Bil 3-4 timer fra Oslo, overnatting DNT, topptur, Jothunheimen/Rondane/andre områder?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei dere Vi er en gjeng fra midt i landet som har forvillet oss og bosatt oss i og rundt Oslo. Vi har vokst opp med utallige toppturmuligheter i Romsdalen og lignende, mens vi her på Østlandet er helt grønne på hvilke muligheter vi har rundt oss. Såvidt jeg har skjønt må man minimum 3 timer vekk fra byen for å finne noen gode muligheter (da ser jeg bort fra Blefjell, Norefjell, etc.). Men her har vi lite kunnskap. Vi har biler og ser for oss noen toppturhelger fremover, hvor vi kjører fredag ettermiddag, overnatter på en DNT-hytte og går topptur tidlig lørdag og blir på hytta til søndag før vi kjører hjem igjen. Jeg har undersøkt litt rundt Jotunheimen og Rondane, men finner ikke helt ut av hvilke topper og hytter som hører sammen, og når på året man bør gå der (det virker kanskje som om disse områdene er best på våren, dvs. april/mai og tilogmed om sommeren). Og det samme gjelder snøforhold, vi søker selvfølgelig pudder, men det er kanskje skralt og hardt selv i disse områdene nå som ellers i landet? Altså er stikkord bil fra Oslo, kan fint kjøre 2-4 timer, overnatting på DNT-hytte og fin topptur med en del snø. Noen tips?
|
|
|
 Re: Bil 3-4 timer fra Oslo, overnatting DNT, topptur, Jothunheimen/Rondane/andre områder?
|
Ringrev
|
Ringrev
Tenker Gaustatoppen - men ingen dnt hytte...Fondsbu - fint terreng når man først har kommet innTyin - Masse fine småturer på nær veien over fjellet. (Sulebu er vel dnt-hytta)Hemsedal....overlater denne til andreNorefjell - (ok dere ønsker ikke denne) Foreslår å prøve nedkjøringen fra Høgevarde ned mot Flå. Fin cruising, og brattere enn ned til Eggedal...ikke vestlandet. Det er flere turer her som står på min liste. Ikke lange, men kanskje fint for jo-jo turerBeitostølen - Flere turer. Mugnetind og Beitostølen
|
|
|
 Re: Bil 3-4 timer fra Oslo, overnatting DNT, topptur, Jothunheimen/Rondane/andre områder?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Fondsbu ser litt ut som det vi er ute etter ser jeg. Fondsbu -> Galdeberg (2075 moh) ser ut som en fin topptur! Også et stort pluss at hytta er relativt velutstyrt, serverer lokalmat, etc. Finner dog ikke så mye info om vintertur til Galdeberg, står mest om sommerturer til fots.. Skal undersøke litt mer. Fondsbu: "Levende miljø".. Er det DNT-språk for "vin og god stemning på kveldstid og unge mennesker"? I så fall er det også et stort pluss (nei, vi er ikke ute etter full fest, men foretrekker god stemning på kveldstid fremfor familievennlig og dødt) Har du flere lignende forslag som dette?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange fine 2000 meters-topper rundt Fondbu, og ender ofte på de selv - men det som har slått meg er at jeg går glipp av masse fine nedkjøringer ved å fokusere for mye på disse.De gangene jeg har vært der har det vært hyggelig 3-rettersmiddager, blandet miljø (noen få tur-kitere, tur-gåere, NPL-gåere, og noen på yoga(e.l.) kurs)....ikke så veldig ungt. De fleste var kanskje mellom 30 og 50. Det er godt mulig at festen fortsatte etter at vi lå å drømte om nok vind til å kite ut til tyin....
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Så det er andre finere nedkjøringer i området på toppene under 2000 meter? Skjønner, vi hører nok til aldersgruppen 20-30.. Men yoga-kurs?! Haha... Jeg ser ikke helt linken mellom beltebil til ei DNT-hytte, 2000-meterstopper, snø og så yoga? Eller, tar de kurset på en av toppene kanskje og sitter og ser utover som munkene i Nepal? 
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Var i et bryllup til to som møttes der da de var ca 30...så det er noen yngre også. Mulig yoga-kursene legges dit for at yoga-damer kan sjekke tur-folk....? Vel, forstår de egentlig godt, det er en ganske spesiell atmosfære der, som man helt sikkert også vil sette pris på selv om man ikke er så glad i ski. Vet at det sitter langt inne å ikke gå på en kjent topp - spesielt når det er så mange av dem, men ja...det er mange morsomme formasjoner og sider på vei til f.eks. uranostind (som har veldig bra kjøring....men en lang tur for å komme dit). Vi hadde det f.eks. veldig morsomt i siden rett bak hytta etter Uranos-turen, det var også noe på skier's right rett før siste nedkjøring til hytta. (har ikke kart her, så får ikke sjekket navn o.l.)
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dere kan sjekke Haukeliseter, DNT Hytte, og området rundt. Sjekk også ut.no og kjøp boken norske toppturer fra FFShop.no. God tur. Hvor bør man forresten bo for toppturer i Romsdalsalpene?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hemsedal er vel tingen ca. 3 timer fra Oslo og lett aksess til mange topper uten for lang anmars. Kjøp boken om toppturer i Hemsedal. Overnatting med "Topptur-ski-in-ski-out" ala Standalhytta er det værre med, men det finnes jo et hav av muligheter for overnatting hvis man kan spe med med en liten biltur før og etter selve skituren. F.eks. Nøsen fjellstue og skiturer på Skogshorn, Nibbi e.l.
|
|
|
|
|