Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor brede ski med Dynafit/Plum Guide?
#179348 04/12/2012 7:52 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Som tittelen antyder så lurer jeg på andres meninger og erfaringer med Dynafit eller Plum Guide bindinger på brede pudderski dvs. mer enn 125 mm midjebredde. Jeg har bestilt et par Whitedot Redeemer CarbonLite ski og ønsker å holde de lette tiltross for en bredde på 128mm. Planen var og gå for lette bindinger frem for Marker F12 Tour som veier ca. 3 ganger så mye for settet (selv om de 1 kilo letter enn Duke/Guardian type binding). De sise at lette bindinger er bedre enn lette ski, men til hvilken pris mht kjøring og bruk?

Dette skal primært være ett topptur oppsett med bare noen turer i ny og ne i anlegg.

Jeg setter stor pris på litt erfaringsdeling og sysnpunkter på mitt valg?

Re: Hvor brede ski med Dynafit/Plum Guide?
skime #179349 04/12/2012 10:33 PM
Ringrev
Ringrev

Har ikke prøvd dette selv, men ser ikke noe problem med denne kombinasjonen så lenge det er mykt. På hard føre er jeg mer skeptisk.... Denne karen bruker dyanfit på pon2oon, men kjører med bindingene låst.

Og her er samme kar med litt annet utstyr i en nedkjøring som gjorde at han havnet på forsiden av franske "Montagne".

http://vimeo.com/25561304

skime #179350 04/12/2012 11:41 PM
Medlem
Medlem

Du kommer förmodliwgen sällan gå över 1000 höjdmeter med denna typen av skidor och säkerligen inte traversera speciellt långt in i landet heller. Ser väldigt lite anledning att sätta dynafit på denna typen av skida. Du vinner relativt lite med Dynafit i vikt och funktion men med f12 får du en betydligt enklare rigg som fungerar i både pist och utanför. Valet är egentligen självklart för min del, men det finns givetvis andra som vill argumentera motsatt. Fråga dig själv om du verkligen behöver spara de extra grammen som gör otroligt liten skillnad såvida du inte går långt, kontra komfort och enkelhet hos en f12. Har du cash så köp bägge, montera med inserts. Kan nästan garantera att du kommer sluta med att köra f12 för hela slanten men jag känner inte dig oc kan givetvis ha helt fel wink

Går för övrigt redan rykten om en ny bindning från dynafit som kommer nästa år.

skime #179351 05/12/2012 12:24 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har prøvd mine 4Frnt Renegade med Plum og TLT5P en gang på gode (les: mykt) forhold og det var ikke noe problem i det hele tatt. Med grovere sko hadde jeg fint kunne brukt den komboen oftere men tech-bindinger har jo ikke samme elastisitet som sine alpine brødre så en litt mer arbeidsom hverdag ville det blitt.

skime #179352 05/12/2012 9:07 AM
Ringrev
Ringrev

Du kommer förmodliwgen sällan gå över 1000 höjdmeter med denna typen av skidor och säkerligen inte traversera speciellt långt in i landet heller. Ser väldigt lite anledning att sätta dynafit på denna typen av skida. Du vinner relativt lite med Dynafit i vikt och funktion men med f12 får du en betydligt enklare rigg som fungerar i både pist och utanför. Valet är egentligen självklart för min del, men det finns givetvis andra som vill argumentera motsatt. Fråga dig själv om du verkligen behöver spara de extra grammen som gör otroligt liten skillnad såvida du inte går långt, kontra komfort och enkelhet hos en f12. Har du cash så köp bägge, montera med inserts. Kan nästan garantera att du kommer sluta med att köra f12 för hela slanten men jag känner inte dig oc kan givetvis ha helt fel wink

Jeg valgt også tour på mine brede ski (104mm) av samme grunn som over...  Har erfart pre-utløsninger på smalere ski når det er hardt (grensen for meg går på mellom 90 og 100mm).   Men, i pudder ser jeg  ikke at det skal være noe problem.

skime #179353 05/12/2012 9:12 AM
Entusiast
Entusiast

tech-bindinger har jo ikke samme elastisitet som sine alpine brødre

Dersom alt stemmer, så er ikke den setningen sann om en sesong.

skime #179354 05/12/2012 11:52 AM
Ringrev
Ringrev

Har du noen lenker til mer info om temaet?

skime #179355 05/12/2012 12:16 PM
Entusiast
Entusiast

16DIN binding fra Dynafit. Egen tråd om ryktebørsen for neste sesong på TGR som hinter om dette i hvert fall. Hvis det stemmer så vil det bety en ganske heftig endring på tech-fronten. Dynafit har jo faktisk mulighet til å komme med "tech2.0" så lenge de leverer både sko og bindinger.

skime #179356 05/12/2012 4:13 PM
Fersking
Fersking

Snakker vi her om elastisitet som demping sideveis som alpinbindinger har, eller snakker vi bare DIN?

skime #179357 05/12/2012 10:36 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Bak on ttrack her. Er det slik at brede ski setter såpass store gir torsjonsvridninger på tech-bindinger at de løser ut prematurt oftere? Selv på pudderdager risikerer en å finne partier i fjellet som er avblåst hvor det er hard såle. Altså ideele dager er for få. Det frister med F12 Tour pga økt bruksområdet, men vurderer fremdeles et "ordentlig" topptur oppsett med reelt brei fjøller. DIN 12 bør holde, men det er ellers som er spørsmålet. Det er vel mer enn DIN som avgjør?

skime #179358 05/12/2012 11:05 PM
Ringrev
Ringrev

Det som skjer er at frambindingen åpner seg. Det hjelper ikke uansett hvilken din du setter den på. Det er torsjonsvridning og kantisett som skaper problemet. Man kan låse eller semi-låse bindingene og da er det ikke noe problem. Mange har ikke problem med dette. Jeg sliter med bredere ski enn 90/100mm...på is.

Hovedproblemet med tour er for meg at tlt5p ikke passer i de....men liker heller ikke å gå med de, og synes oppbygningen er for høy og ramp angelen er feil (den er negativ). Men, etter noen premature utløsninger med dynafit stoler jeg ikke på de på brede ski (bredere enn 90/100mm).

skime #179359 05/12/2012 11:16 PM
Medlem
Medlem

At ein ikkje går langt og mange høgdemeter er berre tull. Det er heilt vanleg i mine kretsar iallefall. Etter 5 år med Duke og Volkl Katana har eg no bestillt meg Salomon Rocker 2 115 som muligens skal sette TLT Speed bindingar på ev. Vertical. Hadde eg hatt meir pengar hadde eg gått for Radical. Har nokre kompisar med breie ski og tech bindingar, det går heilt fint for dei, men det er kun til laussnøkøyring sjølvsagt.

skime #179360 06/12/2012 9:16 PM
Fersking
Fersking

Eg har dynafit vertikal FT12 på BD megawatt (125 mm) og er så langt godt fornøgd. Har også fleire kamerater som har dynafit på ski med 120 mm eller meir bredde uten problem.

At ein sjelden vil gå over 1000 høgdemeter pr dag med slike ski er berre sprøyt... Det er mykje meir glede i 1 kg ekstra ski enn i 1 kg ekstra binding:)

Eg ville ikkje hatt ei slik ski einaste toppturski. Eg føler meg litt hemma på bratt hardt føre spesielt med lette mjuke randostøvlar. Som puddertoppturski fungerer det bra så lenge ein er motivert for litt meir vekt og litt meir keitete traversering enn med smalare ski. Det er ikkje så vanskelig å forutsjå om det vil vere styresnø på fjellet eller ikkje, og midtvinters er det jo stort sett det så lenge ein held seg på riktig side av fjella (både i stor og liten skala). Har det regna til topps og fryst på igjen, eller til vårturar der eg er usikker på om snøen kjem til å bli mjuk i sola, så velger eg andre ski.

Mine er montert med sollyfitplater og eg bruker dei også med alpinbinding/alpinstøvlar til heisbruk.

skime #179361 06/12/2012 9:45 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Masse gode råd her som dessverre gjør meg enda mer forvirra. Tipper det blir et nytt sett med smalere ski på sikt. Kanskje det holder med Tour F12 inn til videre. Jeg er ikke i så dårlig form og liker å jobbe, men har forståttt det slik at Dynafit er overlegne mht å gå. Regner med å bruke skia i mest i Sirdal/Hunnadalen og Røldal så det betyr få høydemeter, men kanskje flere topper pr dag. Har ikke bare planer omå gå toppturer så vi får se hvor mye det blir.

Kort oppsummert så stemmer det da slik at det er av betydning at skiene er smalere (under 115mm) for hardt føre med Dynafit. Skal bruke Cochise Pro Dyn Ligth 120 så regner med at støvlene holder god form sammenlignet med mye annet. Vil jo da ha lette ski (relativt til bredde -letter enn BD Carbon Megawatt med et par hundre gram om jeg ike tar feil) pluss ganske lette støvler og halv lette bindinger i F12 Tour som bør være en grei combo for en bred toppturski.

Eller bør jeg sats fult med Plum Guide/Yak? Det og miste ski å skade seg er ikke kjekt så her er det jo mer enn å gå tur som betyr noe.

skime #179362 07/12/2012 4:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vanskelig å si, men slik jeg forstår deg blir det ca 50/50 heis/feller? tror kanskje jeg hadde endt med f12 eller baron på så breie ski med den bruken.

Jeg har kjørt mye på dynafit med breie ski (115 på midten) de siste to sesongene på ski med inserts for p18 og vertical FT12 og med mindre jeg skal kjøre mange dager i anlegg får dynafitbindingene stort sett stå på. Forskjellen er stort sett elastisisteten og muligheten til å bruke gode gamle racingstøvler.

Har ikke problemer med preutløsning, selv på slagete is og brukbart høye dropp, men det er ekstremt viktig med riktig bruk (tåbindinga må kunne lukke seg helt, bruk silikon under tåvingene og sjekk at låsespaken går fritt helt opp). Låser ikke tåa med mindre det er helt uaktuelt å miste ei ski (dvs bratt og hardt).

skime #179363 07/12/2012 3:14 PM
Medlem
Medlem

Haha inte oväntat mycket engagerade röster i denna tråden..

Kör personligen på både dynafit och f12 på skidor upp till 138mm i bredd. Det fungerar fint. Vad jag försökte göra var att utläsa dina behov utifrån vad du skrev och gjorde den bedömnngen att jag trodde f12 skulle passa dig bra. Men som jag skrev så känner jag dig inte och vet väldigt lite om dina förutsättningar och behov. Utifrån personliga erfarenheter så vill jag påstå att om du inte redan går mycket på tur så kommer en f12 vara en bra start tills du vet om detta är något du kommer göra mycket av. Då kan det vara en naturlig utveckling att gå över tll dynafit. Många av mina vänner köpte dynafit, sedan visade det sig att de trots allt inte gick så mycket på tur som de först trott och till slut var de tillbaks på andra bindningar. En radical st väger 570 gram och f12 väger ca 1020 gram. Ja visst gå funktionalitet etc är behagligare och mer optimalt med dynafit men det är relativt små skillnader det handlar om. Om detta verkligen hade varit så viktigt så tror jag inte ens du haft denna fråga utan valet hade redan varit klart.

Alla har sina egna preferenser och denna fråga har som du märker många trofasta anhängare av båda lägren vilket kan göra ett val lite svårare. Om du är osäker kan du montera med inserts/platta, då kan du alltid byta om du inte är nöjd eller om dina behov förändras.

Hursom, du kommer säkert bli nöjd med vad du än väljer om du främst lyssnar till dig själv och inte enbart vad folk i ett internet forum säger. Lycka till!

skime #179364 07/12/2012 4:14 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

"Heffaklumpen" jeg har andre ski til å kjøre med i annlegg, men det kan jo være greit å forsøke seg litt i heisnære offpist med disse skia også (f.eks. Røldal). Har et par storefjellsski med Baron uten at jeg har lyst til å bruke dem fast på topptur av den grunn (de er litt for tunge og lite smidige til det det). Jeg har gått toppt ru i mange år, men få pr år. Det er ikkke sikekrt det blir mange nå heller, men har som sagt andre ski til heiskjøring og er ikek avhenign av å bruke Dynafit/Tour i løypa av den grunn.Tror ikke de støvelen jeg har valgt er så dårlige til å gå med. De får skryt for god gåmodus og lav vekt (1800 gr) samt bedre nedoveregenskaper enn de fleste toppturstøvler. Spørsmålet var vel egentlig fra min side om preutløsning er mer vanlig på brede ski og hvordan valg av binding står seg mellom vekt og funksjonalitet? Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor det å gå ofte på tur rettferdiggjør en lett binding da jeg alltid vil ha samme opplevelse uansett om jeg er det ofte eller sjelden.Når det gjelder vekt er Pum Guide ca. 650 for paret og da sparer en mye vekt.

"j.hansen" du ser ut til å se enkelte poeng. Jeg kjører primært offpist også i anlegg så jeg er avhengig av at bindingene tåler dårlig offpist da jeg som regel alltid befinner meg utenfor løypa og ikke skal ha andre ski til topptur i år.

"skimachine" jeg blir nesten ovebevist av den øverste den øverste videoen hadde ikke vært for at det er så mye fin snø der. Han smådropper litt og tar noen wheelies etter dropp og løser ikke ut så det er betryggende.

What to choose..

skime #179365 07/12/2012 4:42 PM
Medlem
Medlem

Har du flera skidor och en med baron så ser jag inte problemet, är väl bara och prova dynafit/plum. Gillar du dt inte så kör på det du har, montera med insets och allt är lugnt.Bootsen är mycket bra, det var inte min poäng. Dt jag menade var att om du verkligen jagade gram så hade du nog valt tlt eller liknande.Om du går mycket eller ej blir relevant om du bara har en eller två skidor där du måste prioritera.

Men kort och gott - självklart blir det mer sidledstryck på en bred skida vilket ger större chans till prerelease. Är det ett problem - inte för min del, jag låser när jag måste, kör bara mjukt med breda skidor och är lätt så klarar mig utmärkt. Är det generellt fiddligare med dynafit - absolut men de flesta överser det mot andra fördelar. Jag kör för övrigt dynafit och 112mm skidor i pisten också.

Du har ju redan ett par barons och verkar ju veta vad du vill ha, bara någon som petar dig över kanten. Köp dynafit, du bor ju i norge och bör i värsta fall ha råd med ett par f12 om du inte gillar dem wink. Min poäng var bara att flertalet tycks ltro att skillnaden på dynafit/plum vs f12 etc är mycket större än vad den faktiskt är och om man har begränsat med valmöjligheter så hade jag rekommenderat f12.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå