Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freedom NTN Problem
#179807 07/01/2013 4:19 PM
Foyn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg har kjøpt nye ski med Freedom montert, men får ikke ned touring låsen når støvelen sitter i bindingen. Låsen går fint ned når støvelen ikke sitter i bindingen. Bindingen er størrelse Large, og støvlene er Scarpa TX Pro (27,5, 316mm).

Takk for alle svar smile

Re: Freedom NTN Problem
Foyn #179808 07/01/2013 5:59 PM
Fersking
Fersking

Hei! laugh kjører også freedom denne sesongen, å jeg er stor fornøyd! laugh har ikke hatt problemer med dette, men den er litt vanskelig å få ned til tider, men får den alltid ned til slutt! wink har også hatt problemer med at det kommer snø inni touring låsen, og dette gjør sånn a den ikke går ned :p hør med personen/butikken som monterte bindingen for deg, så finner dei det sikkert ut wink

Foyn #179809 07/01/2013 9:03 PM
Fersking
Fersking

Jeg har hatt problemer med at bindingen låser seg i touring. Jeg fikk den hverken ned i kjøremodus eller klarte å åpne den. Jeg måtte vri støvelen ut av bindingen for å få den løs. Det viste seg at noen plastbiter under tåjernet hadde falt ut. Dette skjedde 2 ganger. Platou fikset den først en gang. Etter andre gang byttet de hele bindingen.

De hadde ikke vært borti tilsvarende problem. En teori at det er en svakhet med bindingen som gjorde at dersom låsen på touringmodus ikke var helt nede, og det kjørt med maks fleks, så kunne dette skje. Vi må nok sansynligvis leve med noen barnesykdommer på Freedombindingen også. Det var en del problemer med første versjon av Freeride også.

Bortsett fra dette, så er bindingen helt super.

Foyn #179810 07/01/2013 10:42 PM
Foyn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Jeg fikk fikset det nå smile

Foyn #179811 08/01/2013 9:28 AM
Fersking
Fersking

Jeg er også superfornøyd med bindingen! Men det er jo en skandale at de ikke har laget skarejern. Det kommer først i 2014..

Foyn #179812 08/01/2013 10:12 AM
Fersking
Fersking

Har problemer med at bøylen som sitter i lukke/åpne-mekanismen løsner? Det er ikke så vanskelig å bøye den på plass igjen, men det kan være veldig kjipt hvis man står i bratt terreng. Noen andre som har erfart dette???

Foyn #179813 08/01/2013 1:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kort spørsmål: kan Freedom monteres på samme skinna som freeride?

Foyn #179814 08/01/2013 4:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

GeirO, dessverre er det forskjellige skinner til Freedom og Freeride. Freedom har også kommet med nye, rosa plastskinner denne sesongen som jeg ikke vet hvordan passer med de gamle NTN Freedom-bindingene. Kanskje noen andre vet?

Foyn #179815 08/01/2013 7:04 PM
Entusiast
Entusiast

Nå rotes det litt her. Freeride er den "gamle" ntn bindinga som monteres med skinne (metall fram til i fjor, rosa plast i år). Freedom skrus rett i skia, dvs bruker ikke noe skinneystem.

I følge rottefellas facebook-sider kan ikke orange freeride bruke de nye rosa skinnene, bare de nye svarte freeride som kom på markedet i fjor.

Truls: Skarejern i 2014? Gode nyheter, hvor har du hørt det?

Foyn #179816 08/01/2013 8:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ingen tvil om at det er barnesykdommer på freedomen som MÅ fikses, har mange ganger opplevd at gåfunksjonen spretter opp under kjøring, og at det er vanskelig å få ned touring låsen.

Foyn #179817 08/01/2013 11:17 PM
Fersking
Fersking

Ang skarejern: Rottefella selv sier at de kommer i 2014.

Foyn #179818 23/01/2013 7:30 PM
Tom Offline
Fersking
Fersking

Hei, låner tråden.

Hvordan er det å kjøre Freedom kontra Freeride? Er Freedom mykere, og oppleves det slik at den har en mer progressiv respons?

Foyn #179819 29/01/2013 10:29 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Har problemer med at bøylen som sitter i lukke/åpne-mekanismen løsner? Det er ikke så vanskelig å bøye den på plass igjen, men det kan være veldig kjipt hvis man står i bratt terreng. Noen andre som har erfart dette???

Har opplevd det samme en gang. Gikk som du sier greit å få den på plass igjen. Blir nok lett å fikse til neste år for Rottefella, men håper jeg slipper mere problemer med den jeg har...

Foyn #179820 29/01/2013 10:33 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Ingen tvil om at det er barnesykdommer på freedomen som MÅ fikses, har mange ganger opplevd at gåfunksjonen spretter opp under kjøring, og at det er vanskelig å få ned touring låsen.

Opplevde dette selv noen ganger i starten, men etter at jeg begynte å bruke håndtaket på staven til å dunke ned gåfunksjonen har det ikke skjedd igjen. Bortsette fra dette (og meldingen over) digger jeg bindingen så langt. Nydelig å gå med og fet å kjøre på laugh

Foyn #179821 30/01/2013 3:18 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

<blockquote>

&nbsp;Opplevde dette selv noen ganger i starten, men etter at jeg begynte å bruke håndtaket på staven til å dunke ned gåfunksjonen har det ikke skjedd igjen. Bortsette fra dette (og meldingen over) digger jeg bindingen så langt. Nydelig å gå med og fet å kjøre på laugh

</blockquote>

&nbsp;Enig i alt du sier!

Foyn #179822 31/01/2013 8:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Etter et kraftig tryn der bindingen antakeligvis burde ha løst ut, låste bindingen seg fast i gå-modus uten at det var mulig å hverken få ut støvelen eller få den i kjøre-modus. Måtte til slutt vri ut støvelen, men fikk ikke fikset problemet. Etter desperate forsøk å fikse problemet på måfå i bakken, spratt skistopper-tappen som stikker opp fra flex-platen ut og ble liggende under flex-platen. Denne klarte jeg ikke å få på plass igjen før jeg kom hjem og demonterte bindingen. Etter å ha satt den sammen igjen, ser det ut som alt fungerer normalt, men er litt skeptisk til å reise til alpene med en mulig defekt binding. Er det flere som har opplevd dette?

Foyn #179823 01/02/2013 1:08 PM
Fersking
Fersking

Det virker som om folk opplever de samme probleme jeg opplevde da jeg prøvde prototypen på tur i to dager i fjor. Representanten sa han var klar over problemene og at de skulle rette på de før produksjonen ble satt i gang.

Kjipt, fordi når bindingen funker er den fantastisk. Tror jeg venter på v1.1 eller lignende neste år..

Foyn #179824 07/03/2013 11:39 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er i utgangspunktet superfornøyd med Freedom bindingene, men det har vært noen småproblemer:

* I tillegg til at det av og til kan være litt knotete å få støvlene (Scarpa TX Pro) riktig inn i bindingene, så hadde jeg i begynnelsen problemer med å låse kjørefunksjon på ene skia (trykke ned låsen). Det har merkelig nok gått over av seg selv, men i begynnelsen måtte jeg åpne bindingen litt for at låsen skulle gli på plass.* Et større problem er at helløfterene har en tendens til å gli tilbake til horisontal stilling (som når de ikke er i bruk). Jeg har fått nye bøyler og den sorte plastholderen fra Platou, men det hjelper ikke. -Har ikke skiftet selve metalbasen som er skrudd til skia. Teorien min er at Scarpa TX Pro støvelen med sin fleksibilitet i sålen, samt mønsteret under, ganske enkelt sakte men sikkert pusher bøylen bakover -litt etter litt inntil låsemekanismen slipper. Noen som har hatt lignende problemer?

Foyn #179825 11/03/2013 2:30 PM
Medlem
Medlem

Jeg er i utgangspunktet superfornøyd med Freedom bindingene, men det har vært noen småproblemer:

* I tillegg til at det av og til kan være litt knotete å få støvlene (Scarpa TX Pro) riktig inn i bindingene, så hadde jeg i begynnelsen problemer med å låse kjørefunksjon på ene skia (trykke ned låsen). Det har merkelig nok gått over av seg selv, men i begynnelsen måtte jeg åpne bindingen litt for at låsen skulle gli på plass.* Et større problem er at helløfterene har en tendens til å gli tilbake til horisontal stilling (som når de ikke er i bruk). Jeg har fått nye bøyler og den sorte plastholderen fra Platou, men det hjelper ikke. -Har ikke skiftet selve metalbasen som er skrudd til skia. Teorien min er at Scarpa TX Pro støvelen med sin fleksibilitet i sålen, samt mønsteret under, ganske enkelt sakte men sikkert pusher bøylen bakover -litt etter litt inntil låsemekanismen slipper. Noen som har hatt lignende problemer?

Jeg har samme problem med hælløfteren, men kun den minste/laveste av dem og kun på høyre side (også dersom jeg bytter om skiene! Helt uavhengig av terrengets helning/retning). Det tar bare noen sekunder fra jeg setter opp hælløfteren til den klapper ned.

Blir derfor nødt til å bruke kun den høyeste hælløfteren, selv om jeg ofte kunne tenkt meg å bruke den lave, hvis den hadde fungert...

Meld fra hvis noen har en løsning på dette problemet!

Foyn #179826 11/03/2013 4:57 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Opplever det samme problemet med helløfterne. Tror også det er noe med fleks i utstyret som litt om litt dytter bøylen bakover til den til slutt klapper sammen ved belastning. Har tenkt at det kanskje kan være en løsning å bøye bøylen slik at den klemmer bedre på helklossen slik at den smekker tilbake i "hakket" sitt for hver gang den blir dyttet litt ut av posisjon, men har ikke fått somlet meg til å prøve dette enda..For meg gjelder det også stort sett bare den ene skien på lav helløfter.

Foyn #179827 11/03/2013 7:14 PM
Medlem
Medlem

Har ikke testa dette selv, men på telemarktalk skrives det at man løser hælløfterproblemet med en dremel: http://www.telemarktalk.com/phpBB2/viewtopic.php?t=85821

Foyn #179828 18/03/2013 3:04 PM
Medlem
Medlem

Har spurt Rottefella sjøl i facebookprofilen deres. Ingen svar så langt, men jeg så at noen andre hadde fått tips der, om å smøre mekanismen sånn at hælløfteren glir helt inn i sporet.Jeg tviler sterkt på at dette hjelper, for hælløfteren min havner alltid i sporet. Problemet er hellet at den glir ut igjen hvis man setter hælen på hælløfteren... (som jo er naturlig å prøve).

Inntil videre bruker jeg bare den høye hælløfteren. Spent på hvor mange ganger jeg må mase før Rottefella svarer.

Foyn #179829 19/03/2013 11:49 AM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Eg trur faktisk det kan fungere å smøre (på mine i alle fall). Eg trakker dei aldri ned på første trakk og dermed kan smøring hjelpe ved at å bringe dei tilbake til utgangspunktet mellom kvart trakk slik at de aldri kommer så langt ut av posisjon at de faktisk trakkes ned..

Foyn #179830 20/03/2013 12:31 AM
Fersking
Fersking

Har fått kjørt endel på Freedom-bindingen i vinter. Gått endel toppturer, kjørt litt i løyper, samt hatt ei uke i Sveits med heisbasert offpiste-kjøring.Har opplevd at bindingen har klikket over i gåmodus to ganger. Begge gangene var i isete løyper.I mine tilfeller tror jeg dette skyldes våt snø som har samlet seg under mekanismen for gåfunksjonen. Dette har sansynligvis fryst til og presset opp denne.En annen ting som er vel så kritisk er skruene på akslingen til tåjernet. Disse har gjenget seg delvis ut ved noen anledninger. Har brukt Locktite for å utbedre dette, noe som virker å hjelpe. Noe å være obs på!Tross disse tingene synes jeg dette er en fantastisk binding! Noen barnesykdommer må nesten forventes i starten smile

Foyn #179831 20/03/2013 9:12 AM
Fersking
Fersking

Har brukt bindingen siden okt og opplevde det samme problemet ang helløfteren. Jeg monterte klossen litt lenger frem og nå er problemet løst. Jeg har drefor en teori om at malen faktisk ikke er helt optimal. I den butikken jeg jobber i sjekker vi derfor hvordan helen treffer løfteren og monterer klossen ofte noe lenger frem enn hva malen tilsier. Mitt råd er deror å skru av klossen, plugge å monter klossen lenger frem. Dette kan sikkert nærmste sportsbutikk hjelpe dere med.

Foyn #179832 25/04/2013 9:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har nytta dremmel og fiksa hælløftarane. Har opplevd at dei har løyst ut/til gåfunksjon under køyring, mogleg ising var problemet. Eit nytt problem/feil som har dukka opp hos meg er at den blanke bøyla som skyv/strammer vaieren framme hopper ut av hullet dei er i når du skal stramme bindingen. Knotete å få på plass i kulde og mykje snø...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå