Forhold og terreng bestemmer. Jeg har gått turer i 30cm+ pudder hvor gramjegere med 70-80mm ski soper seg gjennom snøen mens jeg har gått med 120mm ski oppe på snøen - jeg hadde det morsommere på vei opp og ned. Jeg har også gått med brede ski hvor det har blitt hardt og traversene har vært helt j*vlige og føttene er ødelagt til nedturen.
Jeg har forelsket meg i relativt lange ski (kroppshøyde + 5-10cm) med 5-punktsgeometri, bredde på ca 100mm og stiv fleks. Det betyr at jeg har ski som har kort effektivt skjær og radius der det er bratt og rufsete (renner osv), stiv front- og bakrocker som gir stabilitet og flyt samtidig som det bidrar til lettsvingthet, masse taper som gjør at selv ski med kort radius blir retningsstabile i høy fart og litt spenn som holder mest mulig ski på bakken med feller og gir tryggere svinger på hardt føre.
Ingen jeg kjenner som går turer jevnt gjennom sesongen - og ikke bare når det er pudderføre - har bredere ski enn ca 105mm som primær toppturrigg. Lengde ligger typisk på kroppshøyde + litt. Stort sett er dette veldig allsidige ski som takler det meste. Kunne likevel tenkt meg noe a la det skimachine har med kort og smalt