Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredsøker på Android telefoner?
#178850 06/11/2012 11:49 PM
Stefn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Der finnes en merkelig app på Android:

"Snøg Avalanche buddy"man sender og kan søke folk via Wifi utenom selve internett eller 3g signal ?!

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.piranhastuff.snog

De sier at testresultatene er ganske likt med vanlige skredsøkere........

(finnes også på facebook: http://www.facebook.com/pages/Sn%C3%B8g-Avalanche-Buddy/359262604157294)

Er det noen som har testet den?

Re: Skredsøker på Android telefoner?
Stefn #178851 07/11/2012 12:42 AM
Medlem
Medlem

Lastet den ned nå. Har ikke trua, men den skal testes i morgen. Merket meg også at utgiveren ikke anbefaler den som erstating for skredsøker på noen som helst måte. Er litt spent på om sende/søkefrekvensen blir riktig via Wifi også. Prøv den du også, så kan man se om det fungerer. Jeg er VELDIG skeptisk... Men morsomt påfunn da!

Stefn #178852 07/11/2012 2:50 PM
ECT Offline
Fersking
Fersking

Dette er en god tanke, men det er flere årsaker til at en mobiltelefon er helt uaktuell som skredsøker. Telefonen kjører på en plattform som kan kræsje, wifi antennen kan bli deaktivert på grunn av en feiltilstand i telefonen. Rekkevidde vill også være et problem. Jeg tørr ikke si med sikkerhet hvilken frekvens dette systemet kjører på med det høres svært tvilsomt ut.

Å stole på GPS i en mobiltelefon er en ting, men dette er noe helt annet, og jeg synes virkelig ikke synd på de som eventuelt tror at det holder å kjøre denne appen i bagrunnen på telefonen. Er du riktig uheldig kræsjer telefonen din fordi du hørte på musikk samtidig som du skulle åpne denne appen, og du bruker 3-4 minutter av tiden du skulle brukt i søk på å reboote telefonen. På denne tiden er sjansen for at den begravde overlever halvert.

Stefn #178853 08/11/2012 9:14 PM
Medlem
Medlem

Testet den litt ute i snøen i dag på topptur uten noe spesielt hell. Den tar inn en annen telefon ganske greit uten at det er speiselt bra, men tar inn andre nettverk og liknende også. Når jeg kjørte den mot en vanlig skredsøker klarte den faktisk å finne skredsøkeren min under snø, men om du prøver å søke inn telefonen med en skredsøker vil det være litt som å slå på skredsøkeren inne i stua, sammen med playstation, tv og alt annet elektronisk. Ingen skikkelig respons, men mange småsignaler. Jeg tør påstå at å stole på både GPS og dette her på en telefon er dødfødt! Appen er alt for sketchy for mitt vedkommende, og ikke fungerer den spesielt bra heller. Som ECT sier, så er det skummelt med WIFI da den hele tiden kan hoppe ut. Flesteparten av telefoner i dag skiller mellom forskjellig "kvalitet" på opp/ned hastigheten på wifi også, så man kan vel trygt si at OM en slik app skulle fungere under enkelte omstendigheter, kan den like godt ikke fungere noen minutter etterpå. Konklusjonen er vel at det fortsatt er en skikkelig skredsøker som gjelder! Men tanken er god!

Stefn #178854 10/11/2012 12:29 PM
Stefn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

OK har nå også testet appen. Hva jeg har opplevd, er et bedre resultat enn Adrenalinekick hadde. Men må si at en skredsøker er selvsagt bedre, slik som forventet.Jeg, og kompisen min har testet appen med 2 HTC telefoner (i en pose) i åpent terreng, gjemt under snøen.

Det var ganske skummelt i begynnelsen for å finne telefonen. Første signalet mottok vi ganske langt unna, rund 30m fra målet. Det tok oss bare få minuter for å kunne markere omtrent målet. Men til slutt, tok det sikkert nesten 10 min. før vi fant telefonen.Jeg fikk også et sterkt hoppende signal.

Min kompis har kompetanse i det elektriske faget, sa at Wifi er et helt annet type signal enn ei skredsøker. Han sier at Wifi sender som en stor ball og at det er meningen å være et pulserende signal. En skredsøker sender et annet type signal, som er ganske stabilt og flat.Wifi har en helt annen frekvens enn ei skredsøker. (Ghz mot Khz). Men han sa at Wifi er et veldig tryggt, siden wifi blir også brukt i industrien feks. for å kunne styre pumper osv.Han sa at GPS er ingen alternativ siden avviket er for stort og krever fri sikt til himmelen. Wifi fungerer likt som en skredsøker, begge sender et signal

Etter de første testene, endret vi søketeknikk og deretter gikk det mye bedre. Etter noen få tester kom vi så langt at vi fant telefonen innen 3 min. ved hver eneste test.Signalen pulserer hele tiden men det må bare ignores, Hver gang man får et tydelig og sterkt signal, så markerer man stedet (man er mer i nærheten).Så søker man videre til man er sikkert på, i hvilket område den ligger. Etterpå må man finsøke i det markerte området.Etterpå så leste vi veilednigen, noe som vi egentlig skulle ha gjørt før vi dro...:) der står faktisk alt om søketeknikken!Noe som vi opplevd selv, er at det er det viktig at man justerer hotspottet på "always on" i egenskapene, ellers dør wifi.

@Adrenalinekick hva slags skredsøker bruker du? Forøvrig du kan presse bort andre signaler med å selektere de bort i buddylisten.

Alt i alt virker en skredsøker mye stabilere og tryggere enn appen. Men det er disidert bedre å ha appen istedet å kjøre uten noe, og det er egentlig også det som er nenvt på nettsiden.Jeg tror faktisk at det er lurt å gi den til, f.eks. barn som ikke har noe, så har man i hvert fall en sender i stedet for ingenting.I hvert fall mye bedre enn en Recco brikke.Er spent på hvordan det utvikler seg videre.

Stefn #178855 10/11/2012 2:36 PM
Medlem
Medlem

Interessant innlegg Stefn! Jeg må si at jeg er litt positivt overrasket. Selv hadde jeg litt lykke med søk med telefon mot telefon, da brukte jeg også HTC og søkte etter HTC og en gang Iphone mot HTC. Selv er jeg guide og skredinstruktør, så jeg er generelt ganske skeptisk til ny teknologi før det er skikkelig testet ut. Har litt forskjellige skredsøkere, men bruker mest helt enkle og greie 3antenners søkere som BCA Tracker 2 og Mammut Barryvox Element og Pieps DPS. Redningsgruppen jeg har jobber i bruker mye Pieps. Vi velger disse skredsøkerne av en enkel grunn; fordi de er realtivt like søkere som Pulse og de mer avanserte søkerne, men vi utelukker så mange frustrasjonsmomenter og knapper som mulig i en stresset situasjon. Gjør det så enkelt som mulig, ellers viser det seg at man bruker mye tid på knot i stedenfor effektivt søk. Derav skepsis til telefon også!Har selv gravd fram kamerater flere ganger, og vet at om man har mange funskjoner og faktorer å forholde seg til, kan det gå litt i "overload" og koke over i topplokket. Dette har vi også erfaring med fra skredkurs vi har hatt. Der vi har stått i bakgrunn og stresset kurselevene. Jo mer stress, og jo flere funskjoner, jo mere krøll blir det. I de verste sistuasjonene har enkeltpersoner brukt opp mot 5minutter på å samle seg nok til å i det hele tatt komme i gang med et klumsete søk. Min anbefaling er derfor alltid å gjøre det enkelt med skredsøkeren, og øve til det sitter drillet inn. (Men jeg er tidligere yrkesmilitær, og er ganske tilhenger av drilling :P)Liker at du poengterer hvor dårlig Recco fungerer, så jeg ville faktisk heller kjørt med en mobiltelefon enn Recco. Men nå skal det nevnes at det desidert viktigste for skredsikkerhet er kunnskap og erfaring. Jo flinkere man er til å lese terrenget, og ser faretegn, jo mindre blir man utsatt for skred. Det er bevist at omtrentlig 80-90 prosent av alle skred er mennesklig utløst, og kunne vært ungått om man hadde tatt hensyn til en enkel 5-punkts analyse.Det er bra at man kan selektere vekk signaler i buddylisten, men jeg er fortsatt veldig skeptisk til kommunikasjonen mellom telefon og skredsøker og det faktum at det er et pulserende wifisignal. Kan være interessant å se om teknologien videreutvikles.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå