Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lett tilgjengelige toppturer uten skredfare i Trøndelag
#179226 29/11/2012 9:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kjører brett, og har vært på et par toppturer det siste året. Foreløpig synes jeg det er kult nok å kjøre der det er unnder 30/35 grader helling, og er på utkikk etter topper hvor jeg kan kjøre uten å bekymre meg for skredfare. Har ikke skredsikkerhetsutstyr eller kunnskap om hvordan jeg bruker det, så inntil videre holder jeg meg unna områder med skredfare. Har heller ikke splitboard eller ski, så det er begrenset hvor langt jeg kan gå for å nå fram til toppene.

Har vært på Mannfjellet og Fonnfjellet i Meråker, og på Söndre Tväråtinden i nærheten av Storulvån i Sverige. Sistnevnte så såpass bratt ut på toppen at vi ble usikre på hvor trygt det var og snudde litt før toppen. Så ut som det var mange muligheter i dette området for de som vil ha det bratt. Mener også å ha lest et sted at det tilbys heliskiing i området, for de som har råd til det.

Vil gjerne ha tips om andre topper uten skredfare i disse områdene og ellers i Trøndelag og "Öst-Tröndelag". Finner en del info om Oppdal, men lite lenger nord. Sikkert fordi de fleste toppturentusiastene foretrekker at det er litt bratt smile

Lite snø i trøndelag enda, men det er jo greit å ha noe å glede seg til.

Re: Lett tilgjengelige toppturer uten skredfare i Trøndelag
mobyduck #179227 01/12/2012 1:32 PM
Fersking
Fersking

Till att börja med så är det första tipset att gå en skredkurs och köpa skredutstyr. Utan skredutstyr ska du inte ut på topptur. Det finns flera som arrangerar skredkurser i perioden nu så det er bare hive seg på.

Till att börja med kan sägas att det kan gå skred på helninger langt under 30 grader. Om ni dessutom inte har erfarenhet fra mer en ett par toppturar har eg veldig svårt att se att dere klarer av att vurdere om helningen er på 25 eller 30 grader.

Att vurdere skredfare er veldigt svårt og komplekst se bara på den grupp med guide som ble tatt i kåfjord i våras. Dei hade stor kunskap, tillstrekeligt utstyr och enda blei dei tatt i skred.

Eg säger ikke dette for att vara kjipp men se till att boka in deg på en skredkurs og gå ikke på topptur utan skredutstyr!

Håper du får en fin vinter.

mobyduck #179228 01/12/2012 2:29 PM
Medlem
Medlem

Enig med han over!

Men kan slenge på noen av de mest lokale toppene rundt Trondheim:Ruten og Gjemshøgda (Søk etter Ruten på kart, gå opp fra Hemnekjølen-siden). Gjømshøgda ligger på turen mellom Trondheim og Ruten. Gjømshøgda er en liten topp, men kan by på mye morro skikjøring (rekker flere turer opp og ned samme dag). Ruten ca 900hm tror jeg, alt fra svært slak kjøring til noe brattere og noen morsomme "renner". I seg selv trygt fjell for skredfare, men rennene kan være utrygge.

Munken (på andre siden av fjorden når man står i Trheim og ser utover mot Munkholmen. Obs - dyr ferge, så her er det lurt å være maange i en bil). Også en liten topp, antar 500hm å gå fra der man parkerer, ikke bratt og ikke skredfare (med unntak av v/ ekstreme forhold).

Vassfjellet. Det kjenner du sikkert til, men gå opp skikjørers venstre i anlegget. Når man kommer til topphenget, følg der de tråkker, men ta av og gå langt mot din høyre/skijørers venstre. Der er det mye artig. Ta flere turer i topphenget (hold dere borte fra de bratteste partiene, der kan det lett være skredfare), og cruise ned i skogen etterpå.Kan også nevne Storhornet på Oppdal - svært slakt og fint mtp skred.

mobyduck #179229 03/12/2012 4:52 PM
Fersking
Fersking

Vil bare si at ufordelen med skredutstyr er at du kan føle deg trygg og immun mot skred, det er du ikke. Jeg har vært på noen toppturer i skjækerfjellene feks brattbakken og tilhengeren, disse er t stykke utenfor vei, så du må beregne å overnatte. Men det er skredfare der, ble selv tatt av ett på en av turene. Men denne dagen var det stor skredfare (oga av vind dagen før).

Vis ikke har jeg hørt at det er bra på snasahøgarna, vet ikke mye om skredfaren der.

mobyduck #179230 03/12/2012 5:20 PM
Entusiast
Entusiast

Håper for all del ikke at du bruker dette som argument for at han bør gå på topptur uten skredutstyr! Det er ikke bare en dum avgjørelse ovenfor seg selv, men også en vanvittig egoistisk tanke ovenfor sine turkamerater! Jeg tar ikke med meg folk uten utstyret i orden ut i noe som kan minne om eksponert terreng.

Er det dette du mener med at man føler seg immun mot skred? At man oppsøker områder som det er en teoretisk mulighet for å gå skred i?

For min del er en like viktig del av sikkerhetsrutinen på tur det å ha et bevisst forhold til farene rundt seg. Dette gjennom kunskap man tilegner seg på kurs og i bøker, og deretter ser i praksis i fjellet. Et flott julegavetips i den forbindelse er "Den lille snøskredboka" som kommer i nytt opplag nå, eller Brattlien sin "Skredfare". Ved å bruke enkle vurderingsmodeller vil man i mange tilfeller kunne ta langt bedre valg i forhold til hva som er trygt og ikke.

Til trådstarter: Hvis du skulle finne på å bevege deg rundt i fjellet uten nødvendig utstyr og med begrenset kunnskap. Husk for all del på at det er ikke bare der du står som må være slakere enn 30 grader. Du kan også fjernutløse ting f.eks over deg, så hele området bør være slakt og "trygt".

mobyduck #179231 03/12/2012 5:36 PM
Fersking
Fersking

Dette er absolutt ikke et argument for å kjøre uten skredustyr. Det jeg mener at du ikke kan kjøre der det er stor snøskredfare, selv om du har masse snøskredutstyr. Og snøskredskunnskap er like viktig som utstyr. Disse hadde snøskredutstyr http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/03/19/seks-tatt-av-skred . Men det hjalp fint lite når alle var begravd. Vær sikker på snøskredfaren der du kjører, snakk med folk som har kjørt der før.

mobyduck #179232 03/12/2012 6:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipsene, både til aktuelle turer og skredsikkerhet. Det var ikke min hensikt med denne tråden å undergrave viktigheten av å ta sikkerhet på alvor i fjellet. Tvert imot.

Jeg mener at jeg har tatt sikkerheten på alvor. Jeg har holdt meg langt under 30 grader (både der jeg har gått og over meg), da jeg som sagt ikke er avhengig av at det er så veldig bratt for å ha det artig på brett. At det er vanskelig å avgjøre om det er 30 eller 25 grader er jeg enig i, men man trenger ikke å ha gått skredkurs for å ha mattekunnskaper nok til å beregne vinkler og se forskjell på 20 og 35 grader, feks med et par staver.

Jeg har ikke mye erfaring med toppturer, men har vært mye i fjellet på fjellski, og har hatt noe opplæring i skredsikkerhet ifbm slike turer. Når jeg har vært det minste usikker har jeg sørget for å gå og kjøre langt til siden for bratte partier eller skavler lenger opp. Når det sies her at det kan gå skred på langt under 30 graders helning kunne det vært interessant å høre hva som anses som trygg helning, forutsatt at det ikke er brattere lenger opp. Jeg mener jeg sist hørte 30/35 grader i dagsrevyen på NRK sist vinter, uttalt av en som ble fremstilt som en person med peiling på skredfare (der ble det selvsagt også anbefalt å holde seg langt under 30 grader).

Jeg har planer om kurs og utstyr etter hvert, men det koster fort 3-4.000kr. Inntil jeg har råd til det holder jeg meg der jeg mener det er trygt. Spør du meg er det også langt fra trygt å ferdes i brattere terreng selv om man har vurdert været og snøen og har med sender/mottaker, stang og spade. Og jeg har inntrykk av at mange toppturentusiaster med både utstyr og kunnskaper pusher grensene for sikkerhet laaaangt lenger enn det jeg gjør.

mobyduck #179233 03/12/2012 10:24 PM
Medlem
Medlem

Trygg helning er bare basert på noe som likner en normalfordelingskurve. Går flest skred omkring 35-40 grader såvidt jeg vet, og mindre og mindre jo slakere eller brattere terenget blir. Dermed har noen definert 30 grader som "trygt", men det betyr bare at sannsynilgheten er svært liten for at det skal gå skred på slakere tereng. I visse tilfeller har det gått skred i terreng med helning langt ned på 20-tallet. Spesielt skummelt er her slush-skred (skred i vannmetta snø, spesielt på vår/sommer-føre).

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå