Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit binding på k2 Hardside, med eller uten stopper?
#178980 15/11/2012 9:41 PM
altors Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har et par K2 Hardside 181 (131-98-119) med Diamir Freeride pro bindinger.  For å redusere vekt, og dermed øke muligheten for lengre/høyere turer, og bedre å holde følge med kameratene, har jeg planer om å bytte ut bindingene med Dynafit istedet.  Og da helst Speed / Speed Radical, for maksimal vektreduksjon (-700gr pr ski).  Disse kommer uten stopper, men med løkke som festes til støvelen.  Er ikke det greit?  Eller er det noen som har noen vektige argumenter for at man "må" ha binding med stopper?

Re: Dynafit binding på k2 Hardside, med eller uten stopper?
altors #178981 15/11/2012 10:35 PM
Fersking
Fersking

Anbefaler deg å velge Speed Radical, de er en anelse tyngre enn Speed, men kan justeres til ulike sålelengder, Speed er ikke justerbar i det hele tatt.

Så til det du spør om, jeg kjører selv uten stoppere, og har få problemer med det. Som du selv påpeker sparer man en del vekt, det er også enklere å vri hælenhetene. MEN: Det kan være vanskeligere å ta på skia i bratt lende og reimene fester deg til skia, så om du faller og de løser ut kan du slå deg på skia. Et annet moment er selvfølgelig at om du har for kraftige fangreimer vil skia henge fast også i et snøskred og fungere som anker. Det ønsker du defintivt ikke! Det er også bittelitt hassle å feste reimene til støvlene framfor å bare steppe inn i skia.

PS: Om du ønsker å spare mest mulig vekt finnes det også lettere tech-bindinger, fra ATK f.eks.

altors #178982 16/11/2012 12:08 AM
altors Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. Skjønner de problemene du nevner. Så da er binding med stoppere å anbefale hvis det er bratt og potensielt skredfarlig, og speed radical ok hvis man stort sett ferdes i max 30 grader.. Tusen takk for innspill :-)

altors #178983 16/11/2012 10:46 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjører på Plum Guide uten stoppere (veier det samme som Speed men tåler mer juling). Bruk en fangreim med sikring slik at de ryker hvis de får et kraftig rykk. Jeg vil påstå at det uansett er noe dritt å ta på seg ski i bratt terreng men denne YouTube videoen har hjulpet meg.

altors #178984 17/11/2012 1:45 AM
altors Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Plum Guide er interessant, ser veldig bra/solid ut! Jeg får inntrykk av at du er fornøyd med de, selv om du ikke skriver noe om det. Lurer bare på hvorfor det er mange som selger de ubrukt (her på bruktmarkedet)....Finner ingen tilsvarende anonnser for Speed Radical. Er det bare fordi Dynafit er mer kjent, og dermed mer etterspurt, kanskje..? Får man tak i deler til Plum om nødvendig? Takk, superdigg, for godt tips, og linker, hjertelig !!

altors #178985 17/11/2012 1:34 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er veldig fornøyd med mine smile Tipper de som selger de ubrukt har fått kjøpt et parti til god pris - de er jo fryktelig dyre veil. Skulle man trenge deler er Uhrweder norsk importør men vet at Plum er greie å kontakte direkte også