene mine fullstendig!
mindviruz #180409 11/02/2013 7:03 PM
Fersking
Fersking

Slet sjøl med den støvelen. Overpronerer litt sjøl, og antydning til plattfot. Hadde ikke råd til en ny, så jeg kjøpte superfeet-såler og blokka tå/rist-partiet en god del. Har gått masse i de nå, og de er gode som gull.

Alternativt; http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Topptursko-for-brede-foetter

mindviruz #180410 11/02/2013 8:36 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Om jeg hadde fått de til å funke, hadde det vert det beste.Jeg har fått laget meg ett par spesilatipassede såler som jeg bruker. De har høy fotbue, svært lite demping og er tykkere ved storetå enn ved lilletå. De er laget spesielt til å passe disse skoene med mine føtter. Men det hjalp ikke.

Jeg har i kveld tatt ett par sorbotane såler, og klippet av den delen som går under lilletåen og høvlet litt av sålen ved ytterkanten slik at den blir lavest her. På stuegulvet kjennes det fakstisk bedre ut, men jeg vet ikke.Kanskje de superfeet sålene du nevner kunne vert noe. Hvilken farge kjøpte du? Hva mender du med at du "blokka" tå/rist partiet litt egentlig?

mindviruz #180411 11/02/2013 8:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Om jeg hadde fått de til å funke, hadde det vert det beste.Jeg har fått laget meg ett par spesilatipassede såler som jeg bruker. De har høy fotbue, svært lite demping og er tykkere ved storetå enn ved lilletå. De er laget spesielt til å passe disse skoene med mine føtter. Men det hjalp ikke.

Jeg har i kveld tatt ett par sorbotane såler, og klippet av den delen som går under lilletåen og høvlet litt av sålen ved ytterkanten slik at den blir lavest her. På stuegulvet kjennes det fakstisk bedre ut, men jeg vet ikke.Kanskje de superfeet sålene du nevner kunne vert noe. Hvilken farge kjøpte du? Hva mender du med at du "blokka" tå/rist partiet litt egentlig?

mindviruz #180412 11/02/2013 11:46 PM
Fersking
Fersking

Først å fremst vil jeg si at jeg ikke er en fagperson, men deler kun mine erfaringer. Mye dyktige folk i butikker som kan hjelpe deg med å finne rett såle.

Jeg bruker grønn-superfeet. Den demper, men det er ikke noe myk gummigreier.

Blokking vil si at man legger en lest i støvelskallet, via en pumpe/jekk utvider denne seg inne i skallet. Støvlene varmebehandles og resultatet er at den blir bredere. Etter bruk vil innerstøvelen også utvide seg. MERK at dette er en permanent løsning; kansje du vil få problemer med å få solgt den om det ikke skulle funke. OG hva ''tå/rist området'' angår var det der det var trangt hos meg. Dette får du gjort på en butikk mot en liten sum.

Lykke til med støvlene smile

mindviruz #180413 12/02/2013 12:32 AM
Fersking
Fersking

Jeg er interessert i å kjøpe støvelen! smile

Jeg vet det går an å blokke vanlig skotøy og slike spesielle "custom fit"-skall på alpinstøvler, men funker dette på vanlige alpinstøvler? Hvor har du kjøpt støvelen? Jeg slår på tråden i morgen. smile

mindviruz #180414 12/02/2013 12:37 AM
Fersking
Fersking

Jeg ser forresten at du er i Bergen. Jeg har et par Maestrale fra i fjor i 28,5 og ett par ubrukte i 27,0. Sistnevnte kan jeg bytte i butikk til 28,0 dersom dette kan hjelpe deg og du ønsker å bytte. Jeg skal egentlig ha 27,5 men de er visst ikke å oppdrive.

mindviruz #180415 12/02/2013 3:32 PM
Fersking
Fersking

Bruker du 42 i vanlige sko, så er 27,5mp for stort. Hadde byttet i noen som var mindre og fått dem blokket til de passet foten din.

mindviruz #180416 12/02/2013 3:41 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Som sagt, jeg bruker 42-43. Og 27,5 er ikke for stort, det er akkurat passe.

Hvor kan man få blokket ut slike sko i Bergen? Hva pleier slikt å koste?

mindviruz #180417 12/02/2013 4:06 PM
Fersking
Fersking

Få tak i et par Scarpa F3, de vil passe dine føtter...har hatt samme utfordring selv og kjører nå F3!

mindviruz #180418 12/02/2013 4:17 PM
Entusiast
Entusiast

en kamerat hadde et problem med et par støvler og han har aldri hatt støvler gode nok for han...MEN han gjorde noe!!! han dro til en sportsbutikk og de varmet støvlene hans så plastikken ble bløt, tok på seg noe rare sokker og vips, etter 10-15 min ble de perfekte... før klagde han hele tiden om at støvlene var dårlige, nå klager han aldri! kanskje du kan gjøre noe lignende? eller har du allerede gjort det? dette var med et par vanlige alpinsko

mindviruz #180419 12/02/2013 5:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Få tak i et par Scarpa F3, de vil passe dine føtter...har hatt samme utfordring selv og kjører nå F3!

Takk for tips smile

mindviruz #180420 12/02/2013 5:21 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

en kamerat hadde et problem med et par støvler og han har aldri hatt støvler gode nok for han...MEN han gjorde noe!!! han dro til en sportsbutikk og de varmet støvlene hans så plastikken ble bløt, tok på seg noe rare sokker og vips, etter 10-15 min ble de perfekte... før klagde han hele tiden om at støvlene var dårlige, nå klager han aldri! kanskje du kan gjøre noe lignende? eller har du allerede gjort det? dette var med et par vanlige alpinsko

Kan du finne ut hvilken butikk han gjorde dette på, og evt. om noen butikker i bergen kan gjøre dette?Jeg har varmetilpasset de på vanlig måte, i butikk. Er det mulig å varmetilpasse skoene selv, med en vanlig hårføner? "stekeovnsmetoden tør jeg ikke å prøve selv.

mindviruz #180421 12/02/2013 9:16 PM
Medlem
Medlem

Om du skall till hemsedal så har de en riktigt duktig bootfitter där från tyskland som säkert kan hjälpa dig.

mindviruz #180422 12/02/2013 9:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Blir nok bare i bergen/voss området på meg i år. Jeg skal en tur til Geilo i april da.

mindviruz #180423 12/02/2013 10:46 PM
Entusiast
Entusiast

<blockquote>

Kan du finne ut hvilken butikk han gjorde dette på, og evt. om noen butikker i bergen kan gjøre dette?Jeg har varmetilpasset de på vanlig måte, i butikk. Er det mulig å varmetilpasse skoene selv, med en vanlig hårføner? "stekeovnsmetoden tør jeg ikke å prøve selv.

</blockquote>

hei sann! han gjorde det på Glømmisport mener jeg. snakket med noen folk derfra på skiexpo og fikk en avtale, han betalte 400kroner for det...

mindviruz #180424 13/02/2013 11:50 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei! Jeg har Scarpa Maestrale RS og de var litt smale i bredden her også. Var veldig vonde å bruke inntil jeg varmetilpasset intuition innerskoen. Brukte litt padding på det bredeste på føttene og vips så var de perfekte! Det var en utrolig forskjell etter thermo moldingen. Hvis du ikke allerede har gjort det så prøv!

Oppsøk en forhandler eller gjør det selv. Anbefaler at du leser deg litt opp hvis du skal prøve hjemme! Risposeprinsippet(varme ris i mikroen i en lang strømpe) er nok tryggest.

mindviruz #180425 07/03/2013 5:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei! Jeg har et par lite Brukt Scarpa Maestrale 27.0. Jeg kjøpte skoene brukt og tok sjansen på formingen. Har en smal og relativt normal fot målt til 26.0 og skoene sitter perfekt! Vanvittig fornøyd med disse. Lette og stive. Før jeg bestemte meg prøvde jeg et par nye i butikken og jeg kjente med en gang at dsse ville passet meg utmerket og valget ble lett når jeg hadde prøvd Mercury, Vulcan og Zzero 4.

mindviruz #180426 08/03/2013 1:48 PM
Fersking
Fersking

Black Diamond quadrant er ok for mine platte føtter, de har bra med plass foran i støvla. Synes de er bra både opp og ned. Kanskje det er noe for deg, ser ut som mange vil hjelpe deg av med støvla. Har fesk sett BD factor her på bruktmarkedet til 1400 spenn i 27,5

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå