Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Retur fra "bollen" i Myrkdalen
#179722 28/12/2012 11:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenker da på området som er på baksiden ved toppen av Traa heisen. Når man er kommet ned ved de to små hyttene, er det da mulig å treffe på en enklere retur enn å måtte kjøre helt ned gjennom skogen? Mener jeg har sett noen bilder hvor folk bruker en slags tursti forbi en liten hoppbakke?

Hvordan vurderer folk dette området skredmessig? Har sett folk entre "bollen" fra høyresiden. Sikkert der man sklir inn lengst mulig uten å ta av skiene på toppen av heisen. Er vel ganske bratt det henget der?

Re: Retur fra "bollen" i Myrkdalen
Bjørgvin #179723 29/12/2012 11:48 AM
Medlem
Medlem

Hei! Jeg har vært og kjørt der noen dager i det siste. Det letteste du gjør når du kommer ned, er faktisk å kjøre igjennom skogen og holde litt til skikjørers høyre. Da treffer du etterhvert på en vei som du kan holde hele veien ned til skiløypene, så er det bare å skøyte tilbake til annlegget. Ellers må du holde veldig mye til høyre, og der er det en bratt skrent som er vanskelig å se når du kommer durende med på ski. Om du ikke er kjent der, anbefaler jeg deg å ta turen ned til skogen og stoppe i skogen, så kan du se oppover igjen og se hvor du alternativt kan kjøre.Det du sier om at det henget er ganske bratt, er helt riktig. Det går fint an å kjøre der, men det er mye finere å komme inn fra andre siden av toppen, altså helt bak i "pudderhagen". Der følger du bare ryggen på hele toppen nedover, så er du ganske safe på å treffe riktig.Jeg har vært der siden julaften, men kan si at det har falt litt snø i det siste også. Etter min vurdering er det skredfare grad 3, og antakeligvis ne betydelig 3 i disse dager. Om du ikke er kjent, eller føler deg litt usikker på skredvurderingen din anbefaler jeg deg å vente litt eller å ta følge med noen som har god peiling. Siste gangen vi kjørte ned løste vi også ut et skred med meningen, for å se hvor lett det løsner etter å ha tatt en snøprofil. Man kan nok si at det ikke skal for mye til før det går et skikkelig skred.Det ligger et skarelag, som har blitt neddynget med snø i det siste, så om det kan være småskummelt.

Uansett, om du skulle finne på å kjøre der. Så gå av på toppen av Traa-trekket, også kan du går rett over, mellom de to toppene som du ser med en gang og holder til høyre så vil du komme til fint. Ellers må du traversere hele veien rundt den toppen som du ser på høyre siden når du kommer opp på toppen av heisen.

Bjørgvin #179724 29/12/2012 8:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar. Var oppe 27.des. Ble ikke tur bak da ikke hele følget var riktig utsyrt.. Ble med lek i og rundt løypene!Var bak et par ganger ifjord. Men da uten å gå ryggen for å komme inn i toppen av "pudderhagen".-) Skal prøves neste gang. Endte da opp sist nede på bilveien hvor man kan skli ned til helgatun ja. Hadde håpet på at det var en grei retur før man er helt her nede. Jeg er ikke overbegeistret for skogskjøring. Så vil bruke minst mulig tid der:-) Liker lange slake flanker!

Bjørgvin #179725 29/12/2012 10:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hallo, om du kjører helt ut med hoppbakken må du gå tilbake til helgatun då, eller er det mulig og skli/skøyte bort der?

Bjørgvin #179726 29/12/2012 10:58 PM
Fersking
Fersking

Når det legger seg snø på hovudveien er det relativt greit å stake seg nedover, så går en de 20metrene opp til barnetrekket, tar det halveis opp og sklir bort til stolheisen igjen. Skogen ned mot veien innbyr til mye lek og bør ikke droppes etter min mening.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå