Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lengde på Völkl Aura ski
#180341 08/02/2013 7:06 AM
eritho Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg skal kjøpe ski i bursdagsgave til dama og trenger en kjapp avklaring på lengde av ski. Jeg har sett for meg Völkl Aura 2013. Hun er like over 170 høy, bør hun da ha skien i 170 eller vil 163 fungere helt fint? Får en god pris på skien i 163 slik at jeg kan få de på dagen. Jeg lurer derfor på om 163 blir for kort?

Re: Lengde på Völkl Aura ski
eritho #180342 08/02/2013 7:49 AM
Pme Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

HeiAlt kommer ann på bruksområde, men min samboer har Aura i 170, de fungerer greit i den lengden men de skal byttes i noen litt bredere og lengre nå, hun er 167 høy og erfaren.Men mye kommer som sagt ann på bruksområde og hvor god man er på ski.

eritho #180343 08/02/2013 8:12 AM
eritho Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for svar. Min samboer er middels god på ski og ikke noen pudderhund akkuratt, men det håper jeg å endre på. Jeg tenker derfor at 163 vil være fin og "leken" i bakken sammenliknet med 170, men at den kanskje blir litt spinkel når / hvis jeg får henne med ut i løssnøen. Inspill?

eritho #180344 08/02/2013 12:57 PM
Medlem
Medlem

Hei!Hvis hun er like over 170 cm så stemmer jeg for 170 lengden. Økt stabilitet og flyt med litt mer lengde. Tip-rockern gir jo følelsen av en litt kortere ski. Så siden hun er moderat god og planen vel kanskje er at hun skal bli bedre så gir 170 mer potensiale, og likevel rimelig lettkjørt. En 163 cm ski, som da er oppunder 10 cm lavere enn henne vil jo føles mer lettkjørt i bakke, men det er vel bare 2 m lavere svingradius ca. tror jeg!? I åpne offpiste forhold da det kanskje blir litt mer fart vil 170 lengden gi mer flyt og stabilitet, slik at hun vil føle seg tryggere. 163 lengden blir da å føles mer spinkel, som du sier.

Et annet punkt er bruksområdet. Hvis det er tenkt som en 50-50 bakke og offpiste ski så er det et bra valg. Hvis planen er en mer overvekt av offpiste kjøring så ville jeg ha tenkt på om ikke Volkl Kiku vil være et riktigere valg. Økt flyt med bredden, selvsagt. Full-rockern gjør den mer lettkjørt offpiste og mer leken. Volkl sin rocker og sidecut konstruksjon gjør at den fortsatt carver bra i bakken. Men Aura-en sitter selvsagt noe bedre i hard preppa løype. Hvis hun har bakkeski allerede så er det noe å tenke på. Derimot hvis du er usikker på om du får henne med offpiste så er kanskje Aura-en mer safe. Er hun virkelig sugen på offpiste og tenker det virkelig kunne være nå og skal ha ski til det, så ville kanskje Kiku være valget.Eksen er meget fornøyd med Aura-en!! Tanten min har Kiku og er også meget fornøyd! smile Volkl har god kvalitet på dameskia.

Kudos for ski til samboern! Sånn skal det være smile

eritho #180345 22/03/2013 10:40 AM
eritho Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for det C-Eckhoff og takk for tips Pme. Vi endte opp med 163 utgaven og er i alle fall veldig fornøyde etter første test i preppa løype. Grunnen til at vi endte på den lengden er at jeg stakk fingeren i jorda og innså at ønske om ski som gjør seg bedre i pudderet var mer mitt ønske enn hennes. Nå har hun i alle fall ski som funker som fjell i bakken, det er nesten så jeg blir frakjørt, og med mulighet for å prøve seg litt utenfor løypene i håp om at hun får smaken på det.

eritho #180346 22/03/2013 12:52 PM
Medlem
Medlem

Hørtes ut som et klokt valg ut i fra hva du sier. Du er nok nærmere hennes ønsker med den lengden. Super god og stabil ski uansett så det blir meget bra. God påske!