Du trenger ikke ta noen spesielle hensyn mtp. telemark i forhold til annen frikjøring, de dager er forbi da man hadde egne telemarkspesifikke ski.
Du beskriver en allround frikjøringsski. Du burde sjekke ut testen til fri flyt av ski for hele fjellet.
Typiske allround frikjøringsski er 100-110 brei (avhengig av hvor mye det snør der du kjører), har rocker + insmaling(taper) framme, moderat til flatt camber under fot og kan og kan gjerne ha noe rocker + insmaling bak. Lengde fra lik din egen til +10 ut alt etter hvor høy du prioriterer stabilitet kontra lettsvinghet og praktikalitet, rocker gjør og ski mer lettsvingte slik at du kan velge lengre ski en uten rocker. Stivhet er mye smak og behag da myke ski er lettkjørt og lekne, mens stive ski er mer stabile og lar deg putte mer kraft ned i underlaget, så dette må du avgjøre ut i fra ditt ferdighetsnivå og kjørestil. Du må og tenke på vekt og hvor høyt du prioriterer lette oppturer på topptur.
Om jeg selv var i markedet for en allround frikjøringski ville jeg sett på Count Down 2, 4frnt Hoji, Atomic Automatic og Blizzard Cochise. Men jeg liker farststabile ski, bor på vestlandet(mye pudder) og kjører flest dager i anlegg.
Du har Nordreisa som utgangspunkt så jeg regner med du må være motor selv på oppturen, det er og ganske råe fjell i området ditt (både mtp. nedtur og opptur), dog snøforholdene er vel variable. Med de forutsetningene ville jeg ski med lav vekt, fartstabilitet, 100-105 mm bredde, rocker og insmaling foran og flat bakski med baktup som er lett å feste feller på. Jeg ville sett på Blizzard Kabookie, Völkl Nunataq/Nanuq, Faction Agent 100 og Count Down 4 (jeg har den og kan ikke si annet enn lovord om den)
Uansett må du fine ut hva som passer deg, dine behov og din kjørestil. Aller best er det om du får demokjørt ski så du får en feeling for hva du liker.