Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturmuligheter nærme Oslo+ skredkurs
#179177 27/11/2012 7:50 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Det åpnet seg en helt ny verden for meg i forrige uke da jeg var på min første topptur. Etter å ha investert massivt i utstyr, lurer jeg nå på om noen vet om et sted hvor jeg kan finne en oversikt over ideelle topptur omeråder i nærheten(noen timers kjøretur) av Oslo. Finnes det en link, en liste eller en gammel tråd som svarer på dette?

Og, nå som jeg har dere her; føler jeg trenger et skredkurs etterhvert. Noen meninger om hvor man burde ta dette? Ser Oslo Sportslager har noen for 800 kroner som for et uerfarent øye ser fint ut.

På forhånd takk for svar!

Magnus

Re: Toppturmuligheter nærme Oslo+ skredkurs
Lerkerød #179178 27/11/2012 8:54 AM
Ringrev
Ringrev

Fritt etter hodet:- Gaustatoppen- Norefjelll (ranten, høgevarde og augensaug) - Beitostølen ( om vinteren er dette litt tekniske turer. Når flya er åpen er bitihorn en veldig grei tur)- Blefjell har noen renner- Hemsedal (egen guide)- Tyin (mye bra småturer)- Og en mengde andre muligheter...

Jeg savner en friflyt guide om temaet. Spesielt skogsturene er vanskelig å finne uten lokalkunnskap

Re: Toppturmuligheter nærme Oslo+ skredkurs
Lerkerød #179179 27/11/2012 10:13 AM
Fersking
Fersking

Finns nog store muligheter för att gjøre toppturar i området som inte er alltfor avanserte. Du fikk en god liste från skimachine her ovan.

Angående skredkurs så skall du gå en praktisk skredkurs som er över flere dager. Den som Oslo sportslager arrangerer er veldigt bra men ska nog inte ses som en riktig kurs utan mer ett skred-intro. Det du trenger er en praktisk kurs som er ute i terrenget. Der du kan lære deg om veivalg, terrrengfeller, kamratreddning, trene med S/M etc.

Det finns många arrangörer av skredkurser i Norge.

Bre og fjellNorgesguideneUteguiden

mfl