Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Første topptur - tips
#179770 03/01/2013 1:02 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann.

Har somregel holdt meg til heis og preparerte løyper så lenge jeg har stått på ski, men tenkte jeg skulle prøve meg på en del toppturer i år, så derfor har jeg ett par spørsmål rundt dette smile

-Tenkte at gaustadtoppen var ett greit utgangspunkt, har vært der på sommerstid og har lest at det veldig variert der mtp vansklighetsgrader på nedfartene. Noen som vet hvor på gaustadtoppen man burde dra for å ikke få alt for smale nedfarter med stor skredfare?

-Kjører på telemark ntn, med 117-91-117 som mål (tror jeg) er dette altfor smalt for å komme seg ut i veldig lett puddersnø?

-Feller - er det slik at de skal gå ut til stålkanten? eller skal de dekke stålkanten også, kan se for meg at det er bedre å ha stålkanten fri om man må gå litt sidelengs.

Re: Første topptur - tips
ola123 #179771 03/01/2013 1:48 PM
Fersking
Fersking

G-Toppen er lett tilgjengelig ihvertfall. Skal du kjøre rennene for første gang - ha med deg noen som vet hva de driver med (evt. lei guide). Er bratt og ofte skredfarlig (varierer selvfølgelig med skredfare i de forskjellige rennene, men er snølagene kjipe kan du banne på at alle rennene er skredfarlige). Er vanligvis ikke så skredfarlig hvis du kjører ned ryggen ( hvor de fleste går opp). Sørg også for at du ikke kjører alene, har skredsøker, stang og spade (og vet hvordan du bruker dette) smile

Hemsedal's Nibbi er grei første-tur, men greit å avvente til skredfaren er mindre. Ellers greit lette topper rundt Tyin / Filefjell.

ola123 #179772 03/01/2013 2:24 PM
Ringrev
Ringrev

Hadde en guide i Zermatt som sa at han ikke trengte mer enn 78mm fordi det sjelden var mer en 20cm løssnø i Zermatt...så dine 91mm holder helt fint. Jeg bruker selv 84mm på topptur. (se http://www.youtube.com/chilmersen). Det du går glipp av med smale ski er surfe-følelsen, og det vil til en viss grad kreve bedre teknikk....men i skikkelig løs snø fungerer alt. Det er i gjennomslagsføre jeg synes smale ski er mest problematiske...

Men, hvis du har fulgt med litt i det siste, så ser du at det har gått mange ras. Ras-vurdering er det absolutt viktigste du gjør på tur. - Hvordan har vinden vært i det siste?- Hvordan har temperaturen vært?- Hvor kan det ha dannet seg opphopningen av farlig snø?- Er det lagdelinger?- Hvordan bør sporet legges for å senke faren mest mulig (både opp og ned)- Hvor tett bør følget gå/kjøre?

Norefjell er også en bra topp for å få tur-trening - spesielt fra temepelseter mot Høgevarde. Været kan være svært utfordrene der, så det anbefales på det sterkeste å ha både vindsekk og kart/kompass. (har selv opplevd et skifte fra solskinn til et inferno med flyvende skare-flak i løpet av 15 min). Området er i det store og hele ganske skredtrygt, så det er et bra område å lære seg å observere. (Augunshaug er mer skredfarlig, likseså Ranten)

Fellene skal ikke dekke stålkanten.

ola123 #179773 15/01/2013 10:20 AM
Entusiast
Entusiast

bredden er ok, det er sjelden man har sikkelig dyp pudder så veldig brede ski til topptur er tull. bl.a. er det ugunstig når man skal opp der det er bratt og hardt. Fellene skal være akkurat innenfor stålkanten. Etter min mening er ikke NTN de beste bindingene for topptur, tunge, kan fryse og bla. er det så vidt jeg vet ikke noen god løsning for skarejern(?). Men andre er uenig med meg.

Unasett ville jeg meldt meg på et kurs eller leid en guide hvis du ikke har noen erfarene kompiser du kan henge deg på.