Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Høye bindinger
#180229 29/01/2013 8:36 PM
jumpman Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Lurer bare på hvorfor telemarkbindinger er så sabla høye? Har R8 montert på Line SFB, og har vurdert å slipe ned under bindingen. Har ikke noe særlig grunn til akkurat det, men bare en mistanke om at dette kan gi en bedre feeling med skia og underlaget, ergo: mer digg!..?

Lurer på om noen her har testa lavere bindinger? Eller kan gi gode grunner til å fortsette med "stylter" på skia?

Re: Høye bindinger
jumpman #180230 30/01/2013 11:39 AM
Entusiast
Entusiast

Oppbygning gjør at du får mer moment til å kante skien og for å forhindre "booting" (at støvelen tar nedi underlag ved høy kanting). R8 ble utviklet når carving var det store nye så den ble gitt veldig høy oppbygning. Oppbygningsplatene på R8 heter jo og "carvingplater", men den vanlige benevningen på slike er "race plate"s da de er vanlig i racing, spesielt på is.

Om du ser på nyere bindinger så er oppbygningen langt mindre da fokus ikke er carving og skiene er så brede at "booting" ikke et problem. På NTN Freedom har de jobbet med å få ned bindingshøyden.

Samtlige av bindingene jeg bruker er uten oppbygning, men NTN Freeride er jo litt høy uansett. Jeg har Voile 3-pin Cable montert flatt på et par Åsnes Storetind. Dette fungere utmerket. Det sparer vekt, er bedre når du går og gir veldig god følelse med skien, men på hardt føre må jeg passe meg så skoen ikke tar nedi da denne skien kun er 68 mm på midten. Nå bruker jeg disse som fjellski og for lange, solo toppturer så da kjører jeg ikke så hardt uansett at dette er et stort problem, men jeg hadde en skummel opplevelse da jeg prøvde dem i et alpinanlegg (høy fart + svart løype + knallharde isete groomers + booting = ufrivillig aketur i høy fart).

På dine SFB er oppbygning IMHO bare ødeleggende (med mindre du er veldig glad i å carve da). Drit i å slipe ned, jeg ville jeg bare kastet carvingplatene og montert tådelen (den i metall) rett på skien og bare satt en plate for hælen (evt. skaffet en Voile 3-pin hæl om jeg trengte hælløfterne). Du kan jo og konvertere til NTN :p

jumpman #180231 30/01/2013 6:27 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

jumpman #180232 31/01/2013 10:51 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Kan varmt anbefalle voile 3pin bindinger og chillifjærer,slik at du får å trøkke med hvis forholdene krever det.Har i et år nå kjørt med combo voile 3pin og rotefella chillifjærer på både k2coomback 174 (allroundski)og voile charger 191,pudderplanker,funker som fa.............;-)Hadde ca100 skidager på disse i fjor,og ca 30 til nå. i Denne sesongen.Fordelen er bl.a når jeg skal til topps legger jeg fjærene i sekken slik at vekta på ski og bindinger blir minimale..vel oppe fester jeg fjærene,yterst stag ovenifra og ned mens indre stag festes undenifra,da sitter dem som et skudd.Opplever med denne comboen en størrekjøreglede ,da jeg nå har nye mere kontakt med skia.