Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkspakke
#180310 06/02/2013 8:25 AM
Swoop Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Da skal jeg ta steget hvor jeg konvertert fra snowboard til telemark, ettersom det er lettere å gjennomføre toppturer med. Så mitt første mål blir å lære seg telemark:), og jeg vil nok oppholde meg? i prep. bakke den første tiden, 1-2 år. Da trenger jeg noen nybegynner ski.

Følgende har jeg sett meg ut:

Black Diamond 01, mid stiff 12/13 binding

Scarpa TX NTN 11/12 (kan jeg bruke disse skoene til bindingen??)

Volkl Nanuq 12/13

Ser dette greit ut for en nybegynner og fungerer disse skoene til denne typen bindinger?

Takk for alle gode innspill

Re: Telemarkspakke
Swoop #180311 06/02/2013 8:38 AM
Medlem
Medlem

Hei, kjekt å høre at du konverterer TIL telemark!

Men du kan dessverre ikke bruke en NTN sko i black diamond bindinga, da må du ha en god gammaldags 75mm sko. Eller hvis du er veldig interessert i akkurat den skoa kan du jo gå for NTN freeride eler freedom som binding i stedet, kanskje freedom siden du er gira på topptur. Jeg har ikke prøvd akkurat den skia, men hørt mye bra om den, spesielt til topptur! Lurt å legge inn en del bakkekjøring i starten, men du trenger ikke å være noen ekspert for å gjennomføre en topptur. Så lenge du er realistisk i forhold til hvor langt og bratt du vil gå, er det bare å gyve på med friskt pågangsmot! God tur!

Swoop #180312 06/02/2013 1:21 PM
Swoop Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar.

Jeg var litt redd for at jeg ikke kunne bruke denne skoen til bindingen, men jeg har hørt bindingen skal være bra for toppturgåing. Kan det fungere med Black Diamond Push og er det en bra sko??

Swoop #180313 06/02/2013 1:51 PM
Medlem
Medlem

Ja, det vil funke med push. Bruker BD Custom skoen selv og er veldig fornøyd. Custom har ganske bred lest, noe som passer meg perfekt. Tror de har noen push fra i fjor på tilbud på oslo sportslager hvis jeg ikke husker feil. Telemarksko er generelt ganske bra til topptur, så og si alle har gåfunksjon og med flex over tærne og gummi under sålen er det stort sett god stemning uansett. Men desto høyere og stivere sko du velger, jo mer veier de selvsagt. Vil tro push er en slags mellomting mellom scarpa t1 og t2, kanskje mest mot t2, så i mine øyne er dette er veldig fin sko til ditt formål.