Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av allmountain-ski
#179153 28/11/2012 11:06 PM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal ha et par ski for kjøring i pist/offpist (ca 35:65), som duger på hardt føre, men som allikevel er leken i pudderet. Rett og slett "a one quiver ski".

Forstår så klart at man ikke får i pose og sekk, men prøver uansett! Har lett og lest mye, og blir stort sett bare mer usikker desto mer jeg får vite.

Her er de jeg har i søkelyset for øyeblikket:

- Völkl bridge - Atomic ritual

- Black diamond Zealot - K2 hardside 11/12 - K2 sidestash 11/12 - Völkl Mantra

Hvilke bør jeg velge, og i hvilken lengde? Hvilke andre ski burde jeg vurdere?

Kan nevne at jeg er 182 høy, i underkant av 70 kg, og er i klassen begynner

Takk for alle hjelp!

Re: Valg av allmountain-ski
daMagne #179154 27/11/2012 12:04 AM
Fersking
Fersking

Av egen erfaring har jeg mye positive opplevelser med k2 hardside, god på dårlig føre og funker i pudder. Ellers er det mange gode ski du nevner der. Siden du ikke skal gå så mye topptur ville jeg en noe tung og stabil ski. Har selv volkl gotama som jeg bruker både i bakke og offpiste, veldig lettkjørt og allsidig ski som liker fart. Disse kommer i 1.86 som burde passe deg.

daMagne #179155 27/11/2012 8:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hva med den nye modellen fra Black Crows, Camox.

Ellers så er Kästle FX94 og 104 fantastiske ski!!!

Lykke til!

daMagne #179156 27/11/2012 12:18 PM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter litt mer tenking tror jeg at jeg vil ha en ski som er litt lettstyrt, altså noen som ikke må ha høy fart. Som jeg har forstått det, er hardside i høy fart-kategorien? Tar gjerne flere innspill om alle skiene!

daMagne #179157 27/11/2012 11:24 PM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror det blir enten, Mantra, S3, eller rocker 2!Noen innspill på disse?Hvilke lengder bør man velge av disse modellene? (+/-, med tanke på egen høyde)

daMagne #179158 27/11/2012 11:40 PM
Medlem
Medlem

Har du ens googlat de skidorna? Mantra vs r2 108.... Låter som du kan singla slant om vilken ~100 mm skidor du skall köpa

daMagne #179159 28/11/2012 12:06 AM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har googlet masse ja, og vet at det er to forskjellige ski. Grunnen til at rocker 2 er med, er mest fordi jeg har lest mye forskjellig om den, og at jeg derfor er usikker på dem. Så ville ha fleres synspunkter.

Du mener altså at de ikke har noe i denne sammenhengen å gjøre?

Når det er sagt, er jeg klar over at jeg er en begynner på ski, og du må ta denne tråden for det den er: Spørsmål fra en som så og si ikke har noe førstehånds erfaring med gode alpinski.

daMagne #179160 28/11/2012 10:09 PM
Medlem
Medlem

Gå till en butik, tror du hade fått god nytta av coachning. Nybörjare, skall ha en skida som är leken men klarar is, pist och topptur, ett par toppturer och köper dynafit, dynafit och mantra/zealot....

Det är så många motsägelser här att det inte förvånar mig att du blir allt mer osäker ju mer du läser.

du verkar behöva någon som förklarar fundamentala aspekter för dig. (No offense)

daMagne #179161 28/11/2012 11:05 PM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Enig med deg i at jeg trenger å fatte de grunnleggende prinsippene. Har så klart prøvd, problemet er bare at forsjellige butikker gir forskjellige råd. Var i en butikk der de sa at rocker 2 ville bli en perfekt ski for meg, men en uke senere, var de helt uenige et annet sted. Er jo nesten umulig å finne frem når alle har forskjellige meninger! Frustrerende... Tror jeg har fått sortert grunnprinsippene etter hvert, men det som virkelig gjelder, er jo til syvende og sist å komme seg ut og kjøre.

daMagne #179162 29/11/2012 1:43 AM
Fersking
Fersking

Har sjølv Gotama til det bruket du nemner, kjempemoro. Med tanke på is og hardt føre så er nok det einaste som trekkjer ned denne skia at stålkantane er noko svake og slitast veldig fort. Uansett er Gotama ein kjempefest, særleg her vestpå med vekslande føre og snøtypar. Go(tama) for it smile

daMagne #179163 29/11/2012 7:54 AM
Medlem
Medlem

Ahh ja ett annat dilemma - att butikssäljarna suger wink

Gotama är ett hett alternativ helt klart!. Behöver du verkligen dynafit? Tror utifrån vad jag läst att du inte gör det och hade rekommenderat dig marker f12 istället. De är hyffsat lätta och klarar pistkörning.Pjäxor - bara dubbelkolla att RS'en funkar med f12 (tror det men är inte helt 100).Ett annat alternativ är cochise (bla light variant) med utbytbara sulor för turbindningar och alpint. Bara ta de som passar dina fötter bäst. (inte så bra innesula men enkelt att byta).

Gotama + f12 + rs/cochise = done deal

daMagne #179164 29/11/2012 11:53 AM
Ringrev
Ringrev

Det er utrolig mye dårlig råd - og veldig mange som later som om det ikke gjøres kompromisser - og det er mye smak og behag. Et av problemene er nok at det er mange som faktisk ikke kan kjenne forskjell...eller forholde seg til forskjellen. Det er bare trist å se en person uten grunnleggende teknikk straightline i slalombakke med brede, lange freeride-planker: mulig de blir konger i kameratgjengen, men de utsetter bare alle andre for fare. Jeg vil tro at du bør gå for en ski som:- er forholdsvis myk (som begynner er du trolig ikke flink nok til å belaste skien riktig)- rundt kropslengde- rundt 90mm under foten- har en lett rocker (Tenker her på typen du knapt kan se) - har lett spenn (spenn gjør at du får en mer stabil ski, men også at du får mer spenst til knote-kjøring i lav fart (renner, tett skog o.l.)- rundt 20meter svingradius...men gjerne ned i 18. Det vil gjøre det mye morsommere å carve i bakke.- skarpe kanter (spesielt viktig siden skia er myk, da det stjeler fra is-egenskapene) Gjerne dra over kantene hver gang du skal kjøre i bakke.- du bør unngå de aller letteste skiene, men også de tyngste. (En tyngre ski gir mer stabilitet...mens en for tung ski kan fjerne lekenheten) Velg heller en tung ski enn en tung binding. Når det er sagt så er sikkert marker tour f12 et greit valg. Dynafit er også det, men ikke førstevalget hvis du skal kjøre en del i bakke.

Coomback kunne passe til beskrivelsen, men jeg ville ha valgt noe som er litt smalere og med litt mer innsving slik at du får mer glede i bakken. Som begynner bør du kjøre ofte i heis: det er viktigere å kjøre ofte enn å kjøre mye. Samboeren kjører på dameversjonen av coomba med dyanfit, og trives på den...men kjører for passivt til å carve den effektivt....noe skia egentlig heller ikke tåler - ihvertfall ikke med min vekt. Tror kanskje jeg heller ville ha sett på toppturskiene til völkl enn heis-skiene. Toppsturskiene er generelt sett bedre egnet til lav fart.

Eventuelt kan du kjøpe to par ski. Jeg kjøpte mine mest brukte ski for 2000 kroner med bindinger (sl racing ski, 65mm under foten og 165cm - jeg er 185/85kg). Topptur-ski kan du også få billig hvis du går litt ned i bredde....men du får mye hjelp i vanskelig snø ved å velge noe rundt 100mm...som bør være mer enn nok med din vekt.

daMagne #179165 29/11/2012 1:30 PM
Medlem
Medlem

Hør på Skimachine, mye gode poeng.Gå for en lettkjørt ski som ikke har for lang svingradie, få inn skikkelig teknikk først.Black Diamond Drift, Volkl Nanuq, K2 Coomback / Sideshow, Atomic Drifter. Mye fint rundt om på markedet.Kan også anbefale Volkl Nunataq om du vil ha litt ekstra bredde, knallski, men med ganske mye lengre radie.

daMagne #179166 29/11/2012 10:14 PM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange gode tips! Da har jeg noen grunnideer å jobbe ut i fra

daMagne #179167 07/02/2013 5:19 PM
Fersking
Fersking

Hei,Jeg har et par Volkl Bridge med Marker Jester binding til salgs. Skiene er 169 cm og pent brukt. Se FINN.no annonse her:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39728481&kwUnica=bridge

Gi gjerne en lyd dersom du er interessert... smile

Mvh Eirik

daMagne #179168 07/02/2013 11:35 PM
Fersking
Fersking

skimachine har etter min mening gode innspill her. Jeg vil imidlertid påstå at det er mye skiglede i å gå litt opp på bredden til 100-110 mm. Av ski til ditt bruk har jeg best erfaring med Völkl Mantra/Gotama eller Black Crows Navis, i og med at det er en all-quiver med størst prioritet på off-pist du er ute etter.Jeg har kjørt på disse skiene i flere år og bruker dem både i bakken og off-pist når det er middels dårlig til dårlig snø. Per idag er det black Crows jeg er mest fornøyd med og har beholdt. Når det er friskt pudder har jeg større glede av pudderskiene, men kunne helt fint ha klart meg med ett par ski. Da hadde jeg satset på Gotama eller Navis. Lykke til!

daMagne #179169 08/02/2013 10:18 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Får du tak i et par Salomon Sentinel er det gull.

daMagne #179170 08/02/2013 10:50 AM
daMagne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Gammelt innlegg, ordna meg ski wink takk for all hjelp smile

daMagne #179171 14/02/2013 8:18 PM
Fersking
Fersking

ARMADA TST !!!!!! bare prøv dem..lette etter en ski du snakker om.. disse funker lover!!!!!!!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå