Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger hjelp med valg av randonne bindninger, holder Dynafit ?
#179450 10/12/2012 1:14 PM
Tolvsbo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei !

Tenkte sette på et par randonnebindninger på mine gamle favorit plank, Stöckli Asteroid 201 cm, for å ha for kortere turer. Skiene er forholdsvis lette og jeg er fristet å prøve Dynafit med tanke på vekt.

Er det noen som har erfaring med Dynafit bindninger på ski som er lagd for å kjøre nedover? Forstår at de ikke holder like godt som Look PX18, men vil de overhode klare en stiv, lang og brei ski ? Er selv 200cm x 90 kg men kjører rimelig "mykt".

Hvis noen har andre tips er jeg takknemelig for svar

Mvh Anders

Re: Trenger hjelp med valg av randonne bindninger, holder Dynafit ?
Tolvsbo #179451 10/12/2012 11:29 PM
Fersking
Fersking

dynafit radical ft med DIN opp tll 12 bør holde greit!

Tolvsbo #179452 10/12/2012 11:44 PM
Tolvsbo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Flott, takk for rådDa er det bare å jage støvler som passerVulcan høres nice ut, men blir vanskligt å tilpasse sies det :-)Titan er nok tilstrekkelige

Tolvsbo #179453 11/12/2012 9:43 AM
Ringrev
Ringrev

Stökli Astroid er vel ikke så brede, er de? Rundt 90? Det går nok veldig bra. Jeg hadde blitt mer bekymret hvis det var en myk, blafrete ski. Hvorfor må du tilpasse Vulcan'ene? Hvis titan er aktuelle, så bør du nok også se på Mercury. Technica Chochise og Scarpa Maestreale RS...bør også være på lista.. Jeg vil også tro at TLT5 Performance holder på de skiene... (Har disse selv - og de endret totalt mitt syn på hvordan en god rando-sko bør se ut). Sko forøvrig vanskelig. Jeg har blitt oppmerksom på at sko også kan være for stive - spesielt på en litt stiv ski med lite innsving. Jeg har i dag to par sko uten gå-funksjon: Tecnica Bogadicious (Med både alpin og tech-såler), samt Lange RS 130. Begge har 130 i stivhet, men Lange skoene kjennes ut som tøfler i forhold til Tecnica'ene. Jeg har kjørt begge parrene med racing ski, all-mountain bakke ski og freeride ski. Til å begynne med kjørte jeg tecnica'ene med rebound skruen installert. Da er skoen svært stiv i alle retninger og svært kontant....men jeg klarer å gi MYE mer trykk i skia med Lange'ene, samtidig som de er mer komfortable og jeg får mer snøfølelse. Bogadicious'ene ble langt bedre for meg etter at jeg fjernet rebound skruen slik at jeg får presset skaftet lenger frem....men jeg fikk et lite død-punkt i fleksen. Nå er Lange RS 130 en (nesten?) fullblods racing sko....og langt unna hva man kan forvente av en rando-sko...men min lærdom er at fleks-mønster er viktigere enn stivhet.

Tolvsbo #179454 11/12/2012 12:33 PM
Tolvsbo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for godt svar.Enig at de ikke er så breie, men er stive som SG plank.Litt med bakgrunn av det blir farten høyre og kreftene som må til for å svinge større, en en myukere ski med innsving. Som du sier så er fordelen at de jelden blaffrer og derfor "vibrer" løs

Har noen ankler som gjør at jeg må "punche" ut alle støvler (i hvert fall så langt) med varmluftpistol.Carbon og andre high Tech materialer er dårlg der.Takk for tips om alternative støvler.Er også enig om at flex langt ifra noen standard målestokk.

Synes dt personlg er viktig at støvlene er myke nok til å kunne få frem knærne ordentlig for å kunne svinge. Liker dog at støvlene er stive sidelengs så at krefetene går ned i kanten når det er brei ski og litt hardt underlag

Tolvsbo #179455 11/12/2012 1:55 PM
Medlem
Medlem

En sak som kan vara bra att tänka på är att dynafit (iaf Mercuryn) är att de har relativt låg vinkel men att dynafit bindningarna generellt har högre rampvinkel vilket kompenserar för detta. Så om du testar en stövel i butiken och tycker den har för låg vinkel kan detta vara bra att ha i minnet.