Takk for tipsene, både til aktuelle turer og skredsikkerhet. Det var ikke min hensikt med denne tråden å undergrave viktigheten av å ta sikkerhet på alvor i fjellet. Tvert imot.
Jeg mener at jeg har tatt sikkerheten på alvor. Jeg har holdt meg langt under 30 grader (både der jeg har gått og over meg), da jeg som sagt ikke er avhengig av at det er så veldig bratt for å ha det artig på brett. At det er vanskelig å avgjøre om det er 30 eller 25 grader er jeg enig i, men man trenger ikke å ha gått skredkurs for å ha mattekunnskaper nok til å beregne vinkler og se forskjell på 20 og 35 grader, feks med et par staver.
Jeg har ikke mye erfaring med toppturer, men har vært mye i fjellet på fjellski, og har hatt noe opplæring i skredsikkerhet ifbm slike turer. Når jeg har vært det minste usikker har jeg sørget for å gå og kjøre langt til siden for bratte partier eller skavler lenger opp. Når det sies her at det kan gå skred på langt under 30 graders helning kunne det vært interessant å høre hva som anses som trygg helning, forutsatt at det ikke er brattere lenger opp. Jeg mener jeg sist hørte 30/35 grader i dagsrevyen på NRK sist vinter, uttalt av en som ble fremstilt som en person med peiling på skredfare (der ble det selvsagt også anbefalt å holde seg langt under 30 grader).
Jeg har planer om kurs og utstyr etter hvert, men det koster fort 3-4.000kr. Inntil jeg har råd til det holder jeg meg der jeg mener det er trygt. Spør du meg er det også langt fra trygt å ferdes i brattere terreng selv om man har vurdert været og snøen og har med sender/mottaker, stang og spade. Og jeg har inntrykk av at mange toppturentusiaster med både utstyr og kunnskaper pusher grensene for sikkerhet laaaangt lenger enn det jeg gjør.