Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fjellski til en fersking
#179763 02/01/2013 11:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Holdt på en del med både langrenn (mest i preparerte løyper) og alpint for en del år siden. Flyttet nylig til Tromsø og ønsker i den forbindelse å investere i noen gode ski (inkl. bindinger og støvler) slik at jeg kan kose meg i fjellheimen og på vidda hele året.

Har kikket en del på noen av skiene fra Åsnes, og særlig Ingstad-skiene. Virker som om de skiene har en god balanse mellom lengre turer på flat eller lettkupert terreng i tillegg til å fungere helt OK i utforkjøring. Noen som har noen erfaring og/eller innspill på disse skiene?

Jeg mener å ha hørt at 3 pins-bindinger er bedre enn f.eks. systembindinger av typen NNN og tilsvarende når det kommer til utforkjøring, hvilket virker logisk ettersom førstnevnte vil gi bedre støtte i hele tåpartiet av skoen, sammenliknet med et lite punkt på systembindingene. Hva bør jeg velge?

Tar hjertelig i mot alle tips, råd osv, slik at jeg ikke kjøper noe jeg ikke trenger eller som er feil til min bruk. Ønsker meg helst en løsning som fungerer godt til lengre turer på vidda, men som forhåpentligvis også kan brukes til noen enkle toppturer. Kjempebonus om forslag til utstyr føres av XXL ettersom jeg fikk en del gavekort i julegaver.

Re: Fjellski til en fersking
thomasjo #179764 03/01/2013 8:43 AM
Entusiast
Entusiast

Ingstad med fellelås er ei kjempeflott ski. For å sikre nedoveregenskaper ville jeg ha kombinert med en 3-pinsbinding - Voile HD Mountaineer eller 3-pin cable. 3-pin cable har stag som du kobler på for å stive av nedover, begge har støtte for hælløftere. Kobler du dette med en stødig lærsko evt plast (Scarpa t4) så er du klar for det meste fjellet har å by på.

Ønsker du bedre nedoveregenskaper kan jeg anbefale Vetletind også - da er imidlertid plaststøvel a la T4 å anbefale smile

Re: Fjellski til en fersking
thomasjo #179765 03/01/2013 10:18 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Flott, takk for innspill! Skal sjekke ut Vetletind også. Blir nok en tur innom XXL i Tromsø i morgen for å kikke på litt utstyr og evt. gå til innkjøp. Kjenner jeg gleder meg til å komme meg opp på fjellet igjen :-)