Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Splitboard vs mtn approach
#13355 07/08/2011 1:45 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kjøpte i våres et voile splitboard sett for å lage et splitboard. Dette var et billig sett jeg fant på nett , betalte 100dollar for det. Har nå montert det på et gammelt brett jeg hadde i kjelleren. Men det virker litt ranglete. Noe av det kan nok komme av at jeg ikke er noen håndtverker, men settet virker heller ikke bra. Det er nok sikkert noen år gammelt og får håpe voile har kommet opp med noe bedre.Foreløpig har jeg kun brukt truger, men det kan fort bli tungt og det er ikke populært å gå i skispor med :-) Så jeg vurderer å se bort i fra mitt hjemmelagde splitboard og kjøpe noe ferdig. Enten et splitboard, ny truger eller noe jeg kom over på nett i dag som heter MTN Approach. Dette er noen sammenleggbare ski med integrerte feller. Skiene er ca 150cm lange og veier tilsammen litt over 3 kg. De kan folles sammen i 3 deler til ca 50 cm og passer ned i sekken som følger med. Her er link til produsenten. www.mtnapproach.com Ser klart noen fordeler med mtn a. Produsenten hevder at mann sparer mye tid på å slippe å montere og demontere splitboardet og ta av og på fellene. Samt at mann bruker det vanlige brettet sitt. Men jeg ser jo noen bak deler også, og det er de samme som jeg har ved truger. Mann må bære ekstra. Opp må mann ha brettet på ryggen og ned må mann ha skiene i sekken . Selv om de kun veier ca 3 kg så har man jo med seg spade , probe, sender, staver, etc.... OgsåHar ikke funnet den på noen webshops enda men de skal straks komme på evo.com for ca stive 800dollar.Noen som har noen erfaringer på dette? Ser også at endel nettsider selger atomic sitt splitboard til en grei pris om dagen ca 600 dollar. Dette inklusive bindinger og feller. Noen som har prøvd disse ? Ser de har fått greie resultater å tester i europa, men har selv liten erfaring med atomic. Sett på video av splitt systemet og synes det ser bedre ut enn voile sitt. På videoen jeg har sett blir brettet montert på en veranda i alene i sol og varmegrader . Ikke sikker på at det går like lett på en fjelltopp i full blåst og 20 minus.....Noen som har prøvd disse?Hva bruker dere og hva anbefaler deres??Hva anbefaler dere og hva bruker dere?

Re: Splitboard vs mtn approach
kongvinter #13356 08/08/2011 12:09 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tja...

Når Voile sitt splitboard system / splitkit så blir ikkje det berre brukt av Voile, men og på Neversummer sitt summit splitboard, og bl.a K2 sine splitboard. Har ikkje prøvd nokon andre patentar, men er godt fornøgd med den.

Eg har  sjølv kjørt på Voile Mojo Rx 171 i år, tykkjer den er fantastisk i pudder eller slushy snø, men heller ustabilt på skare om det blir for bratt. Faktisk til dels umorsomt på skare, mista fotfeste i ei renne i jotunheimen då det kom eit skarete parti, fekk opp pulsen då...Nokon som veit om nokon splitboard som egnar seg i dårlegare snøforold?

kongvinter #13357 27/09/2011 1:25 PM
wth Offline
Fersking
Fersking

Har ingen erfaring med Atomic, men møtte noen andre med atomic sitt system på en fjelltopp, virket ganske missfornøyd, bl.a. var det ikke stivt nok. Er nok en grunn til at alle produsentene legger opp for Voile.

Ellers har jeg montert brettet i minst 10 minus og vind, så lengde du ikke mister fellene går det bare fint.

Har kjørt Voile Mojo 71 i 2 år nå, perfekt i pudder og normale snøforhold, men noe ymse under vårløsningen, bytter til Jones Solution Split 64 i år.

kongvinter #13358 28/09/2011 5:04 PM
Fersking
Fersking

Splitboard som funker bra på dårlige snøforhold er bl.a Jones Solution, Venture Odin og Storm. Disse funker bra på skare og generelt dårligere snø fordi de er stivere enn Mojo'en og har en lengre svingradius som gjør at brettet ikke vibrerer så mye når det treffer dårlig snø

kongvinter #13359 28/09/2011 8:55 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Fikk så god pris på Atomic Poacher 164, at jeg kjøpte det. Under 4000,- for Brett, bindinger, feller og stegjern. Så en Fransk test hvor det fikk 5 av 6 Stjerner, så det lover jo godt.

Fikk brettet i går. Brettet virker bra, overraskende vridningsstivt til splitboard å være. Kanskje en tanke mykt. Klipsene for å feste på nose og tail virker mer solid en Voile sitt og beholder litt mer av vridningsstivheten i brettet, men er litt mer tungvint å ta av og på.

Ellers så er brettet lett å sette sammen, Voile er nok litt raskere. Morsom løsning med at bakparten av brettet er tuper på skiene. Får ordntlige tupper med spissen midt på skiene, selv om jeg ikke tror det har mye å si. Fellene virker av beste sort, bindingen er av noe enkel standard men solide. Eneste som virker litt negativt er at løfte branketene til helene klipses på bindingene. Redd disse fort kan falle av. Samt at de brukes til å feste brettet sammen på nedturen. Veldig kjedelig hvis mann mister disse på vei opp. Blir vel kanskje å kjøpe hel-løftere med 2 trinn fra Voile.

Nå venter jeg bare på snøen, slik at jeg får prøvd brettet. Legger inn vurdering etter jeg har fått prøvd det. Skulle brettet bare være crap, så dukker det vel opp på bruktmarkedet. :-)

kongvinter #13360 29/09/2011 8:52 AM
wth Offline
Fersking
Fersking

Damn, billig ja. Synes egentlig hel-løfterne til Voile også er litt ymse, har ikke 2 trinns, men synes det er vanskelig å ta de opp.

Ender som oftest med at når de først er løftet, blir de der til toppen uavhengig om det flater ut eller ikke et lite stykke smile

kongvinter #13361 11/10/2011 8:38 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har Burton Freebird og er kjempefornøyd med det! Nesten samme boardfeeling som Burton Malolo.Det koster bare 800 euro på Sport Conrad: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19810

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå