Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snøforhold Dronningkrona evt Storlidalen?
#178610 27/10/2012 8:41 PM
Slegga Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som vet noe om snøforholdene på Dronningkrona? Hvor langt ned ligger det snø nok til ålreit kjøring?

Evt noen som har vært i Storlidalen? smile

Re: Snøforhold Dronningkrona evt Storlidalen?
Slegga #178611 28/10/2012 12:02 AM
Fersking
Fersking

Det har vært snøfall så og si konstant de siste 3 dagene i Oppdalsområdet. Fant drøyt bra pudder (uten såle) på preåpning i heistrekket i dag.

Vil tro at Storlidalen leverer varene. ;-)

Slegga #178612 28/10/2012 7:16 PM
Fersking
Fersking

Var på Okla i Storlidalen i dag, tørr pudder i store krystaller - til knærne endel plasser! laugh Skal sies at mangel på base gjør at det blir litt vel spennende å trøkke på, men det var fantastisk fint likevel smile

Slegga #178613 30/10/2012 1:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er ukjent i Storlidalen, men skal oppover til helga.  Ser at Okla er nemnt i innlegget over.  Er det dette som er "referansetoppen"?  Kan Storbekkhøa eller Nonshøa nemnast i same andedrag, eller er dei mindre innbydande?

Slegga #178614 30/10/2012 2:07 PM
Medlem
Medlem

Okla får alltid først bra forhold og er nok "referansetoppen" ja, men både Okla og Storhaugen har bra forhold tidlig på sesongen.

Jeg går "alltid" årets første topptur på Okla ettersom snøen legger seg raskt der og det er forholdsvis lite steiner i nederste halvdel. Det føyker også forholdsvis lite her. Nært toppen (når det blir slakere) er det litt ur, men dette er lett å gå rundt.

På Storhaugen er det lettest å gå opp på sørvestsida og finest å kjøre ned nordøstsida dersom forholdene tillater det (her går det også ras av og til...). Det så steinete ut der i helga, men ut fra videoene jeg har sett må forholdene ha vært bra likevel.

Verken Okla eller Storhaugen er spektakulære. De er kun fine bakker uten anmarsj wink

Storbekkhøa og Nonshøa har mye lengre anmarsj (særlig Nonshøa) og føles mer som fjelltopper. De beste nedkjøringene på disse toppene så i helga ut til å være dekket av steinur. Det tar tid å bygge opp nok snø der, blant annet fordi det blåser endel der oppe, men utpå vinteren blir det veldig bra på Nonshøa. Folk går gjerne med fjellski og kjører letteste vei, så du kan få noen rare blikk hvis du tar tungskia, men det er det verdt! Vær obs på at det ofte blåser hardt på denne toppen. Med bra forhold bruker jeg å kjøre flere ganger på én tur - da blir det kun én anmarsj men flere turer ned den fine kjøringa smile

Storbekkhøa er mer varierende; det er nesten flatt på endel av turen både opp og ned. Topphenget på framsida er kult hvis det ikke er for skredfarlig. Har først og fremst gått med fjellski på denne toppen. Har dratt med meg tungt utstyr et par ganger og hatt det artig, men jeg tror nok jeg ville klart å kjøre forsida med Åsnes-skiene også. Så da er det kanskje litt overkill med tungt stæsj.

Gikk på Okla både lørdag og søndag sist helg. På lørdag var det sabla tungt å tråkke spor, i bunnløst pudder (bokstavelig talt) og krattskau. Vi var kun 2stk på Okla denne dagen. Det var også dårlig sikt og endel vind i perioder. Traff kun én stein på nedturen, lett å se steinene og kjøre rundt dem. Fantastisk kjøring!

På søndag var det tjukt av folk (40-50 stk?) og mye lettere å komme seg til topps i ferdigtråkka spor. Slapp å stresse for å sette førstesporene ned; det hadde vi jo satt dagen før.... Sol og vindstille, 13 minusgrader men varmt i sola. Vanskeligere å se steinene pga alle sporene som etterhvert dukka opp, og jeg fikk noen djupe riper i sålen. Velvel, det er det jo verdt. Nok en fantastisk dag smile

Slegga #178615 31/10/2012 10:38 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Takk for god og nyttig info! Det ligg nok an til Okla eller Storhaugen på fredag. Du skriv at det er lettast å gå opp sørvestsida på Storhaugen. Går ut frå at du meinte sørøstsida, (eller meinte du å gå heilt inn i Fagerlidalen?) For å gå på Okla ser det ut som det er best å gå rett opp frå Stenboeng, forbi Stenhøa og opp. Alternativet frå Bårdsgården ser litt slakt ut på kartet. Stemmer dette?

Slegga #178616 31/10/2012 3:28 PM
Fersking
Fersking

Storhaugen. Parkèr ved en møteplass/parkeringsplass omtrent der kraftlinja passerer veien sør for Dalsvatnet. Gå opp nordsiden (forbi en radiolink) og ta av fellene ved en stor stein på ca 1300 moh. Skli rett øst og ned Holbekken (østsiden) . Det var dette vi gjorde sist lørdag.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå