Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker Duke - mangler sko og ski
#179512 14/12/2012 8:00 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nokon som har nokre gode tips for sko og ski til toppturar? Har bakke og parkski, so dette blir ei rein toppturski. Eg er 90 kg og eks-alpinist.

Re: Marker Duke - mangler sko og ski
Heimegut #179513 14/12/2012 9:15 AM
Medlem
Medlem

Siden du allerede har et tungt utgangspunkt (Duke) vil jeg si at du bør ta en titt på K2 Hardside eller K2 Sidestash.Hardside er 98mm på midten og Sidestash 108mm. Begge skien er metallforsterket og fungerer bra på hardt underlag.Sidestash er bedre i pudder pga økt bredde.Du er ingen lettvekter heller og siden du er eks-alpinist også ville jeg nok valgt litt stivere ski som krever litt kraft og fart for å få fram de beste egenskapene.Skiene jeg har anbefalt er absolutt ingen typiske toppturski selv om mange bruker de, men de er "tried and tested", solide og vil ikke svikte deg. Eneste kan være at stålkantene er litt i tynneste laget.

Ang støvler kan du jo ta en titt på Salomon Quest Max 130, de har kommet godt ut av diverse tester når det gjelder både opp- og ned egenskaper.Dalbello har også noen støvler med gode egenskaper til ditt bruk.

Kunne tipset om mange andre ski, men du kan jo prøve å søke på forumet evt andre forum (freeride.se f.eks).

EDIT: Tror årets versjon av Salomon støvlene heter Quest Max 120.

Heimegut #179514 14/12/2012 9:32 AM
Ringrev
Ringrev

Siden du er x-alpinist vil jeg anbefale kästle fx104 - den har bra respons på alt føre, og du har høst sannsynlig nok teknikk til at du takler den.

Heimegut #179515 14/12/2012 10:50 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt k2 i alle år, siste paret var obseth. Med duke bindinger. Var supre ski på turen ned. Men ALT for tunge til toppturer. Men siden det du spør om er ei rein topptur ski så ville jeg valgt en ski som er dedikert til dette.

Hadde selv en "aha" opplevelse da jeg gikk fra denne skien til volkl nunataq med f-12 bindinger. Tenk vekt. Selv om du kanskje er en stor branne så skal du bære me deg alt opp og det er alltid kjekt å ha ekstra energi til turen ned så en virkelig kan dra på litt...

Heimegut #179516 14/12/2012 6:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

K2 Backdrop og Völkl Nunataq er veldig gode ski, med godt kantgrep og god flyt. Det meste går an å montere Duke på, men om du vil litt ned i vekt så er dette gode valg.

Støvler må bare prøves, men et meget godt valg vil være Dynafit Mercury eller Tecnica Cocise Light pro.