Kan noen hjelpe en kvinnelig skiamatør?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Heisann! Jeg er ei jente på 21år som trenger sårt hjelp til tips på hvilke type toppturski + bindinger + sko jeg bør se etter. Er veldig blank på dette området,så all hjelp er god hjelp! Litt info som kanskje kan komme til nytte: høyde: 165cm vekt: 54kg Skostrs: 38 Jeg har så klart prøvd å titte etter ski og slikt selv, men synes det er vanskelig da både tykkelse på skiene, vekten, lengden og smidigheten tydeligvis har mye å si for hvordan man selv føler det komfortabelt.. og siden jeg ikke har erfaring fra akkurat dette feltet, så aner jeg ikke hva jeg skal se etter. Har sett på merker som K2, Rondanee, Black Crows.. Hadde satt suuuperpris på tips og hjelp! Vennlig hilsen, Willemine 
|
|
|
 Re: Kan noen hjelpe en kvinnelig skiamatør?
|
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det enkleste er nesten sko. Scarpa Gea eller Dynafit TLT5 Mountain eller Dynafit TLT Performance (om du har grunker og gryn så det holder). Det har også kommet noen nye dynafitmodeller, som jeg ikke har peiling på hvor bra er, men helt sikkert akkurat passende; Dynafit One og Vulcan (sistnevnte også litt i dyreste laget her i Norge ). Ta det som passer deg og lommeboka. Bør ikke veie så særlig mer enn 1300g for jentestørrelser (kanskje 1400 om du gidder å drasse litt). Tror alle har "Thermo-liner" som betyr at du kan varme opp innerskoen og tilpasse den, slik at den passer akkurat perfekt. Så det er ikke kritisk at skoen kjennes helt prikkfri ut rett fra skoboksen. Ski: Maks mellom 90mm og 105mm på midten og lengder på 170 er sånn passende. Bør være maks 1750g for slike lengder. Bredere betyr ofte litt upraktisk tungt og ofte dårlig på hardt føre, mens tynnere betyr litt verre i fokksnø og dårligere flyt i pudder. Litt "rocker" gjør skiene lettere å håndtere på det meste av snø. G3 har mye bra (zenoxide f.eks), Black Diamond har endel bra (f.eks. Revert og Aspect), Voile Vector, K2 har endel bra (de som det står BackSide/Adventure bak på nettsida. Annet bruker å være tungt fra K2). BlackCrows bruker å koste flesk men sikkert fine ski. Styr unna alt som står "parkski" på. Dynastar High Mountain-serien tror jeg er fine. Vølkl skal ha noen ski som er gode. Dynafit Stoke er supre ski som selges til en slikk og ingenting på sport-conrad.com, men da må du velge rett bindingstype (Dynafit Vertical-serien og ikke Radical, da det er ferdigborrede hull til Vertical-binding) Bindinger:Tech-binding (sånn med pigger framme). Kanskje styr unna Onyx. Jeg syns de er litt fæle. Kanskje kjøp med skistoppere hvis du ikke hadde kjørt mye fra før, da du kommer til å falle endel. Ingen som helst grunn, annet en eventuelt pris (ofte 500,- dyrere), til at du skal velge platebinding aka. Marker Baron/Tour, Diamir, Salomon Guardian etc. Uetisk av selgere å prakke det på folk som vil ha toppturutstyr. Tech-binding er mye bedre å gå med, skifte fra gå til kjøremodus og ikke minst lettere. Ellers: sport-conrad.com er billigst, men husk på å regn med momsen, og si at de skal "montere bindingene på streken" om du kjøper komplett derifra. Lettere med reklamasjon på binding og sko om du kjøper noe i Norge. Ski får du sjelden reklamasjon på uansett, så det spiller ingen rolle hvor du kjøper de ifra. (Alt for å slippe å lese til eksamen)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Zenoxide er kanskje litt stiv for damer som veier kun 54 kilo? Hva med ei dameski med litt mer fleks? G3 Zest. Superlettkjørt. Har den selv, er kjempefornøyd.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Litt drøyt å kalle det uetisk å pakke på folk diamir,baron osv....Har selv kjørt med dynafit siden 2000...så det begynner å bli noen år nå, men har likevel valg selv å kjøre med marker tour på de bredeste skiene mine (som er ganske smale: 104mm). Grunnen er at jeg vet at dynafit ikke klarer å holde meg på bredere ski enn 90mm når jeg drar til på is - og jo, jeg har prøvd (på 105mm og 115mm ski). Platebindinger gjør også at man kan bruke alpin-sko - og jo der er fremdeles forskjell på alpin og randosko. Stivheten får man til, men på fleksen er det et stykke igjen . Jeg vil kanskje ikke anbefale alpinsko til tur...selv om mitt dynafit-oppsett ble liggende i bilen da jeg gikk opp til Gaustatoppen i går. Når alt dette er sagt, så er jeg helt enig i at dynafit er en helt overlegen tur-binding, og det skal ganske mye til for at det faktisk skal være verdt å gå med tyngre utstyr. Jeg gikk som sagt med tung utstyr, men konkluderte i etterkant med at jeg burde ha tatt det lette. Litt dårlig sikt var nok til at jeg ikke turde utnytte alpinutstyret. Litt fare for at dette forvirrer mer enn nødvendig. Det er ganske/veldig sannsynlig at dynafit holder for trådstarter, siden hun ikke veier mye. Jeg er i det store og hele veldig enig med Sigmund T. Sko bør du prøve i en god butikk. Norske butikker kan også være billige. Min østerriske venn og hans kone, kjøpte akkurat 2 fulle randopakker på Rå - til priser som matcher det de kunne få i Østerrike. Mener at jeg så at de solgte alle gamle ski for 2000 kroner.....
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skimachine, jeg er enig i at hvis du skal "dra på" på is og har brede ski (og stiv gummi i sålen på skoa) så vil platebinding fungere bedre, så lenge bindingen er pent brukt og hullene til akslingen ikke er slitt store (har en duke som jeg måtte kassere etter to sesonger fordi den hadde noen mil med feller). Hvis ikke vil spinninga overgå vinninga. For din del Willemine, på 54kg, så kan du "dra på" fra morgen til kveld på et par dynafitbindinger. Kanskje både Zenoxide, Stoke og Black Diamond-skiene er litt stive, men i de lengdene er det ikke alt for vanskelig å kjøre med stive ski. Rockeren på skiene hjelper også på litt i drittføre hvor det kan være vanskelig med stive ski i starten. Men Zest vil sikkert være helt perfekt (som sikkert mye annet). Siste triks. Teleskop-karbonstaver. Teleskop må du ha uansett, da du sikkert vil gå med 125cm eller noe slikt og kjøre med 110cm. Karbon er smart fordi du slipper at du bøyer staven, og at de ikke iser seg så lett fast. Holder også bedre enn metallstaver (jeg har ennå til gode å se en teleskopkarbonstav knekke, men har hørt en historie om noen som har sett det).
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skimachine, jeg er enig i at hvis du skal "dra på" på is og har brede ski (og stiv gummi i sålen på skoa) så vil platebinding fungere bedre, så lenge bindingen er pent brukt og hullene til akslingen ikke er slitt store (har en duke som jeg måtte kassere etter to sesonger fordi den hadde noen mil med feller). Hvis ikke vil spinninga overgå vinninga. For din del Willemine, på 54kg, så kan du "dra på" fra morgen til kveld på et par dynafitbindinger. Kanskje både Zenoxide, Stoke og Black Diamond-skiene er litt stive, men i de lengdene er det ikke alt for vanskelig å kjøre med stive ski. Rockeren på skiene hjelper også på litt i drittføre hvor det kan være vanskelig med stive ski i starten. Men Zest vil sikkert være helt perfekt (som sikkert mye annet). Siste triks. Teleskop-karbonstaver. Teleskop må du ha uansett, da du sikkert vil gå med 125cm eller noe slikt og kjøre med 110cm. Karbon er smart fordi du slipper at du bøyer staven, og at de ikke iser seg så lett fast. Holder også bedre enn metallstaver (jeg har ennå til gode å se en teleskopkarbonstav knekke, men har hørt en historie om noen som har sett det). Digresjon... Jeg har knukket ett stk karbonstav (underdel). Antagelig hadde den fått en real kakk av en stålkant. Den knakk 10 cm over trinsen i det jeg satte den i bakken og skjøv fra. Uansett: De holder mange ganger lengre enn alu  Til trådstarter: Si litt mer om bruksområdet og "hvor" som Skimachine spør om!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hehe. Nå har jeg hørt om to.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Å gud, TUSEN takk for fantastisk respons! Dette er uvurderlig hjelp altså! Etter eksamen, i morgen, skal jeg sette meg ned og notere ned alt dere har tipset meg om, for å få bedre oversikten:) Jeg er supergira på å komme igang. Er godt vant med å gå på ski i fjellet (kanskje spesielt siden jeg måtte gå lange strekninger på ski som grensejeger i fjor vinter hehe), men nå har jeg virkelig blod på tann for å få adrenalinturen ned fra fjellet også Dere spør hvor jeg skal gå: I første omgang i Jotunheimen og Rjukan-området. Og klarer jeg skaffe meg ski kjapt, så kommer jeg til å bestille billetter til High Camp. Videre så er drømmen å komme seg til Lofoten og etterhvert Sunnmørsalpene... men alt til sin tid :P Har dere forresten forslag til noen greie nybegynnerturer? Igjen et stort TAKK :):)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisan. Det enkleste er ofte det beste: Hvis du er i nærheten av Oslo (det kan forresten være verd turen uansett), er å ta turen innom et par av butikkene som har både peiling på hva de snakker om, og stort utvalg. De beste støvlene, er de som passer foten din. Både Oslos Sportslager og Rå Sport kan hjelpe deg, og har mye du kan prøve. På torsdag denne uken, er det kjempesalg på Rå Sport, så der kan du få både hjelp og en god pris, hvis de ikke har det for travelt. OBS: Mener ikke å disse alle de gode tipsene du har fått, men det beste er jo å ha noen valgmuligheter du kan prøve, og noen du kan snakke med mens du gjør det...Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
De beste skoene er de som passer foten din, og passer det du skal bruke de til. Med formbar innersko så passer dog det meste. Ser ut på nettsidene som om Råå sport ikke har noe utvalg å skryte av, men Vølkl Nanuq ski tror jeg skal være bra. Ser Oslo Sportslager har Scarpa Gea på salg (1000,- avslag). Salg er bra og fullpris er for 40åringer.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Rå har veldig bra utvalg, men nettsiden er dårlig....Jeg synes rådene jeg har fått på Rå har vært langt bedere enn på Sportslagret - men det kan sikkert være individuelt. Til Gaustatoppen og Toreskyrkja (Rjukan) ville jeg nok ha helt mot å velge noe kjøreorientert, da turen opp er rimelig grei uansett. Til Jotunheimen ville jeg derimot ha satset på utstyr som er lett å gå med. Selv bruker jeg gjerne Kästle FX104 til Gaustatoppen, og Movement Bond til Jotunheimen... Personlig har jeg tro på halvbrede ski med litt lengde til det man typisk kjører (Gaustatoppen, Ringstind, Steindalsnosi m.m). Grunnen er at litt lengde gir flyt, samtidig som en relativt smal ski biter bra på is og glir bra.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hva er synspunktet til dere erfarne skifolk på K2 sin nye ski "sideseth"? Den passer jo til beskrivelsen av skimachine sin "anbefalte" ski, skal man tro på informasjonen vi finner i fri flyt :-) Skien er kanskje litt i dyreste laget for TS...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Med en vekt på 2,3 kg i 188 lengde er det ikke noe stor fornøyelse å gå med. Om du er veldig kjøreorientert og velger å gå for såpass tunge ski, så har du plutselig et utall muligheter, da du kan velge mellom det meste av storfjellski i lengder 180-190.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har i motsetning til gutta som kommenterer prøvd noen ski :-) Kan på det sterkeste anbefale Völkl Nanuq. Den er lett nok for de fleste toppturer kort eller lang. Kombiner den gjerne med Dynafit binding og f.eks Dynafit One (bruker selv Pebax versjonen, men PU virker veldig bra og er ikke kjempedyr). En annen ski som jeg har testet og som jeg synes var bra er Dynafit Manaslu W. Litt lettere enn Nanuq, men med en anelse dårligere kantgrep på hardt føre. Med en av disse kan du i praksis ferdes på alt av underlag og hvis jeg oppfattet deg rett så var du ny i gamet. Da synes jeg midtbredde mellom 90 og 100mm er riktig... Dynafit binding kan byttes ut med Marker F12, men ser ikke den helt store gevinsten i det..... Anbefaler deg å sjekke ut www.bodoadventure.no både for gunstig pris og ikke minst gode veiledning om du tar kontakt.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ser at jeg kanskje burde ha kvalifisert halv-brede ski litt mer. 108mm ville jeg kalle en bred ski.Har selvsagt ikke prøvd jente-skiene - men jeg synes rådene over virker fornuftige. Volkl tur-skiene jeg har prøvd har vært bra. Jeg ville kanskje ha lagt Mustagh Ata SL på listen -llitt smalere, men med godt isfeste og flyt, og som passer godt som lange ski.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har sett på alt dere har gitt meg forslag om. Sykt mye fint, nå gleder jeg meg bare enda mer!Men iom at jeg nok ikke kommer til å dra på ørtenhundre turer i året (ønskelig, men studerer i Spania for øyeblikket hehe), så er det nok greit for meg å kjøpe brukt utstyr nå i første omgang. Hvordan høres dette ut: ? Støvel: Zzero 4 U-MF Women's randonnéesko, str. 23.0 ? Dynafit-binding: TLT Radical ST 12/13 randonnéebinding? Ski: Nordica Hot Rod Burner, 170 cm? Feller: G3 Alpinist Climbing Skin (tilpasset skiene) Str. 23 i skisko, stilsvarer ikke det rundt str 36? isåfall er jo de for små, da jeg bruker str. 38. Uansett, kommer nok til å kjøpe egne sko ettersom det høres ut som at det er smartest Men hvordan høres utstyret ut?:) Tusen takk igjen!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Virker som et fornuftig valg, men skoene er nok for små:http://www.oslosportslager.no/magasinet/alpinstovler--hvilken-storrelse-skal-jeg-velge-344.aspx
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Köp från sport conrad och skicka dem till dig i spanien? Är lika billigt (eller billigare) som brukt i norge och du kan välja fritt och få nytt (brukte pjäxor - not so nice), frakt hem blir typ 500 med norwegian.
|
|
|
|
|