Gaustatopp-tråden 13/14
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ny sesong, ny tråd! Her er oversiktsbildet over rennene http://www.friflyt.no/var/friflyt/s...0/1420794-1-nor-NO/00-23-50_fancybox.jpg Turbohenrik var på toppen 27 nov: "Var å sto ned Gaustatoppen i dag, greit med snø, veldig hardt med is, skare, fokk og fortsatt mye stein som stikker opp. Men hadde en fin tur og koste meg. Kjørte ikke i rennene, så vet ikke hvordan de er."
|
|
|
 Re: Gaustatopp-tråden 12/13
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Yr melder nedbør i form av snø fram til lørdag, tenker jeg prøver meg på en tur da. Kommer tilbake med førerapport.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Men har jeg forstått riktig når folk sier at det KREVES guide når man skal kjøre ned Gaustatoppen?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nope. Man kan kjære hvor man vil! De som driver "Gaustatoppen Frikjøringsarena" og Gaustabanen anbefaler guide om man skal kjøre renner. Det er helt sikkert lærerikt og ekstra trygt å gjøre det, men et påbud tror jeg ikke de kan kreve. Det henger iallefall ikke på grep med allmannsretten! Selv hadde jeg flere turer i rennene på Gaustatoppen sist vinter uten giude.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tar du banen opp må du ha guide for å få kjøre rennene. Går du opp er du fri til å kjøre der du vil, og gjøre egne risikovurderinger.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
hm. bor i oslo selv, men aldri kjørt ned fjellet. er det bratt og forholdsvis stor skredfare? ikke den som elsker å gå på guida turer, slenger meg heller på noen andre.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har et annet spørsmål. Familien har hytte i Tuddal, som er bygda på "motsatt" side av Rjukan.Hvordan er det å gå til toppen fra denne siden og er det noe ekstra jeg må passe på?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Flott, en årsaktuell tråd i ämnet! Ser fram emot min första tur dit och att få rapportera tillbaks om bottenlös puder 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har selv tatt banen og kjørt renner uten guide. Tror det står en del om den diskusjonen i tråden fra sist år!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
LarsThomas, regner med du er der oppe nå, hvordan ser det ut?:-)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Svar ang.Tuddal siden..Her er bommen stengt ovenfor hotellet og du må da gå inn i Gausdalen eller opp mellom gaustakneea, begge turene er veldig lange og det vil heller lønne seg og kjøre rundt til Rjukan.Men prøv en tur fr bommen uansett uten og ha gaustatoppen som mål mye fine nedkjøringer men ikke like lange..
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
LarsThomas, regner med du er der oppe nå, hvordan ser det ut?:-) Fortsatt ganske hardt og avblåst på toppen, en del skavler/satrugi og noen steiner stikker opp fortsatt, men det fylles på ganske bra nå. Vi var fire stk på toppen i dag, og alle kjørte ned ryggen/langefonn pga vind, snøvær og blindt føre. I langefonndalen var det fint pudderføre, hadde vært kjempefint med litt mere sikt.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var mange på toppen idag. Kjørte renne 1 og her var det veldig fine forhold. Ganske mye og fin løssnø. Fulgte søkket helt ned til bjørkebeltet og tok i stein kun en gang. Hvis noen finner en HTC telefon på toppryggen ved inngangen til renne 1 setter jeg pris på en PM. ørjan
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Gikk opp på søndag, kjørte ned fra tårnet mot Svineroi setra. Mye flott pudder, men tung snø. Unngikk heldigvis alle "snow-sharks". De fleste steder er nok snølaget 60-80 cm og det bærer godt. Aldri gått opp så tidlig på sesongen før, og det har aldri vært så gode forhold før jul. Lite vindskavler i forhold til det som er vanlig. Desverre var sikten de øvre 200-300 meter veldig dårlig, så vi valgte å ikke kjøre rennene. Talte 16 biler parkert i 1-2 tiden. Så det må nok ha vært en ca. 30 personer på topptur på søndag. frister til gjentagelse snart!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk for svar! Blir nok en tur på meg også snart! Tålmodigheten tar snart slutt!  Noen som vet om et sted de selger dynafit støvler i vestfold/telemark?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Dynafit Støvler får du hos G-sport Kilen i Tønsberg og G-sport Holmestrand
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Noen som vet om det vil være brukbart i morgen? 
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
yr melder snøvær fra kl 12 og utover og rundt -7 grader.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Noen som har vært på Gaustatoppen siste dagene? Hvordan er forholdene i rennene? Er det mye stein?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Heisann!Var ein tur på Gaustatoppen i dag. Gode forhold, særleg i øvste del av fjellet. Køyrde ned den næraste renna. Det hadde gått skred i eit par av dei rennene som ligg lenger frå hytta på toppen.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Klarte på uforklarleg vis å gløyme att to jakker og ein mobiltelefon i hytta på toppen. Dersom nokon har forbarma seg over dette, eventuelt har tenkt seg opp ein av dei næraste dagane, hadde eg vore overlukkeleg om nokon hadde kunna ta med seg dette ned! Jakkene er ei svart Marmot gore-tex og ei grå/raud/kvit Swix overtrekksjakke. Mobilen ligg i brystlomma på Marmot-jakka.Er ikkje greit å vere svimmel, må vere den tynne lufta 
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
noen som planlegger tur til Gaustatoppen i morgen, tirsdag? Jeg har fri og er keen. Bil har jeg også. Ta kontakt via forum elle mobil. 98260851. Matts 
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ble en fin nedkjøring i går. Dro inn i en bolle/ stor renne rett etter tårnet og skiløpers venstre. Fin snø helt ned til flata. Ja, vi hørte mobilen din ringe Sandmann men kunne ikke forstå at noen hadde glemt både jakke og telefon. Jeg vet om noen som skal opp der i morgen. Send en epost til G-Sport Holmestrand. Tror de er en gjeng som skal opp. Matts: Du kan jo høre om du kan slenge deg med dem.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er som sagt klar, men jeg er en skikkelig kondisjonstreiging må jeg understreke.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg og en kompis har lyst opp førstkommende søndag. Når man ankommer Rjukan, hvordan kjører man får å komme nærmest mulig? Vi hadde også tenkt å gå opp på truger, må vell regne med 3,5 time opp? Og hvordan er det med snø på lang sida?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Om vært blir som de har spådd på yr til lørdag, vil det være forsvarlig å kjøre der? Med tanke på temp. skiftet i morgen og onsdag med pluss grader, for så å bli kaldt med snø oppå...? Er litt fersk i dette, og ønsker ikke dø fersk heller, derfor spør jeg heller noen ganger for mye 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Umulig å si. Men værskifte med nedbør bør man alltid være på vakt. Kommer jo også an på hvor du har tenkt deg ned. Ta en snøprofil og ta vurderingen ut fra den sammen med værhistorikken. I tillegg ville jeg hørt med kjentfolk. I dag var det vissnok en som løsnet et flakskred i renne 1.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Advarer mot stor skredfare i rennene. Var opp i dag. Tok en profil i renne 1. Det første laget på 15 cm gikk med en gang. Lag to som var 15 cm under der igjen gikk passe fort. Jeg satte skredfaren på 5, altså stor. Men siden laget var bare 15 cm tok jeg sjansen. Skulle ikke ha gjort det. Skredet gikk etter 4-5 svinger. Ble med skredet ned til ca 1350 moh. Lå heldigvis delvis oppå skredet. Bare begravd opp til livet.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Vinden dreide en del går etm. Da kan lag 1 ha byfd seg opp i natt og lag 2 natt til i går?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
For the record: Mobil og jakker er vel heime i Oslo. Nok ein gong; tusen takk, Ole! 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan vil dere eksperter vurdert det å kjøre ned gaustatoppen fra tårnet og ned mot tuddal / følge sommer stien opp med dagens skredfare ?
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal vel aldri si aldri (og skal ikke utrope meg til skredekspert heller), men har ikke hørt om skred langs den ryggen noen gang. Den ruta regnes vel alltid som trygg (eller iallefall tryggeste vei opp/ned)?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
var på toppen igjen i dag, helvettes hardt og tidvis gjennomslagsføre, men fint vær.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjørte du rennene, var det hardt og dårlig føre der og?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kan noen forklare meg hvordan man skal kjøre med bil får å komme nærmeste mulig? Har jeg forstått riktig er det 2 veier ditt? En hvor man kjører til gaustablikk også parkerer ved en eller annen bom? Og en annen hvor man parkerer ved veien ca midt mellom tuddal og Rjukan? veibeskrivelse hadde vært fint! Takk:)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Kjørte du rennene, var det hardt og dårlig føre der og? Kjørte ikke rennene, men hele toppen bærer preg av at det har vært mildt og regnet.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei!Lurer på en tur opp til helga, men buddyen har ikke gå funksjon på skia. Lurer da på om det er mulig å gå opp på bena eller om det blir vanskelig?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er dårlig sikt på toppen, kan en tur til Toreskyrja annbefales - da kjører man til skisenteret, og går på toppen på den andre siden av vannet.http://www.youtube.com/watch?v=e2WqG8nS7CM&feature=share&list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw Om det går ann å gå opp på beina? Tja....har sett mange som gjør det, og har gjort det selv en gang jeg glemte feller. Det kan være tungt.
|
|
|
|
|