Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jente som trenger hjelp med nye slalomski
#179379 05/12/2012 6:52 PM
lena Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! jeg er en jente på 25 år, som skal kjøpe nye slalomski, staver og støvler. Har ikke stått på 15 år, men har stått mye før. begynnte når jeg var 3-4 år så kunne stå. Men hvordan ski skal jeg velge nå? har ikke peiling i det heletatt. Har tenkt å stå en del den sesongen her. har ikke tenkt å bruke så altfor mye penger. Samboer sier en pakke til 3000 kr holder, stemmer dette? syns å huske at slalomutstyr var dyrt. Kanskje ikke nå lenger? Er ca 173 høy og veier vel rundt 60 kilo, noe sånnt. Kjempe fint om noen kunne gitt noen tips! smile

Re: Jente som trenger hjelp med nye slalomski
lena #179380 05/12/2012 10:56 PM
Ringrev
Ringrev

Skrev egentlig svaret nedenfor, men så slo det meg at jeg egentlig ikke har peil på den typen utstyr - så jeg sjekket litt. XXL har en pakke til 3000. Som muligens er grei. Utfordringen er skoene. Anton-sport har sko som virker som et godt utgangspunkt til 3600 http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=11151&cid=121&vid=68098&pcid=107 ..... men det er slettes ikke sikkert at disse passer din fot. Det er mye bedre med en dårlig sko som passer, enn en god sko som ikke passer. De fleste begynnere/mindre erfarne, og spesielt jenter som kjøper sko gjør feilen å kjøpe sko som er for store fordi de er komfortable i butikken. En sko skal være litt trang i butikken. Jeg ville i utgangspunktet sett på en sko med stivhet rundt 90 (som er ganske mykt) med 4 spenner. Så ville jeg ha byttet såle på den til en som formes etter foten. Så kommer hovedproblemet: du bør gå i en butikk der betjeningen kan det de snakker om, ellers ender du trolig med feil sko. I Oslo ville jeg ha sett på Rå (muligens feil segment...mest off piste), Oslo Sportslager, Torshov sport og Anton Sport Stabekk. Ski er det ikke så farlig med, så det kan du kjøpe et annet sted, ellers så kan du høre om de har noe fra i fjor..... ---3000 tror jeg blir lite. Det absolutt viktigste å investere i er sko. Gode sko koster gjerne 4000-5000 kroner, men de har ikke utviklet seg mye de siste årene, så man kan trygt kjøpe på salg. Jeg betalt 2000 for mine som er toppmodellen fra Lange. Ski er ikke så viktig, og binding er nesten ikke viktig i det hele tatt. Så hvis du kjøper en god sko som passer foten din, helst med tilpasset såle (gjør at du slipper å stramme skoen så hardt at du mister følelsen) og så kjøper ski og binding til 3000 så bør du få noe du kan leve lenge med. Du kan også kjøpe brukt. Jeg kjøpte mine ekstremt pent brukte ski for 2000. Nypris er 12000.Ellers bør du prøve å komme deg inn til Rå sport i Oslo i morgen (torsdag) - det virker som om de har mye bra på salg nå! Du bør også passe på at skiene dine er skarpe - og det er enda viktigere på en billig ski.