Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Treningstips for pudderkjøring til en nybegynner?
#180193 28/01/2013 9:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjøpte meg nye ski nylig, Åsnes Ingstad med Rottefella Super Telemark-binding, samt Crispi lærstøvler.

Var på min første topptur på mange år forrige helg og turen opp og på de flate strekkene gikk veldig bra, men merker jeg hadde store problemer med nedkjøringen i 40-60 cm med pudder. Noen som har noen generelle tips til hvordan jeg kan/bør trene for å bli bedre på telemarken? Testet formen på hardt underlag og der har jeg fortsatt ganske grei kontroll selv om det er mange år siden jeg sist hadde ski på beina.

Vil det være verdt pengene å betale for noen timer med en telemarksinstruktør (om det finnes noen i Tromsø) og forklare at intensjonen i det minste er å klare enkel nedkjøring i pudder. Er villig til å legge inn mange timer i uka på trening, også utenfor løypa om det er noe jeg kan jobbe med der for å bedre balansen osv; tar i mot alle tips og råd med åpne armer.

Takk på forhånd!

P.S. Vurderer bytte ut støvlene med f.eks. Fischer BCX 675 eller 875 for litt bedre kjørekontroll.

Re: Treningstips for pudderkjøring til en nybegynner?
thomasjo #180194 28/01/2013 11:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil bare legge til at jeg ikke kjøpte utstyret kun med tanke på kjøring, og særlig ikke i pudder, men varierte turer. Å bli flinkere på pudderkjøring med dette utstyret har vist seg å være en nødvendighet den siste tiden her i Tromsø. Vil gjerne være mest mulig på tur i fjella selv når føret strengt tatt ikke er optimalt for meg.

thomasjo #180195 28/01/2013 11:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisan! Tror nok det er mange som har forlatt de "gamle" lærstøvlene dersom man ønsker å gå topptur og kjøre skikkelig off-piste med telemarksutstyr. "Puristene" synes jo at det ikke blir ekte telemark med det nye utstyret, men det får være en annen diskusjon. Utstyret du nå har kjøpt er vel mer for en vanlig fjelltur. Og det er jo knallfint, men hvis du har lyst til å beherske litt råere terreng anbefaler jeg deg å prøve NTN-utstyret. Uansett: Med riktig teknikk går alt så meget bedre, så et kurs med noen som har skikkelig peiling hjelper alltid. Det er utrolig hva små forskjeller i teknikk kan gjøre for mestringen. Lykke til!

thomasjo #180196 29/01/2013 9:25 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utstyret ditt er ikke veldig godt egnet til å kjøre med, uansett underlag. Men det er mulig om du har meget gode skiferdigheter. Disse ferdighetene vil du bruke år på å tilegne deg med dette utstyret, om du ikke har det. Om du har muligheter til å trene løssnøkjøring i et skianlegg vil dette bli mer effektiv treningenn på tur. BC sytem vil ikke gi bedre kjørekontroll, uansett støvel.

Ønsker du å lære å kjøre telemark bør du skaffe deg bredere ski og kraftigere støvler(minimum T2).

thomasjo #180197 29/01/2013 10:11 AM
Entusiast
Entusiast

Som flere her påpeker så kommer du ikke til å rocke pudder med dette oppsettet men selvfølgelig fungerer det!

Start med å se gjennom denne http://telemarktips.com/Lessons06_07Powder.html. Med Ingstad kommer du aldri til å flyte så du må jobbe i snøen og trøkke ordentlig til for å svinge, poenget er å presse midten av skiene så mye ned at du skaper ganske mye innsving inn mot fallretningen. Hoppsvinger kan fungere men ikke når det er 40-60cm. Kjører selv på Vetletind med Voile 3-pin cable og Scarpa T4 som fjellski.

thomasjo #180198 29/01/2013 12:25 PM
Entusiast
Entusiast

Innstruktørtimer er absolutt verdt det, spesielt når du er fersk. Da kan instruktør vise deg korrekt teknikk, fortelle deg hva du må trene på og gi deg et godt grunnlag for å utvikle din teknikk. Om du begynner på egen hånd eller får hjelp av venner er det veldig fort å legge på seg uvaner og dårlig teknikk som vil ødelegge for deg. Du bør gjerne ta 1 time og lære litt grunnteknikk, så øve i noen uker og så ta en time til der innstruktør kan gi deg tilbakemelding, lære deg mer teknikk og rette opp i feil du gjør som et minimum.

Du må og belage deg på å trene i alpinbakken på preppet underlag til du mestrer telemarkteknikken ganske bra da ujevnt underlag og 3d-snø vil gjør ting vanskeligere. Det kan og være å anbefale at du får deg et par rene nedoverski med NTN eller annen kraftig binding som gir mye mer stabilitet enn utstyret du har nå for at det skal være lettere for deg å mestre teknikken.

Nå er dine "kjøreski" langt mindre egnet til kjøring og pudder enn mine fjellski(Storetind, med Voile 3-pin cable og Scarpa T4 ) så du har en ganske formidabel oppgave om du skal bli god nok til å kjøre god telemark i pudder med dem. Om du tenker på å bytte sko er de du nevner nok fine da de har sideveis avstivning med plastskinner, men en sko som T4 eller Garmon Excursion er bedre da den ikke har lær og gummi som gir alt for mye sideveis mykhet og ødelegger kjørekontrollen. T4 er veldig behagelig å gå med. Om du vil bytte mer bør du se på ski som Åsnes Storetind og Vetletind, dette er carbonavstivede ski med litt smørelomme, men med stivhet, innsving og bredde nok til å være fullverdige nedoverski. Andre ski å se på kan være Voile Vector BC som er en frikjøringski som har en spesiell smørefri såle. Her er en anmeldelse av den skien. Bindingen du skal se på er Voile 3-pin cable , da den er lik den du har, men i tillegg har med kabel du kan montere for nedkjøringen, noe som gjør den ekstremt mye bedre nedover.

thomasjo #180199 29/01/2013 9:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle innspill!

Har etter et par turer innsett at jeg er mer glad i kjøring enn å gå i fjellet, så mulig jeg forsøker selge disse (dessverre) helt nye, skia. Tviler på om jeg får brukt "100% fornøyd"-garantien hos XXL, men er jo verdt forsøket. Rando er nok mer min stil, ettersom det er alpint jeg har erfaring med.

thomasjo #180200 29/01/2013 11:15 PM
Entusiast
Entusiast

De er gode fjellski så du kan jo bruke dem i mer flatt terreng om du ikke får returnert eller solgt til en god pris...

thomasjo #180201 30/01/2013 12:19 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kraftig opp- og nedbevegelse (avlasting) er ofte nødvendig +  riktig stavbruk hjelper godt.

Spesielt når du har ei ski med såpas kraftig spenn som Ingstad.  Forsvaret har jo ikke hatt pudderkjøring som øverste prioritet når de spesifiserte denne skia ;-)  

Om du tar turen sydover er det en plass igjen på telemarkkurset for fjellski her - hvor du også kan prøve flere andre fjellski som styrer godt: 

www.dntoslo.no/activity.php?ac_id=44226&fo_id=74

Pål T

thomasjo #180202 30/01/2013 12:39 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Stemmer dårlig det du sier her med mine erfaringer med alle fjellskiene på det norske markedet. 

På fast underlag kan du fint kjøre sorte løyper med mange av fjellskiene i fin fart og kontroll - også med lærsko.  Med T4 plastsko får du mer trøkk - og jeg bruker disse skoene på selv på kraftige kjøreski og til de fleste kursene jeg holder.  Crispi Svartisen er og en fin variant - lettere og bedre å gå med men stiv nok til kjøring. Se ellers sko og skitester: 

www.utemagasinet.no/tester

Pål T

thomasjo #180203 30/01/2013 1:42 AM
Entusiast
Entusiast

Det er stor forskjell her på hva som er mulig for en erfaren telemarker og hva som er mest hensiktsmessig for en nybegynner på telemark som ønsker å kjøre nedover på varierende føre...

Jeg har hatt det mye morsomt med fjellski i alpinbakker selv, men det er ikke det samme som at jeg vil anbefale fjellski til noen som vil lære seg å kjøre offpiste.

thomasjo #180204 11/02/2013 10:43 AM
Fersking
Fersking

halla du.kjører selv mye pudder på fjellski med slappe lærsko. synes ofte det er fetere enn rando og telemark. du sier du er villig til å legge ned mange timer for å bli bedre. derfor er mit råd å kjøre mange timer. hærje rundt i snøen og bare ha det fett. da kommer det seg fort. når du da har blitt dritgod er det fett å kjøre dritten ut av ntn folk i bakken.