Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til krevente kjøring!
#179960 15/01/2013 7:52 PM
suiraM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann! Lurer på om det er noen drevne telemarkkjørere der ute som som har peiling på hvorden en ski til brattkjøring(burde være lett å svinge helt rundt), krevende føre, toppturer og som fungerer på de gode dagene burde se ut? Ca bredde, lengde og stivhet? Er rocker bra eller dårlig? Kom gjerne med forslag til spesifikke ski! =)

Re: Telemarkski til krevente kjøring!
suiraM #179961 15/01/2013 9:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har stått en del på telemark, og prøvd litt av vært. Min erfaring er at rocker et must med en gang det blir litt pudder, og de kan heller ikke være for breie. Viss jeg skulle ha kjøpt meg nye telemarksski så ville jeg kjøpt Whitedot Director. Jeg lander på denne skien da den er passe brei, rocker og den samme gode shapen som redeemer. Dette er en "allaround " ski så lenge det er litt styresnø. ang. lengde så finner du det ut når du demokjører dem:)

suiraM #179962 16/01/2013 8:23 PM
Entusiast
Entusiast

Du trenger ikke ta noen spesielle hensyn mtp. telemark i forhold til annen frikjøring, de dager er forbi da man hadde egne telemarkspesifikke ski.

Du beskriver en allround frikjøringsski. Du burde sjekke ut testen til fri flyt av ski for hele fjellet.

Typiske allround frikjøringsski er 100-110 brei (avhengig av hvor mye det snør der du kjører), har rocker + insmaling(taper) framme, moderat til flatt camber under fot og kan og kan gjerne ha noe rocker + insmaling bak. Lengde fra lik din egen til +10 ut alt etter hvor høy du prioriterer stabilitet kontra lettsvinghet og praktikalitet, rocker gjør og ski mer lettsvingte slik at du kan velge lengre ski en uten rocker. Stivhet er mye smak og behag da myke ski er lettkjørt og lekne, mens stive ski er mer stabile og lar deg putte mer kraft ned i underlaget, så dette må du avgjøre ut i fra ditt ferdighetsnivå og kjørestil. Du må og tenke på vekt og hvor høyt du prioriterer lette oppturer på topptur.

Om jeg selv var i markedet for en allround frikjøringski ville jeg sett på Count Down 2, 4frnt Hoji, Atomic Automatic og Blizzard Cochise. Men jeg liker farststabile ski, bor på vestlandet(mye pudder) og kjører flest dager i anlegg.

Du har Nordreisa som utgangspunkt så jeg regner med du må være motor selv på oppturen, det er og ganske råe fjell i området ditt (både mtp. nedtur og opptur), dog snøforholdene er vel variable. Med de forutsetningene ville jeg ski med lav vekt, fartstabilitet, 100-105 mm bredde, rocker og insmaling foran og flat bakski med baktup som er lett å feste feller på. Jeg ville sett på Blizzard Kabookie, Völkl Nunataq/Nanuq, Faction Agent 100 og Count Down 4 (jeg har den og kan ikke si annet enn lovord om den)

Uansett må du fine ut hva som passer deg, dine behov og din kjørestil. Aller best er det om du får demokjørt ski så du får en feeling for hva du liker.

suiraM #179963 23/01/2013 10:01 PM
Fersking
Fersking

K2 Dark Side, konge ski på alt utenom knallhard pist :-) jihaaa

suiraM #179964 24/01/2013 1:21 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mye å ta av her. Enig med F33d3r, glem telemark-problemtikk.... Det var i gamledager med lærstøvler og rottefella. Jeg kjører selv mest vanlig alpint (BC Nocta), men har et sett telemark med NTN ogf Scarpa Pro på et par Armada JJ. Disse skiene er lette, har rocker, tapered front og back, camber og har en radius på 14 m. vanvittig lettkjørte, og er skikkelig lekne. De har vært uforadret i mange år (bortsett fra top-desig), og bare det er jo en sensasjon i disse dager, hvor alle lanserer nyheter på løpende bånd. Og mange av nyhetene er kopier av denne måten å bygge ski på... Alternativt Armada Magic J, som er en av de nyere skiene fra Armada, med mange av de samme egenskapene, men med stivere tail. JJ'ene spretter runt offpiste, og sitter forbausende bra i bakken. Morsomste og mest fleksible skiene jeg har hatt. Lykke til med valget!

suiraM #179965 25/01/2013 9:21 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville tatt en kikk på Movement Trust. 108 på midten, fin og jevn rocker fremme (ikke bratt bremsetupp som på K2 og Vølkl ski), stiv og lett. 21 meter radius i 186 som gjør at det er relativt lett å få rundt når det blir bratt og hardt.

suiraM #179966 07/02/2013 3:18 AM
Fersking
Fersking

K2 Hellbent!!!!

suiraM #179967 07/02/2013 1:46 PM
Entusiast
Entusiast

K2 Hellbent!!!!

Ehm, med all respekt men Hellbent er omtrent det lengste man kommer en egnet ski for krevende kjøring (alt for myk og bred - er jo en pudderjibbeski). Morsomme i pudder selv om tuppen bremser vel mye. PS! Har eid ett par så det er ikke bare synsing ;) 

Til trådstarter: Plukk en ski med rocker i tupp, eventuelt med lav rocker bak i tillegg. Ellers bør de være torsjonsstive og med taper og ikke for krapp radius. Fleks og midtbredde etter personlig smak.

suiraM #179968 07/02/2013 3:47 PM
Fersking
Fersking

Hei.Har også Armada jj, mine er 175, jeg er 176, kanon i utfordrende tereng og pudder, men litt vanskelig å kjøre fort med i preppet løype om du ikkje tar komando og kjører på kant, altså litt vinglete rett frem i stor fart på hardt underlag, men kanon til det meste.Har også litt smalere Rosignol uten rocker for bakke kjøring og dager med is og fjas, med svingradius på 25 meter, litt knotete utenfor preppet løype, og i skog ting, men kjekke i bakken, jeg har desse to parrene med, så velger litt etter forhold og hvem som er med å kjøre.

Min mening er full rocker i begge ender, kort ski med liten radius.Men dette er vågale ski som gir stor fun faktor offpiste.Men også litt begrensninger inimellom.

suiraM #179969 11/02/2013 2:56 PM
Entusiast
Entusiast

Ca. bredde: 100-115mm+ - avhengig av hvor mye allroundegenskaper du er ute etter.

Ca. lengde: selv har jeg ski som er 189 cm og jeg er 178 cm. - Lange ski= stabilitet i større fart(avhengig av spenn dog), korte ski= mer lekene og raskere å få rundt, men blir fort ustabile i større fart.

Spenn: Selv er jeg glad i Rocker/taper. Da får du ski som jobber oppover i løssnø, med et spenn som hjelper deg på litt mer ujevnt føre. Rene rockerski kan være gøy i masse pudder og lek i skog, men sjeldent gode i stor fart. Massevis av gode ski med slike egenskaper!

suiraM #179970 11/02/2013 3:16 PM
Medlem
Medlem

Jeg tror du vil få litt problemer med å finne en ski som er god til bratt skikjøring på dårlig føre og som samtidig gir deg godfølelsen i pudder. Jeg tror egentlig at du kommer lenger med to par ski, slik at du kan kjøpe ski for et mer spesifikt bruksområde. Dersom du bruker NTN freeride kan du jo kjøpe en ekstra monteringsplate, og hvis ikke kan du jo vurdere inserts ala quiverkillers for å spare litt penger.

Jeg ville nok valgt et par relativt smale og korte ski for brattkjøring, spesielt hvis du tenker bratte renner og turer der du går med stegjern opp. Pga skredfaren er det jo relativt sjelden du får kjørt virkelig bratt i pudder, og da vil en smalere ski oppføre seg bedre, i tillegg sparer du jo vekt.

Til pudder er det jo litt mer smak og behag. Noen liker mye innsving og myke ski med masse rocker, mens andre vil ha stive planker. Hvis jeg forstår deg riktig er du ute etter å kjøre ganske bratt og hardt i pudderet (??) og da ville jeg valgt en lang og stiv ski med litt rocker i tuppen og lite innsving.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå