Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Chamonix
#180157 27/01/2013 12:44 PM
BALE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vi er en gjeng som skal til Chamonix fra 9.-21. Februar. Lurer i denne forbindelse på om noen har oversikt på gode guide-bøker til offpiste kjøring? 

Re: Chamonix
BALE #180158 27/01/2013 6:29 PM
Medlem
Medlem

Hei!Stikk innom Snell-Sport i Chamonix senturm, de selger en egen toppturbok og en egen guide til heisbasert offpist i hele Chamonixdalen. Disser bøkene er knall, og gir det mange fine tips. Forholdene der nede er forøvrig fantastiske om dagen, så kom deg nedover og nyt det! Jeg kom nettopp hjem etter et lengre opphold der nede i leiligheten min.

BALE #180159 27/01/2013 6:41 PM
BALE Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipset, skal få kjøpt den snarest jeg kommer ned dit. I hvilket anlegg/område var du mest på ditt opphold?

BALE #180160 27/01/2013 8:58 PM
Medlem
Medlem

Jeg har egen leilighet der nede, og bor der deler av året. Så jeg er mye i alle anleggene, og guider en del i tilegg, da jeg tok utdanningen min som tidevegleder der nede. Jeg vil nesten si at hvilket anlegg du velger, avhenger litt av forholdene. Men jeg oppholder meg nok mest i Grand Montets og La Balm/La Tour om jeg befinner meg i anlegg. Begge deler har fantasiske muligheter for urørt heisbasert snø, og er relativt store.Et tips til deg kan være å kjøpe Chamonix Unlimited Pass for 6 eller flere dager. Dette skikortet gir deg tilgang til absolutt alle anleggene i Chamonixdalen, men også tilgang til Courmayeur i Italia, Verbier i Sveits og Aguille de Midi. http://www.chamonix.com/skipasses,25,en.htmlOm du skal til Chamonix, så er Aguille de Midi og skikjøring ned La Valle Blanche et must! Litt over 20km med offpist med utsikt over alt. Men der bør du leie en guide. Send meg en PM, så skal jeg gi det nummeret til en flink guide jeg kjenner.Du har anleggene Flègére og Brévent er også bra om du vil ha fin løypekjøring og mange løyper å velge mellom. Etter snøfall er disse anleggene også ganske fine for løssnøkjøring.

BALE #180161 28/01/2013 1:53 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjøpte guidebok på Snell, den er svært detaljert og god. Det er en nyere utgave av denne:

http://www.amazon.com/Chamonix-Pistes-Off-Piste-English-Edition/dp/2910672107/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1359377465&sr=8-3&keywords=chamonix+ski+guide

jeg hiver meg på her med et spørsmål til adrenalinkick : vi reiser noen stykker neste uke, og ifølge Yr er det meldt store snøfall til helgen (i hvert fall pr nå). Jeg regner med at det er dårlig sikt over tregrensa når det står på , så hvor finner vi fin skogskjøring? Vi kjørte skog på Grand Montetes ned til bunn av dalen fra midtstasjon i fjor når det dumpa, men kanskje har du noen andre forslag?

BALE #180162 28/01/2013 3:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisan Adrenalinkick! Jeg drar nedover til lørdag i sammen med noen kompiser. Vi har leid leiligheten til ei jente som har en leilighet der nede, i likhet med deg. Vi reiste med Langley i fjor, og da booket vi guide på Hotel Gustavia: Ulrika Asp. Hun var flink og hyggelig. men jeg sender deg en PM så kan jeg kanskje få tips av deg?Nå er det meldt bøtter og spann med snø fra lørdag av, så dette kan jo bli veldig bra, men sikten blir kanskje ikke allverden. Jeg tenkte i fjor at dersom det snør, og jeg vil kjøre heisbasert off-pist uten å sette livet på spill, så burde Flègére være ganske safe... Ellers tar jeg selvfølgelig turen innom Snell Sport, som du anbefaler, for boken om heisbasert off-piste. Men jeg må si at akkurat i Chamonix har jeg stor respekt for fjellene. Der er det mye som kan gå galt, så bratt og dramatisk som det er...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå