Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Velge rett ski?
#179538 17/12/2012 12:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Vurderer nye ski og trenger litt hjelp fra dere som faktisk kan mye om ski...

Jeg har kjørt rundt (og gått opp) på Völkl Polarbear med lengden 170. Som jeg vil påstå er litt for lang for "nybegynner" med høyde 163. Jeg har derfor lyst å kjøpe noe kortere ski. Hvilke ski bør jeg velge? : K2 MissBehaved, K2 SideKick, Völkl Aura eller Atomic Century.

Det som er viktig for min del er lekenhet, vekt, stabilitet. De vil i utgangspunktet bli brukt på pudderføre.

Er det eventuelt andre anbefalinger?

Re: Velge rett ski?
Loddrett #179539 17/12/2012 2:32 PM
Medlem
Medlem

Som primær pudderski hadde jeg valgt vekk Missbehaved og Aura, Atomic Century vet jeg ikke så mye om.SideKick er en ok *pudderski* som er litt mer leken en manneversjonen av den (SideStash), grunnet mangel på metall i konstruksjonen.Hadde valgt den i 167cm lengde, men vær obs på at K2 er kjent for at skiene måler litt mer enn det den tekniske specen indikerer.Hva som er tilfellet med SideKick vet jeg ikke. Uansett bør lengden på pudderski ihvertfall ikke være noe kortere enn egen lengde, som en generell anbefaling.På pudderski har de aller fleste nå rocker eller early rise (den norske oversettelsen er morsom) slik at den effektive lengden på skiene blir langt mindre.Forresten i siste Fri Flyt vant Nordica La Niña som beste pudderkski for damer, den korteste utgaven (169 cm) bør passe fint for deg.113 mm på midten er ikke avskrekkende selv om du er vant til mye smalere ski.

EDIT: Line Pandora er en dameski som mange liker og som har utmerket seg i tester. Produseres i 152, 162 og 172 cm lengder - 115mm på midten.

Loddrett #179540 17/12/2012 4:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for utfyllende svar. Har vert litt nervøs for å ende opp med enda ett par for lange ski, men det du sir med rocker har nok mye å si.Har ikke egentlig fryktet brede ski, men de må være lett å kjøre. Opplevelsen av Polarbear var at de var lett å gå opp med, men ikke akkurat som en lek ned. Er det noen plasser jeg kan lese om Line pandora og Nordica La Nina som beskriver de bra?

Loddrett #179541 18/12/2012 9:17 AM
Medlem
Medlem

Bare søk på Google eller Youtube på "'skinavn' review" så finner du mer enn nok info.Pandora er en ski som har vært i produksjon i flere år med bare små endringer på geometri etc.Litt avhengig av hvor mye du veier bør vel kanskje denne i lengde 162cm passe bra.Mener at Pandora kan fås *ganske* rimelig med binding på Platousport.com.Veldig få Pandoraer å få kjøpt brukt og ikke mange å se i løypene, men jeg synes alltid det ser ut som om de som står på disse har det kjekt...

La Niña er relativt ny og er dameversjonen av Patrón. Patrón er en ski som har fått mye bra omtale.

Som en liten disclaimer må jeg jo si at mange av de som tester ski er meget erfarne og har stått på ski i mange år, så hvor godt disse skiene passer en nybegynner kan være ganske variabelt.Fravær av metall i skiene gjør ihvertfall normalt at de blir litt mykere, lekne, og får litt mer *pop*.

Loddrett #179542 18/12/2012 11:45 AM
Ringrev
Ringrev

Ikke noe problem å gå ned i lengde heller. Selv om rocker gjør det lettere skrense rundt, så får du fremdeles mye mer sving-vekt med en lengre ski. På kant får du også mye snøkontakt - på godt og vondt. Er selv 184 og kjører på en ski på 177 med rocker - riktig nok moderat.Lekenhet og stabilitet er to egenskaper som arbeider mot hverandre. En lang ski uten rocker gir masse stabilitet, mens en kort ski med rocker gir masse lekenhet.Jeg ville ha valgt en ski med LETT rocker som er litt kortere enn deg. Grunnen er at hvis du velger en lettkjørt ski som søker opp av snøen, så vil du trenge mindre stabilitet. Brede ski må IMHO kjøres veldig agressivt hvis de skal fungere til skjærende svinger - fordi de må raskt opp på kant. I pudder er ikke dette en issue...men hvis det er hardt så er det det.

Loddrett #179543 18/12/2012 12:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da står jeg mellom K2 SideKick, Völkl Kiku (full rocker, hvordan er det å svinge med, eller er det en "rett ned" ski?).Vil jo bli brukt på flere typer forhold, så hvordan vil en bred ski som Line Pandora egne seg på variert føre? Selv om jeg søker pudderføre, så skal man være heldig om det klaffer hele vinteren.

Jeg kjører jo ikke aggressivt, men liker å svinge meg ned fjellsiden. Og som "nybegynner" (2 sesonger bak meg) er frykten forlange ski og nå også for brede ski. Her skal det svinges på pudder og det føret som måtte dukke opp. Men Pudder er det jeg søker først.

Er som sakt 163 høy og 54kg. Føler litt jeg går meg vill i ski jungelen uten erfaring. Hva er det som dere mener er viktigst å tenke på i forhold til mitt bruksområde? For helt ærlig så blir jeg en smule forvirret.

Loddrett #179544 18/12/2012 2:16 PM
Medlem
Medlem

Søker du pudder først bør du se deg ut ski som er primært for dét, og så forsøke å finne en blandt disse som får deg hel ned fra fjellet om det ikke er pudder.Fullrocker vil være lettere å svinge med i oppkjørt/rufseføre enn en ski med tradisjonell profil, men ikke være like god på hardpack/is. Ikke en rett-ned-ski.Vil egentlig fungere veldig bra på det meste bortsett fra veldig hardt føre.Kiku er jo også en veldig bra allmountainski. MEN: Høyst sannsynlig ikke bedre enn f.eks Pandora i pudder.En ski med lav svingradius kan være en *fordel* for deg, da du liker å svinge deg nedover og ikke straightline ned fjellet. I pudder spiller svingradien minimal rolle.

Som pudderski ville jeg ikke valgt SideKick med nærmere ettertanke sammenlignet med f.eks. Pandora og Kiku.Halen er ganske flat på SideKick og i pudder er det i mange tilfeller en fordel med en liten rocker/early rise her også.

Min mening (om jeg var 163/54):Jeg hadde valgt Pandora eller La Niña som pudderski og siden lange ski skremmer meg mer enn brede ski ville jeg valgt Pandora (162cm).PS: 110-115 mm brede ski er ingenting å være redd for ;-)Men: Siden du sier at valget står mellom SideKick og Kiku ville jeg valgt Kiku (162cm).

EDIT: Kiku ser ut til å mangle noe som heter taper og som minimerer at tuppene vil huke seg fast i snøen når skiene ligger på kant. I praksis betyr det at det bredeste punktet i tuppen (eller halen) er trukket litt lenger vekk fra tupp/hale. Beklager at jeg nevnte dette - det gjør det jo ikke noe lettere for deg...

Loddrett #179545 18/12/2012 10:12 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå har jeg lest en hel del om Pandora skiene, og må innrømme at jeg har falt for de. Men det er ganske tunge ski 1787g per ski, vil det merkes mye på oppturen, eller bør jeg bare se bort ifra vekt?Har ganske lette bindinger Dynafit TLT Vertical ST og sko Dynafit Gaia TF-X Women.

Loddrett #179546 18/12/2012 11:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En del anbefaler lettere støvler og bindinger og ski. Så du har spart mye før ski er kjøpt. Du skriver ikke så mye om terreng og steder du skal kjøre. Det betyr en del. Min dame har Pandora og Kiku. Hun liker Kiku best på flere typer føre, men tar på seg Pandora når hun kjører pudder. Kiku påvirkes mye av hvor bindingen settes og blir bedre dvs lettere og håndtere dersom du bakstiller bindingene 2-3 cm.

Loddrett #179547 19/12/2012 10:06 AM
Ringrev
Ringrev

Samboeren har K2 phat-luv - som nå heter got back (nå har den fått rocker).Hun har omtrent samme mål som deg, og kjører VELDIG forsiktig og har den i kropslengde. Jeg kan ikke se at du trenger noe bredere - hun flyter veldig bra også i lav fart....og got back burde flyte enda bedre siden den har rocker. Hun har denne som eneste ski. Det er absolutt ingen carving-ski, men hun kommer seg ned på en trygg måte med skrens når det er hardt. 102 tilsvarer vel 120 eller noe slikt for meg, hvis man tar vekten med i betraktningen.110 tilsvarer vel 130 eller enda mer. Jeg synes det er bredt.

Loddrett #179548 19/12/2012 1:21 PM
Fersking
Fersking

Har en pode på 14 som har testkjørt masse ski denne senhøsten - Atomic Century var/er helt klart favoritten. (dette er "dameutgaven" av Atomic Access. forskjellen er tilgjengelige lengder, og utseendet). Han er snaut 170cm lang, veier 45 kilo (ikke akkurat en muskebunt), og 176cm century var ikke for mye for ham. Det blir nok 181cm access i julepresang til ham i år. Rocker gjør at skia oppleves MYE kortere.

Du får dem billig hos Sport Conrad (www.sport-conrad.com) - særlig i pakkedeal med bindinger)

Loddrett #179549 12/01/2013 3:02 PM
Fersking
Fersking

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke flere kjører Atomic Century (Access) !!

Atomic Century (165) / Marker Tour ble valgt da dama skulle introduseres for noe annet enn carvingski i fjor, og det har vært en suksess så langt. Hun er like høy som deg, men hvis du vil ha litt bedre flyt kan du også vurdere 170-utgaven av Access.

Skia er lettkjørt og kan brukes til det aller meste. Svinger lett i preparert bakke og tip-rockeren gjør at den også flyter bra. Vekten er også såpass lav at den helt fint kan brukes som toppturski. Har i det hele lite negativt å si om skia. Spesielt mtp. hvor billig en kan få den fra bl.a. Sport-Conrad.

Men siden dette er en lett allroundski er det klart at den også har sine svakheter. En bredere/fullrocker ski vil gi deg bedre flyt, og en stivere ski vil gi deg bedre kantgrep. Hva som er viktigst for deg er det nesten du som må finne ut.

Loddrett #179550 14/01/2013 5:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Til sist sto det mellom Line Pandora (162) og Atomic Century (166), jeg gikk for sist nevnte. Håper jeg blir fornøyd. Pandora var favoritten, men overgangen fra 94 bredde på midten til 115 ble litt drastisk. Har ingen erfaring på bredere ski enn 100, så da gikk jeg for det som virket mest safe. Da er det bare å vente på snøens ankomst.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå