Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lettvektspakke - Topptur
#179665 23/12/2012 4:40 PM
ECT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, 

Har vært i butikk idag og fått tilbud på K2 Mt Baker, Scarpa Maestrale og Dynafit FT12 til 9000. Jeg vill egentlig ikke ha Mt baker men Wayback, i butikken mente de at dette er akkurat samme ski, stemmer dette? På sports conrad får jeg alt til ca 7500,- inklusiv frakt, og dette er wayback. Er dette en grei plass å handle fra? Aldri handlet ski på nettet før. 

Jeg er 180 cm høy, og har tenkt på 181cm ski siden jeg har telemarkset på 181 coomback som jeg er svært fornøyd med. Men bør jeg gå ned på lengden siden dette er et sett jeg primært blir å bruke på litt dårligere føre, og heller lite på pudderdager? Hva er det beste? Hvor mye enklere er det å svinge knappe svinger på dynafit med litt kortere ski? Er det verdt det? 

Håper på svar, jeg har kjørt telemark i 10 år men dette blir mitt første randoutstyr. Legger ved handlekurven, er dette riktig stopper og riktig FT12 binding, eller bør jeg endre noe? 

K2 WayBack 12/13item no.:70605202 

Dynafit TLT Vertical FT 12 incl. 92mm Stopperitem no.:72603008

Scarpa Maestrale Menitem no.:74609416 

Re: Lettvektspakke - Topptur
ECT #179666 26/12/2012 9:32 PM
Ringrev
Ringrev

Veldig vanskelig å si noe om lengde. Jeg har kjørt med alt fra 2 meter til 160 på topptur. 160 er nok litt kort (er 184/83kg) - 170 hadde vært riktigere. I bakke kjører jeg med 165 og 193 - og synes begge parrene er like bra. Hvis du liker å svinge hyppig velger du kort, hvis du liker mer flytsvinger velger du lengre. Standard toppturskien min nå er 177, min forrige var 187.

ECT #179667 26/12/2012 10:42 PM
ECT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Jeg har alltid kjørt med ski som er noen cm lenger enn meg selv, så er veldig usikker! Men jeg har veldig lyst å prøve et par 174 cm wayback siden dette blir lettvektsskien, og du mener jeg ikke gjør noe veldig dumt da? Det eneste jeg kan forstå som jeg offrer er stabilitet i svært stor fart og i store svinger. Men disse skiene skal jeg jo bruke i svært alpint terreng, der korte svinger er det viktigste...!

Til mitt bruk, hva er best av Vertical FT12 og Radical FT12? Begge har jo en avstivningsplate, men radical ser kraftigere ut? Men den er kanskje tyngre også?

ECT #179668 27/12/2012 1:09 AM
Medlem
Medlem

Go for it! Jeg har kjørt mange sesonger på Mt.Baker Superlight som guide, og noen år på Wayback, som er nesten identiske ski. Om du ser bort fra noen gram forskjell i vekt.Jeg er 178cm høy, og veier 80kg. Jeg har hatt både 174 og 181 lengden i disse skiene, og hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok valgt 181 lengden for å få litt ekstra stabilitet og bæreflate som nevnt ovenfor. På skikkelig drittføre likte jeg bedre 181 lengden. Men 174 er mer morsomt, og vil fungere fint, spesielt om du vil spare deg noen gram.Vertical og Radical er bare to varianter av omtrent samme binding. Vertical er den gamle serien, og Radical er den nye. Radical har en bedre hælløfter, og har blirr forbedret litt fra Vertical serien, blandt annet med en ny løsesplint i bakhuset, som tåler litt mer. Vekten er det minimalt med forskjell på. Drikk heller litt vann og piss litt, så har du spart den vekten like greit ;)Maestrale er en kjempesko, og regnes som verden letteste 4spenners sko, og litt "unik" i sin klasse. Det eneste jeg mener kan måle seg med Maestrale og Maetrale RS er Dynafit Mercury og Vulcan. Men jeg tror du får mer igjen for pengene i Scarpa skoen til ditt bruk, så lenge de passer din fot greit. Det viktigste av alt med randosko, er at dem nettopp passer din fot!Som sagt, skiene er knall, og av mange et "go to par" for alle mulige forhold. Jeg kjenner mange erfarne guider og flinke skialpinister som bruker disse skiene veldig mye.Lykke til! Og god jul videre! smile

Sport Conrad funker fjell, og er seriøse folk. Men kjøp gjerne sko hos din lokale forretning, så hjelper de deg med tilpassing og slikt gratis også. Sko, er som nevnt ovenfor, veldig viktig! Servicen i en lokal butikk er gull verdt for deg som førstegangskjøper av randoutstyr.

ECT #179669 27/12/2012 5:07 PM
ECT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for supert svar! Jeg har allerede testet skoene og vet at størrelse 28.5 var helt perfekt, jeg har kjøpt 5 par ski på denne forretningen tidligere så de kommer nok til å varmetilpasse skoen min uten protest! Eller er det en annen grunn til at jeg burde kjøpe skoene lokalt?

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20046 Dette er altså den beste bindingen til mitt bruk? Tror jeg satser på 181 lengden!

ECT #179670 27/12/2012 7:17 PM
Medlem
Medlem

I fare for å krenke noen; min erfaring er ihvertfall at den "carbonplaten" ikke har gitt meg noe særlig valuta for pengene. Men den bindingen er verdt det grunnet 12er DIN. Kjør på! Ellers regner jeg med de gutta på den lokale butikken ordner biffen for deg. Jeg kjører med bindingen låst uansett, så der må du nesten velge selv egentlig wink 181 i den skien er i realiteten litt kortere, så det går nok fint! God tur på ski.

ECT #179671 27/12/2012 7:49 PM
Ringrev
Ringrev

Du ofrer stabilitet ved å velge en kortere ski. Det vil du merke også i lavere fart. Samtidig vil du kunne ta det kontrollert og rolig ned brattere og trangere renner. Tror ikke du bør tenke så enormt på nedoveregenskapene til sko på en slik ski - tlt5p vil holde i bøtter og spann...hvis den passer. Tror denne karen har samme setup som du tenker på.

ECT #179672 26/01/2013 4:43 PM
ECT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Herved oppdaterer jeg dere på at jeg fikk mine K2 Wayback med dynafit radical FT, scarpa maestrale for 2 uker siden. Har hatt 10 turer på disse skiene nå, og føret de imponerer mest på er MIDJEDYPT pudder, de har fungert helt fantastisk! Disse skiene anbefaler jeg på det varmeste...

Hadde et problem med at høyre sko var trang i fronten. Så jeg kjørte en ny bakerunde i ovnen der jeg bygde stort rom rundt stortåa med dopapir. Etter baking 2 ble det mye bedre, men ikke helt perfekt. Skulle nok ha bestilt 29.0 og ikke 28.5, men resultatet er jo at dette er en mye tightere sko, som overhodet ikke er vond - Men personlig foretrekker jeg altså litt mer plass til tærne mine smile Takk for all hjelp med valget! Jeg trengte virkelig et fjerde skipar!!! (Overtaler jeg meg selv om fortsatt)

ECT #179673 27/01/2013 6:33 PM
Medlem
Medlem

Godt å høre! Jeg har selv gått ned en halvstørrelse i Maestrale RS, etter å ha kjørt på Maestrale en stund. Jeg liker den tighte feelingen, men dette er vel mer en smakssak. Et tips kan være å fjerne sålen som ligger i skoen, om du vil ha pittelitt ekstra plass, eller eventuelt bytte den ut med en tynn ullsåle. Personlig kjører jeg uten såler, men med oppbygning under selve inneskoen. Dette fikk jeg fikset av samme kar som fikser skoene til Seth Morrison i Chamonix.