Nye pudderski, sko og bindinger
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei fri flytere!Tenkte det var på tide jeg kastet vekk fjellskoene og trugene, og skal derfor kjøpe meg nye ski, bindinger og sko. Jeg hadde tenkt på følgende oppsett:Dynafit TLT Radical FT og Dynafit Titan (Ultralight) eller VulcanHar vel egentlig fraskrevet Marker Duke/baron etter det jeg har lest om at snøen pakker seg, ting blir lirkete, og at noen knekker?! Men skiene er alltid problemet. Jeg liker å kjøre hardt og fort når forholdene tillater det, men er også opptatt lekenhet i skien for skogskjøring, og fraskriver ikke drops eller hopp om jeg føler for det. Jeg har sett på disse skiene, men vet lite om dem som topptur ski, og hvordan dem oppfører seg bortsett fra det jeg har lest. Ski:Whitedot RedeemerIcelantic keeperPraxis H20 HeliLiberty Double Helixblack diamond megawattk2 pettitorMarkedet er så stort, at jeg føler jeg går i en evig dal mens jeg leter, leser og vurderer.Håper dere kan hjelpe meg med valget av ski, og gi av deres erfaringer. Takk,Wold
|
|
|
 Re: Nye pudderski, sko og bindinger
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg leter etter det samme som deg, men jeg har nok kommet litt nærmere et valg.For det første, "liker å kjøre hardt og fort når forholdene tillater det". Til dette er en dundreski det optimale, f.eks 4frnt renegade. "Opptatt lekenhet i skien for skogskjøring". Det finnes ingen ski som er optimal for å dundre ned en fjellside og som samtidig er blant de mest lekne i skogen. Det vil alltid være et kompromiss.Prøvde BD Megawatt carbon på topptur på slutten av forrige sesong og fikk umiddelbart godfeelingen. Dette blir mitt kompromiss, som nok heller mot lekenhet fremfor dundring. På disse var det montert Dynafit radical FT og jeg brukte Dynafit TLT5 performance sko. For topptur er den lette vekten til megawatt carbon absolutt en fordel fremfor flere av alternativene du nevner (og ikke nevner, 4frnt renegade og hoji f.eks)Jeg synes skoen ble for veik for såpass breie ski og skal prøve Dynafit Vulcan og Mercury når de kommer i butikken. Titan er lavere enn disse og er ikke noe jeg kommer til å vurdere. Vulcan blir kanskje for stiv for ikke-profesjonelle kjørere, overkill eller rett og slett feil?Sko er uansett ikke noe man kan bestemme seg for på forhånd. Enten passer de perfekt, eller så passer de ikke. Alt for mange begår feilen se seg blind på tester, bestemmer seg for "testvinneren" og ender opp med en sko som ikke er optimal for deres føtter, kjørestil, etc. Garmont har i år en ny og lett, men relativt stiv, sko (Cosmos) og Scarpa har sine Maestrale, blant flere alternativer.Tech-bindinger som Dynafit er overlegent best å gå med. De fleste (alle?!) som har prøvd begge deler vil nok skrive under på det. De siste modellene er kraftige nok for hvem som helst! Hjortleifson kjører med Dynafit og det fungerer for ham. Da skal du ha fryktelig store baller for å hevde at de ikke holder for deg...;-) Det var mine 5 cents. Sikkert andre som har sterke(re) meninger :-)Lykke til med valget!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takker for svar. Prøvde titan og black diamond factor 130 her om dagen hvor BDF falt best i smak uten noen form for tilpasning. Men, som du sier, så vil det alltid være et kompromiss både ved skovalg og ski. Skal sjekke ut cosmos og maestrale om jeg finner dem Og er Hjortleifson jeg har brukt som eksempel på bindingsvalget 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kjørte i fjor på Armada JJ, meget fornøyd med den. Veldig leken, kjapp respons, lettkjørt ski med fin flyt. Den virker og på tettpakket føre, selv om ingen liker å kjøre på det, men jeg testet nå uansett! i tillegg funker den fint i bakke, dersom du ønsker å stikke utav skogen når det begynner å bli slakt for å komme deg fort ned til heisen igjen. Jeg har marker duke på de, enste minuset jeg har opplevd ved duke, er når snøen fryser fast i bindingen og du skal sette den i "nedøver" modus igjen. Dette gjelder kanskje flere? det var ikke verre enn å hakke litt med staven, max 1. min ellers virker som en veldig robust binding om du spør meg. Det er mer en allmountain ski vil jeg tro, men sløyer pudder som bare det. Om dette ikke faller i smak, ville jeg vurdert K2 hellbent, eller Vokler Kuro. Har to venner som kjører på disse, de er meget fornøyd. Jeg har ikke teste de. De er mer rene pudderski.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hopi og co kjører med frontbindingen låst....noe som kanskje ikke gir optimal sikkerhet.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
De skiene jeg har vært borti som best matcher det du spør etter må være DPS 112RP (lekne) eller 112RPC (dra på). Kombiner en av disse med Dynafit FT12 eller Plum Guide/"J'Envoie Du Gros"/Yak (NB! Uten bremser) og Mercury, Maestrale RS eller Cosmos og du har noe av det letteste _kjøre_-orienterte riggene du kan få.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takker for svar Jeg heller mer mot lekenhet nå etter å ha sett en god del videoer fra endel av skiene nevnt over. Og er mye bra! Må bare påpeke at riggen ikke trenger å være av letteste sort, man går vell på toppturer for treningens skyld også 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ja, med mindre du skal gå 7 dagers marsj så gjør det ingenting om bindingene veier 0,5k mer, hehe:) Til sko, anbefaler jeg har du prøver selv i butikk. Gå gjerne på type Platou i Bergen, eller lignende der du bor, prøv, føl litt selv, så stikker du hjem å kjøper dem mye billigere på nettet 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Whitedot Redeemer Carbonlite, hadde vært mitt valg dersom jeg skulle plukket plant disse. Burde være en perfekt combo med toppturbindinger når du skal gå opp, men hadde kjekt på vei ned. Har vanlige Redeemer selv. Virekelig en revolusjonernende pudderski. Leken, stabil, holder kant og kan kjøres i bakken. Skog, bakke og storefjell. Knuser alle overnenvnte pudderski er min erfaring (praktisk, inkludert Reenegade). I Carbonlite sparer du mye vekt.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes vekt på utstyr betyr veldig mye så lenge jeg går sammen med godt trente personer som ikke venter...eller når turen en rask gjennomføring av turen gjør den tryggere e.l. Men, hovedpoenget med tech bindinger i forhold til f.eks. duke er ikke vekten IMHO, men hvordan de er å gå med. Jeg er helt sikker på at jeg ville ha brukt mindre krefter med tech og blytung ski enn en lett ski med marker-bindinger.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Slenger meg på her, i stede for å lage ny tråd.Jeg har hørt mye bra om de nye K2 Sideseth, og tenkte å gå for de. Noen som har prøvd? Tenkte å kombinere med Duke og muligens Lange (rx 130). Skal visst være en god frikjøringsstøvel med fokus på kjøring. Noen som har prøvd disse skoene, og har en ide om hvordan disse er å ha på seg en lang dag i fjellet?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kan både rekommendera SideSeth och Redeemer CarbonLite.Testade båda i Stryn nu i somras och blev riktigt överraskad. SideSeth är en bra skida med ett fint flex, bra kantgrepp och helt ok dämpning utan att tappa känsla. Tailen står pall för landningar och rocker är lång, låg och fin.Jag testade 181an och hade nog sj helst kört ett par 188. Redeemer CL var riktigt nice att köra! Kändes inte alls så bred som måtten anger. Relativt rak shape, vilket gör den otroligt förlåtande, men samtidigt stabil. 187cm 85kg Jag sj kör Down Skis CD3 190 som varjedag skida. Det är en väldigt intuitiv skida som gör det man tänker att den ska göra. Lätt att manövrera utan att förlora någon stabilitet. Flexet är i mitten av spektrat, medan skärningen är lång med bitvis helt raka sektioner.Ta en kik på dem med för den delen! http://www.downskis.com/ski-specifications/countdown-3
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Takk til Per for den anbefalingen, hadde tenkt å skrive det samme, men kan heller si noe mer generelt om vekt på en setup, sakset fra denne diskusjonen på freeride.se: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87877 Sitat Pillard: "Framförallt har jag väldigt svårt för argumentation av typen "antingen kör man lätt eller så satsar man på utför och struntar i vikt". Lite samma sak som om man köper godis och lightläsk och får kommentaren "vadå, som att light gör nån nytta om du ändå ska äta godis". Ja det gör nytta eftersom det ändå är så pass mycket färre kalorier. Samma sak här, bara för att du vill ha ett par tunga och bra skidor utför så kan du väl få göra din kombo så lätt som möjligt uppför?" Truth of the day. Det er enorm forskjell på "tung ski med lett binding" og "lett ski med tung binding". En lett ski kan aldri bli særlig "damp" da det er for lite masse som kan settes i bevegelse og dempe slag, dersom du vil ha en chargerski for nedkjøringen, men spare vekt så er det bindingen og støvlene du skal spare vekt på. Det er ikke idiotisk med tung binding på en lett ski heller, men du oppnår ikke det samme.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har hatt vanlige Whitedot Reddemer i 2 sesonger nå og er meget fornøyd. Lekne i skogen, samtidig som du kan kjøre hardt i høyfjellet. Jeg mener at disse ikke lider av noen kompromiss mht. kjøring i dyp pudder. Hvis du derimot skal ha ski som også fungerer bra på hardere underlag, så må du nok velge andre ski og godta kompromisser.
|
|
|
|
|