Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN Freedom og Hoji eller lignende
#180175 28/01/2013 9:01 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har testet NTN Freedom på en ski som 4 frnt Hoji eller lignende ski. Gjerne i kombinasjon med Tx Comp. Fungerer bindingen på et såpass kraftig oppsett eller blir den veik??

Re: NTN Freedom og Hoji eller lignende
T.Bjarmann #180176 28/01/2013 10:16 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har Freedom på Salomon R2-115, og TX Comp (har også TX Pro, men jeg foretrekker Comp). Freedom leverer, og fungerer bra til dette oppsettet. En av toppturvennene kjøpte Sidestash/Freedom/TX Pro, han kom fra 75 mm og mener bestemt å ha sett lyset

Jeg kjenner ikke til Hoji, men SS og R2-115 er noenlunde tunge og kraftfulle ski, som altså etter vår mening fungerer meget godt med Freedom

T.Bjarmann #180177 28/01/2013 11:14 AM
Entusiast
Entusiast

Så lenge du er sikker på at du vil kjøre telemark med fullrocker så er det gode ski. Jeg kjørte 2 sesonger med storebror Renegade og NTN. Det var gull i pudder men ikke noe særlig på vekslende/hardt føre (det ble gull med låst hæl vel og merke...). Jeg ville heller ha satset på erfaringene til JLB her med 5-punkts geometri og litt spenn som Rocker2 115, Sidestash eller Automatic.

T.Bjarmann #180178 28/01/2013 12:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

For å gjøre en lang historie kort. Driver en liten butikk og selger de fleste skiene dere nevner. Har samme erfaring som dere ang full rocker på telemark, men måtte teste Hoji for å kunne gi en kvalifisert uttalelse når noen spør. Har fått testet den med Freeride i 30cm pudder og der var den fantastisk. Tar nå en test med Freedom. Går det til helsike på mer variert føre så ender den opp med inserts og alpinbindinger. (det gjør den uansett for å få testet den der og). Noe av grunnen til at jeg tror Hoji kan fungere på telemark, også på hardt føre, er fleksen er ganske stiv. Den er også stivest bak og det kan være en gulloppskrift.

Salomon R2 108 var bare trist med telemark og fantastisk med alpin.

T.Bjarmann #180179 28/01/2013 1:27 PM
Medlem
Medlem

Har ikke testet HOJI eller NTN, men har hatt en del turer på Renegade med Enzo, og hiver meg på superdigg mtp fullrocker til telemark. Har kjørt flest turer på hardt drittføre med dem, og finner meg ikke til rette med fullrocker. Nå er imidlertid HOJI noe mykere og mer innsvingt enn Renegade og kan kanskje være litt mer medgjørlig, men for å være ærig har jeg ikke særlig trua. Har et par gamle EHP til variert føre, og blir bare mer og mer glad i dem. I løssnøen er historien litt annerledes, og der finner jeg meg veldig til rette med rockerprofilen til Renegade.

T.Bjarmann #180180 30/01/2013 4:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg fått testet Hoji med både Freedom og Freeride. Mykt føre omkring 20cm med pudder, både storfjell og skog. Må si at på mykt føre er Hoji en fantastisk ski. Den kan lett ersattte en vesentlig breiere pudderplanke. God flyt og svingvillig. Ang bindingene så er det ikke tvil om at Freeride er mer direkte og presis, jeg oppfatter den rett og slett som en bedre kjørebinding. Freedom var litt "løs" og noe for myk etter min smak. MEN legger man til en veldig god gåfunksjon så er det lett å velge Freedom dersom man går endel toppturer.