Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski - lengde vs bredde - Topptur
#178862 07/11/2012 3:39 PM
TJS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hola Amigos.

Hva mener dere om lengde vs bredde på ski til topptur. Bredde og ikke så lange ski er fint for pudder og lekenhet, men det er vanskelig og dertil slitsomt med lange traverser og kantgrep på hardt underlag på oppturen..

jeg er selv 180 cm og har inntil nå kjørt med brede ski på samme lengde eller noen cm kortere. Hva tror dere om å redusere bredden med 10 % og og øke lengden på skien tilsvarende. Hvordan vil dette føles? Noen som har erfaring og har prøvd?

Re: Ski - lengde vs bredde - Topptur
TJS #178863 04/01/2013 12:43 PM
TJS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen som har noe formening om dette?

TJS #178864 04/01/2013 1:11 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg har trua... Lengde vil gi deg stabilitet som gjør at du kan dra på mer, noe som gir deg bedre flyt. Hører med til historien at jeg bor på østlandet, og dagene med metervis med pudder der man ikke klarer å komme i opp i fart fordi man er stuck med snø til halsen er relativt sjeldne. Hører også med at jeg gjorde det samme som deg, og har nå endt opp med kort og smalt....men, har ikke helt bestemt meg om jeg likte lengre ski bedre.

TJS #178865 04/01/2013 2:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har et par Fat-Ypus D-Sender 194cm lange og 112mm på midten til toppturbruk. http://www.fat-ypus.com/home/d-sender.php Jeg har blitt gammel og lat og vant til tryggheten av en (forholdsvis) bred ski. Jeg synes forresten det er på drittgjennomslagsføre og ikke i pudder at jeg har størst utbytte av bredden.

Jeg har også et par Fat-Ypus I-Rock som er 126mm på midten som jeg har prøvd litt på topptur. Jeg merker den ekstra bredden ganske godt på veien opp, samtidig som de ikke gir meg så utrolig mye mer på vei ned. Dermed har jeg vel funnet ut ca hvor min grense for bredde på en toppturski går.Det hender av og til at det blir problemer å kante D-Senderen på vei opp også, men om det er så hardt så bærer snøen uten bruk av ski. Da slenger jeg like godt skia på sekken og stegjern på beina og rusler rett opp...

TJS #178866 04/01/2013 2:12 PM
Ringrev
Ringrev

Enig mht bredde og drittføre - bredde og tyngde er gode venner å ha når føret slår seg vrangt.

TJS #178867 04/01/2013 2:17 PM
Entusiast
Entusiast

Forhold og terreng bestemmer. Jeg har gått turer i 30cm+ pudder hvor gramjegere med 70-80mm ski soper seg gjennom snøen mens jeg har gått med 120mm ski oppe på snøen - jeg hadde det morsommere på vei opp og ned. Jeg har også gått med brede ski hvor det har blitt hardt og traversene har vært helt j*vlige og føttene er ødelagt til nedturen.

Jeg har forelsket meg i relativt lange ski (kroppshøyde + 5-10cm) med 5-punktsgeometri, bredde på ca 100mm og stiv fleks. Det betyr at jeg har ski som har kort effektivt skjær og radius der det er bratt og rufsete (renner osv), stiv front- og bakrocker som gir stabilitet og flyt samtidig som det bidrar til lettsvingthet, masse taper som gjør at selv ski med kort radius blir retningsstabile i høy fart og litt spenn som holder mest mulig ski på bakken med feller og gir tryggere svinger på hardt føre.

Ingen jeg kjenner som går turer jevnt gjennom sesongen - og ikke bare når det er pudderføre - har bredere ski enn ca 105mm som primær toppturrigg. Lengde ligger typisk på kroppshøyde + litt. Stort sett er dette veldig allsidige ski som takler det meste. Kunne likevel tenkt meg noe a la det skimachine har med kort og smalt smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå