Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger noen synspunkter (BC nocta, Armada AKJJ, Magic J)
#179197 28/11/2012 6:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei godtfolk!

Er på utkikk etter noen råd/synspunkter.

Jeg er 186cm høy, veier 85kg. Er på utkikk etter en leken forholdsvis feit ski til dagene hvor snøen er løsere og dypere. Med andre ord en pudderski, men som bør være OK på hardere føre (man vet aldri når man treffer på det f. eks i bakken ned til heisen). Har en ski på 103mm allerede så dette blir en ski for de dypere dagene. Jeg er på utkikk etter en ski som er leken og greit fartsstabil.

Var egentlig ganske sikker på at Black Crows Nocta 188 var greia for meg, MEN den er utsolgt på conrad og telemark-pyrenees. DAMN! 

SÅ DA er spørsmålet mitt til dere;

- Blir AKJJ (195cm, 120 under fot) for lang og lite leken for meg på 186 ?

- Blir Magic J (190cm, 127 under for) for bred for å være "ok" på hardt føre ? (Denne er vel mer lik en Nocta??)

Noen synspunkter på dette? Hadde elsket om noen hadde hands-on erfaringer på Magic J? Takker for alle inspill. Har lest alt jeg kan finne av rewievs på AKJJ, men er ikke mye å finne på Magic J. 

På forhånd takk smile

Re: Trenger noen synspunkter (BC nocta, Armada AKJJ, Magic J)
Greger88 #179198 28/11/2012 6:17 PM
Fersking
Fersking

Hva med Völkl Kuro? Testvinner av friflyt sin skitest når det kommer til pudderski.. 132 mm på midten( om jeg ikke husker feil?)leken ski som virkelig flyter på de gode dagene. Sjekk ut black diamond megawatt carbon også wink

Greger88 #179199 28/11/2012 10:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Trur ikke du skal la deg skremme nevneverdig av at den er 127 under.. Mine Genome er 141 under, og var nesten gøy å carve med de..

Greger88 #179200 29/11/2012 1:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har hatt vanlige JJ's i 185 til både vanlig slalomski og til NTN. Mest lettkjørte ski jeg har vært borti'. Flyter bra, men sitter overraskende bra også i bakken. Det er nok en grunn til at disse skiene har vært uforandret i mange år (bortsett fra overflatedesign). Det sier litt i en tid da det "drøsser" av nyskapninger. De er utrolig lekne og fine. However: Jeg fikk lyst til å prøve noe råere, så jeg kjøpte AK JJ's da de kom i fjor, og de flyter nok enda et hakk bedre, og er faktsik helt rå på skjæret i vanlige bakker. Nesten som en "vanlig" carvingski. MEN: Det er mye MASSE å flytte på, så i krevende snø vil de gå hardt ut over knærne. De er dessuten langt mindre lekne enn vanlige JJ's (som sagt krevende). Det er virkelig 2 forskjellige ski. Forskjellen i lengde, bredde og MASSE, er betydelig. Etter en uke i Chamonix valgte jeg å selge dem (med såre knær). (Jeg har forresten fremdeles mine JJ's for NTN - heldigvis). Jeg ville ha noe som var mer lettkjørt... Nytt valg: BC Nocta 188. De virker lovende. Definitivt mer lettkjørte enn AK'ene. Men sitter ikke på langt nær så godt på hard snø. Jeg har ikke fått testet dem i nok pudder til å si noe om flyten, men det lover selvfølgelig godt med rocker og bredde. Siden 2012-modellen og 2013 er lik, bortsett fra design, kan du jo kjøpe "fjorårets" på finn, i stedet for å stresse med Conrad eller Pyrinees. Verd en test, tenker jeg.... I utgangspunktet er jo en av J'ene involvert også i utviklingen av Nocta'ene, så de har beholdt mange av de gode egenskapene, men i følge spec'en skal de være noe stivere i bakpartiet. Uansett: Vanlige JJ's anbefales på det sterkeste! Nocta er et interessant alternativ. I følge fjorårets testere er også Line Opus et bra alternativ. Har en kompis som kjøpte i fjor, som er superfornøyd. Jeg er forøvrig ca 85kg og 183 høy, så vi stiller nogenlunde likt mht fysiske mål. Uansett: Lykke til med valget!

Greger88 #179201 29/11/2012 1:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

PS: Søker du etter Nocta på finn, skal du finne også årets modell til ganske bra priser.F.eks Jesting Sport operer med nettopriser... Sjekk dem.

Greger88 #179202 29/11/2012 11:29 AM
Medlem
Medlem

Ser ut som at Jesting har 188 cm inne og VPG ser ut til å ha 1 par i 188 cm inne nå. Så her er det jo bare å kjøre på med din opprinnelige tanke hvis det er Nocta du vil ha. Litt dyrere enn fra de stedene du har nevnt, men langt fra voldsomt.

Greger88 #179203 29/11/2012 8:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode svar. Har da vært i kontakt med Jesting, mulig jeg går for det alternativet selvom det blir drøye 2000 kr dyrere... Ingen som har tanker om Magic J?