Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye all-mountain ski (Twin tip)
#179092 23/11/2012 9:27 PM
Kissa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg er en erfaren kjører, men ble plutselig veldig usikker på mitt neste valg av ski. Har kjørt mye park, litt rails, hopp, offpist, ja omtrent overalt.  Twin tip skia mine nå er kortere enn det jeg selv er. Nå er rails og store hopp helt uaktuelt, så lurer på om jeg må gå for litt lengre ski. Noen mener skiene er best når de er like høy som deg selv, andre igjen sier lengre og noen litt kortere, i forhold til mitt behov. Jeg er forvirret.  Min høyde er 159 cm og veier 58kg, og lurer på om jeg skal gå for lengde 156 cm eller 165 cm (eller lengre?)  Jeg har veldig lyst på Armada Women's TSTw. Link nedenfor. Skal til alpene snart og skisesongen begynner jo nå her til lands, så er på tide å bestille.

http://twintipnation.com/armada-women-s-tstw-twin-tip-skis-by-armada.html

Lurer også på hvor jeg kan bestille akkurat disse skiene. Har ikke farge/modellen jeg skal ha i Norge som jeg har sett. Fikk ikke til å bestille fra linken under heller. Har sett på ulike nettsider, men finner de ikke. Noen andre forslag? Og som kan bestilles i rett størrelse så klart..

På forhånd takk:)

Kissa

Re: Nye all-mountain ski (Twin tip)
Kissa #179093 23/11/2012 11:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

eneste som skjer vist du har lengre ski enn deg selv, blir litt uvant / vanskligere å spinne, men fordelen er jo at du får meg balanse på hopp og da blir det lettere å lande .

Kissa #179094 24/11/2012 11:04 AM
Medlem
Medlem

TST har jo en lang og ganske betydelig front rocker, så hvis det her er tenkt å være din allmountain-powder ski til bruk offpist/fjell så vil jeg personlig mene at 156 cm er uaktuelt. 165 cm er vel mer riktig mener jeg. Da bevarer du godt med allround egenskaper for deg også. Fordelen med å gå opp i størrelse er mer ski, som gir økt stabilitet i fart og mer flyt. Man taper litt lekenhet, men TST er jo meget svingvillig (mye rocker og taper)!

Men er det fjorårsmodellen du har bilde av? (tror de!?). Den blir vel ikke veldig lett å få tak i. Er ikke årets modell fin da?http://armadaskis.com/product/skis/womens-series/tstw/

I forhold til lengde på ski, så er et utgangspunkt for topptur/fjell ca lik lengde med høyde, men med ski med mye rocker kan man trygt gå 5-10 cm opp i størrelse avh. av hvor mye rocker det er. Avhenger helt av hva slags forhold man vil kjøre, kjørestil, vekt, skidesign, osv....

mvh

Kissa #179095 24/11/2012 10:36 PM
Kissa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Lørdag 24. november 2012 kl.22:36#352184

Takk for svar C-Eckhoff: Det ante meg at 165cm lengde på skiene var det beste. Takk for godt svar. Jeg er ikke så voldsom å hoppe lenger, ihvertfall ikke trikse men liker små hopp og naturlige hopp i terrenget. Jeg tror jeg har funnet ut hvor jeg kan få tak i skiene. Armada TST for menn, Travis Steeger versjonen er jo også utrolig stilig (http://www.buzzillions.com/image.dox?R=11329755) men tenker det er bedre med ski som er spesialisert for damer

Ja årets modell var jo litt kul den og altså...

Kissa

Kissa #179096 25/11/2012 11:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er nok neppe de helt store forskjellene på jente og guttemodellen. Husk at en guttemodell i 165cm er laget for lette/unge gutter. En relativit dyktig jente vil ikke ha noen problem å kjøre gutteskia. Er du forresten sikker på at det er noen forskjell på jente/guttemodellen? Sjekk www.bodoadventure.no ser ut som de har den i 165cm.

Kissa #179097 30/11/2012 12:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Enig med flere over her. 165 er nok et trygt valg for deg. Ellers så burde du sjekke g-max, de har noen Armada ski pluss Platou på Madla eller Sandnes (siden du er fra Stavanger).