Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hjelp til å kjøpe telemarkutstyr nybegynner
#180151 27/01/2013 3:23 AM
sintre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var på klassetur og fikk prøve en kompis sine telemarkski og ble frelst.

Har i mange år stått på twintipski, men har gått lei. Jeg kjører oftest i skianlegg, men er alltid på leiting etter pudder.

Mine mål: 42 i sko, veier 64-68 kg og er 176cm høy.

På alpint kjører jeg over gjennomsnittlig aggressivt og liker å holde stor fart nedover.

Har blitt anbefalt å kjøpe Black diamond o-1 bindingene, men vet ikke hvor stiv jeg skal velge dem.

Jeg lurer derfor på hvordan sko som anbefales å prøve og hvilken ski de passer til, samt hvor jeg burde kjøpe utstyret(butikk/internett). Om det skulle være noe informasjon, evt noen som har noe passende utstyr til salgs(trondheim/tromsø) er det bare å  sende pm.

MVH

Sindre

Re: hjelp til å kjøpe telemarkutstyr nybegynner
sintre #180152 27/01/2013 11:45 AM
Fersking
Fersking

Synest du bør gå for ski med NTN bindinger. Gjerne den nye Freedom. Ski med midtbredde min. 105 mm. Rocker i alle fall i front. Lengde 180-185. Mye bra brukt til salgs. Om prisen ikke er avgjørende, og du kan kjøpe nytt, ville jeg valgt Armada JJ 185 med NTN Freedom.

sintre #180153 27/01/2013 5:34 PM
sintre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Leste i et innlegg at NTN bindingen har en tendens til å være for stive for oss som ikke veier så mye. Pluss at de ser tung og klumpete ut.

Har ikke helt funnet forklaringen på hva rocker er. Kan du forklare det?

Sko er også en viktig faktor, vet om flere som har scarpa t2. Jeg vet man må teste skoen i butikken, men man kan ikke teste kjøreegenskapene der. Har du noen råd gode skoråd?

Hvis noen har skrevet en guide til innføring i telemark, hadde det vært fantastisk å kunne lest. Er jo lettere å se hva man selv trenger enn å avgjøre hva en random vil ha utfra et foruminnlegg:p

sintre #180154 27/01/2013 7:42 PM
Fersking
Fersking

75 mm systemet er bra og velprøvet, men ntn er mer stabilt. Den nye Freedom er mer lik 75 mm med mykere fleks, men er like stabil som "gamle" Freeride". Den er også lettere og har større utslag i gåmodus. Viktig om den skal brukes på topptur. Om det blir 75 mm system er G3 Targa Ascent eller Black Diamond 01 gode bindinger med gåfunksjon.

T2/T2 Eco er en super sko til 75 mm. Til ntn er Scarpa TX/TX Pro et godt valg. Dette er mellomstive støvler.

Rocker på ski er det at tuppene løfter seg litt fra ca 20 40 cm før tuppen. Noen har også dette bakskien. Dette gjør skiene bedre i løssnø og kupert terreng. Du vil garantert få lyst til å prøve deg utenfor løypene. Mye å lese om dette på nettet. Prøv å google rockerski.

Sjekk telemarktalk.com og telemarktips.com

sintre #180155 07/02/2013 3:18 AM
Fersking
Fersking

Kjøpe iallefall ikke for smale ski når man først kjøper. de fleste telemarkførere havner i pudder til slutt og da er det greit og ha skia til det. Eg har k2 hellbent og hammerhead bindinger . stive bindinger og billigere alternativ enn NTN. Kjøp og prøv sko som sitter knallgodt på foten ,da k2 hellbent skia er tunge og krever total støtte for å hindre slark. Men gudameg som de dundrer ned fjellsidene i all slags føre:))). lykke til

sintre #180156 19/03/2013 12:00 AM
sintre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk nao, tror du traff innertieren med telemarkspakka du anbefalte.

Endte med å kjøpe Armada JJ 185 skiene, Freedom bindingene og Tx-pro skoene.

Har endelig fått prøvd dem i både pudder og løypa, og jeg må si at disse skiene passer meg veldig bra=)Må innrømme at i starten hadde de en tendens til å oversvinge litt i prep bakke, men dette kommer nok av at teknikken min har et stort forbedringspotensiale. I skogen er skiene er skiene superlekne og flyter fantastisk bra.

Alt i alt er jeg superfornøyd med skiene og vil anbefale og bindingene på det sterkeste. Har lest litt om problemer med bindingene, men har ikke hatt noe problem til nå.

Sindre