Holdt på en del med både langrenn (mest i preparerte løyper) og alpint for en del år siden. Flyttet nylig til Tromsø og ønsker i den forbindelse å investere i noen gode ski (inkl. bindinger og støvler) slik at jeg kan kose meg i fjellheimen og på vidda hele året.
Har kikket en del på noen av skiene fra Åsnes, og særlig Ingstad-skiene. Virker som om de skiene har en god balanse mellom lengre turer på flat eller lettkupert terreng i tillegg til å fungere helt OK i utforkjøring. Noen som har noen erfaring og/eller innspill på disse skiene?
Jeg mener å ha hørt at 3 pins-bindinger er bedre enn f.eks. systembindinger av typen NNN og tilsvarende når det kommer til utforkjøring, hvilket virker logisk ettersom førstnevnte vil gi bedre støtte i hele tåpartiet av skoen, sammenliknet med et lite punkt på systembindingene. Hva bør jeg velge?
Tar hjertelig i mot alle tips, råd osv, slik at jeg ikke kjøper noe jeg ikke trenger eller som er feil til min bruk. Ønsker meg helst en løsning som fungerer godt til lengre turer på vidda, men som forhåpentligvis også kan brukes til noen enkle toppturer. Kjempebonus om forslag til utstyr føres av XXL ettersom jeg fikk en del gavekort i julegaver.