Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Utstyrstips ønskes til topptur-nybegynner
#179458 10/12/2012 4:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hei, hva slags ski, bindinger, sko, staver (noe mer..?) anbefales til en nybegynner som vil på topptur? Vil også stå i "vanlige" alpinbakker, så "bredspektret" utstyr er ønskelig.

Dvs hva heter utstyret og hvilke merker anbefales? Hvilke leverandører anbefaler dere og hva gir mest for pengene?

Re: Utstyrstips ønskes til topptur-nybegynner
annepålandet #179459 20/01/2013 9:29 PM
Fersking
Fersking

Marker F10 eller F12 bindinger funker kjempefint :)Har selv F12 og synes denne er lett og enkel i bruk.

Ski vil jeg anbefale deg å kjøpe allmountain ski.Det kan du få en liten oversikt av her:http://www.oslosportslager.no/produktkategori/allmountainski-5-2413.aspx

Selv står jeg på litt bredere ski (armada jj) da jeg er litt over gjennomsnittet glad i pudder, men de funker fint for meg i preppa løype smile

Støvlene bør minimum ha gåfunksjon.Støvler kan du sjekke ut her:http://www.oslosportslager.no/produktkategori/randonn%C3%A9estovler-toppturstovler-5-2577.aspx

Og her:http://www.oslosportslager.no/produktkategori/alpinstovler-5-2314.aspx

Jeg bruker et par salomon quest 10 støvler, de er sånn midt på treet når det kommer til pris, er komfortabel og har gåfunksjon. Sko anbefaler jeg deg å prøve på forhånd smile Billige sko = vondt...

Teleskopstaver er en STOR fordel om du skal gå topptur da du gjerne vil ha litt lengre staver på tur opp og kortere staver på tur ned smile

Av norske leverandører kan jeg anbefale Oslosportslager.no, xxl.no og bodoadventure.no.Den siste har mye bra tilbud på ski og utstyr til tider wink

Håper det var til hjelp smile Og god tur!

annepålandet #179460 22/01/2013 8:52 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk! Akkurat en sånn type svar jeg ønsket meg smile

annepålandet #179461 22/01/2013 11:33 AM
Fersking
Fersking

Hvis du skal ha en ski til alt, men hovedsakelig til topptur så hadde jeg først og fremst valgt Marker Tour binding. Ski som fungerer fint til alt er K2 Gotback og Völkl Nanuq. Støvler så ville jeg kanskje ikke gått for Quest hvis du skal gå mye. Da er det nok mye bedre å velge f.eks Dynafit One eller Scrapa Gea.

Fikk FB Mail fra Bodø Adventure der de har ukes tilbud på Gotback m/Marker Tour til 6300,- står ikke på hjemmesiden deres så du bør kanskje ta kontakt.

P.S. Jeg har Gotback, Marker Tour og Dynafit One selv. Har også testet Nanuq selv så det er ikke synsing men reelle meninger.

Lykke til!

annepålandet #179462 23/01/2013 1:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er i samme situasjon, men jeg ønsker brede pudderski. Har egentlig sverget til brett siden barndommen, men når vi var i alpene nylig, så jeg at svenskene på ski hadde et lettere liv enn meg da vi dro litt ut av løypene (ikke nedover vel og merke!). De hadde vanlige bindinger, men jeg har vurdert noen sånne som er bevegelige (nesten som langrenn), noen erfaringer med det, og hva dem heter?

annepålandet #179463 23/01/2013 2:59 PM
Entusiast
Entusiast

ikke glem at du trenger fellere da!

annepålandet #179464 25/01/2013 8:28 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har selv Marker T12 på mine Line Prophet 115. IKKE kjøp disse med mindre du skal svært sjelden på topptur, eller bare korte turer ut fra alpinanlegg. Jeg synes ikke mekamismen overbeviser, Det er kronglete å veksle mellom kjøre- og gåmods, det kommer fort is i sporet for låsing i kjøremodus så du må hakke med staven på toppen. Jeg ville heller ha kjøpt den nye Dynafit ST bindingen: MYE lettere, vesentlig enklere i bruk og bedre for toppturene og fungerer stort sett like greit i bakke.

M.h.t ski så pass på at du ikke lures til å kjøpe for brede ski. Det er bare på de store pudderdagene du får glede av veldig brede ski mens det kan være en plage å gå opp der det er bratt og hardt. Jeg ville sett på ski som f.eks G3 Saint. Gode på topptur , fungerer fint i pudder og det samme i preppa bakke - hvis du ikke skal kjøre fort og hardt på stålis.

M.h t støvler er det viktig å velge et par som passer foten din. Prøv, prøv prøv!! Jeg ville ha valgt en støvel "midt på treet" hverken stiv og tung "kjørefokusert" eller en superlett "oppoverfokusert". BD Swift kan være en egnet støvel hvis den passer.

annepålandet #179465 25/01/2013 8:33 AM
Entusiast
Entusiast

Beklager skrivefeil, snakker om marker F12. Husk skarejern!

annepålandet #179466 25/01/2013 10:10 AM
Fersking
Fersking

Støtter tech/dynafit anbefalingene. Ser pinglete ut, men ikke la deg lure, de tåler minst like mye som marker. Det største problemet med alpinbindinger med gåfunksjon er at de har pivotpoint/vippepunktet under tærene. Dette føles unaturlig og man bruker ekstra krefter på en lite naturlig bevegelse. Vekt er ett annet meget godt argument for tech bindinger. Turen opp blir vesenlig bedre og turen ned blir gøyere siden du har mer krefter igjen. My 2 cents.

annepålandet #179467 25/01/2013 10:11 AM
Fersking
Fersking

Is på bindingen løses lett med teflonspray før turen ...