Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feilmontering av bindinger i butikk
#180347 08/02/2013 11:48 PM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5
jakobbg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5

Kjøpte K2 Sidestash og Salomon KTH 14 frå Sport-Conrad, og var veldig happy med at dei dukka opp no i veka som var. Reiste på {stor sportsbutikk-kjede} i dag for å få montert bindingar og ei enkel prepping. Det viste seg diverre å bli litt meir komplisert enn planlagt.

Når eg kom tilbake etter ein halvtime kunne han informere meg om at malen for bindingen hadde forskjøvet seg under borring, og hulla var feil og måtte tettast og dei måtte gjere jobben på nytt. På eine skien måtte hulla flyttast 3cm, og på den andre skien måtte hulla flyttast rundt 1cm. Bindingane må dermed også flyttast ein drøy cm, minst, frå det som blei anbefalt.

Kva gjer eg no? Er det uproblematisk? Er det katastrofe? Sidan eg ikkje kjøpte skia der, og dei heller ikkje fører skia, så er eg litt usikker på kva eg kan gjere med det.

Er litt usikker på kor alvorleg dette er, og vender meg difor til dykk her på Friflyt.

På førehand takk for hjelp!


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180348 08/02/2013 9:12 PM
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 89
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 89

de har ødelagt skia dine, og burde dermed gjøre det de kan for og gi deg tillsvarende ski tilbake eller erstatte de med kroner...


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180349 08/02/2013 11:33 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 254
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 254

hvis de er ubrukelige: krev nye ski eller penger. skal ikke være at man leverer skia for å få på bindinger og får de sånn tilbake...


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180350 09/02/2013 4:58 PM
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 147
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 147

fant dette på lovdata.no

§ 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

litt usikker på om du kan bruke denne i din sak, men det du har kjøpt er en tjeneste hos en {stor sportsbutikk-kjede} de fleste av disse har en 100% fornøyd garanti. det står ingenting om dette ikke gjelder deres tjenester, som montering utbedring etc.

det er uproblematisk å plugge hull, flytte binding for så å kjøre med skien. men skien har helt klart tapt seg i verdi mot et mulig salg senere.jeg leser også at bindingen måtte flyttes fra det som var anbefalt. noe som gjør at du ikke lenger har det produktet du ville ha.

selv ville jeg sett på dette som en enkel sak, krev ny ski, behold bindingen, monter hos noen som vet hva de gjør.

siste tips: behold roen og snakk din sak på en saklig måte. så ser du at de fleste tar ansvar for sine feil.


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180351 10/02/2013 8:24 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72

Hva foreslår butikken, at du skal godta at de har ødelagt skia dine uten at du får noen kompensasjon? Her bør de tilby deg en kompensasjon som du godtar, ellers så hadde jeg bestilt nye fra Conrad og bedt butikken betale. Så kan de selge skia de har feilmontert sjøl.


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180352 10/02/2013 8:31 PM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5
jakobbg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5

Fredag kveld fekk eg tilbod om at jobben skulle bli utført gratis, noko eg ikkje aksepterte. Eg fann ut eg ikkje ville hente skia, men heller rydde opp i det til veka, når butikksjef og liknande er til stades.

Nye ski på Conrad koster meg 450EUR + frakt no (fekk dei for 400+ frakt på tilbod når eg sjølv kjøpte dei for halvannan månad sidan).

Eg er ikkje typen til å hisse meg opp, men forventer at ein jobb blir utført kvalitetsmessig og etter planen når eg betaler for det.

Ser at ein butikk i nærleiken sel akkurat samme skia til 5k (inkl. kjipe bindingar), så eg skal foreslå at dei kan kjøpe dei skia til meg (med mine bindingar) i morgon. Så får me sjå kva som skjer - I'll keep you posted! :-).


 
 
Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180353 10/02/2013 9:36 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72

Bruk forbruker makta! Legg ut navn på butikken her og gjerne på Facebook hvis de ikke prøver og ordne opp for deg. Har ett eksempel på bra service fra MX sport i Skien. En kompis hadde kjøpt utstyr på sport Conrad. Uka før han skulle på drømmetur til Canada klarte han og ødelegge bindingen på skia. Ergo så rakk han ikke å få hjelp fra Conrad. MX i skien ordna ny binding og montering uten å ta fem øre for jobben. Han fikk ett håndtrykk og ønske om god tur! Det kaller eg bra service!


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180354 10/02/2013 9:40 PM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5
jakobbg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5

Jepp, men dei skal få lov til å prøve å gjere opp for seg før eg legg ut navnet på butikken :-). Håper det ordner seg i mårra!


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180355 10/02/2013 11:09 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261

Du skal ha ny ski eller erstatning. Som regel vil ikke dette være noe problem. Arbeidsuhell kan skje alle, også skimontører. Det er derfor de priser en 10 minutters jobb til 1200-3000/time.


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180356 11/02/2013 3:47 PM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5
jakobbg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 5

Eg vart akkurat oppringt frå sportsbutikken og fekk beskjed om at nye ski var bestilt frå K2, og eg kom til å få skia levert seinast torsdag i inneverande veke. Montering og prepping av ski får eg no utført gratis, som ein kompensasjon for rotet. Bremseskoen på eine bindingen og nokre skruar var også øydelagde, men dei vart fiksa med nye delar.

Alt løyser seg no altså vonaleg til slutt. Eg gjekk glipp av laussnøen i Eikedalen denne helga, men då går turen til Voss fyrstkomande helg, og eg gleder meg som ein unge!

Og til dei som lurte: Når eg har snakka om "{stor sportsbutikk-kjede}", har det heile tida vore snakk om XXL i Åsane, Bergen.

Takk for gode innspel frå alle saman!


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180357 11/02/2013 3:56 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 72

Se der ja. God løsning av XXL i Åsane. Da blir det god PR for dem!


Re: Feilmontering av bindinger i butikk
jakobbg #180358 12/02/2013 9:57 AM
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 338
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 338

Kan for øvrig anbefale å ta drillen i egne hender og montere selv. Det er slett ikke vanskelig hvis man er litt nøye. Er overraskende ofte jeg hører om f*ck ups selv om jig brukes. Kan også legge til at en jig fort blir slarkete og ikke så nøyaktig som man skulle tro - mao det er større slingringsmonn enn bruken av jig skulle tilsi smile