Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Funker Nunataq/Tour F12/Quest 12 for 50/50 topptur/skianlegg utenfor løype??
#178573 25/10/2012 12:38 AM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kjører idag telemark (G3 Reverend, G3 targa bindinger, Scarpa røde T2) og vurderer å skifte ut dette til en rando/alpin-løsning. 50% av tiden går nok til topptur, 30% av tiden går til å kjøre i utenfor løyper i skitrekk-områder (dvs ikke gåing oppover for disse 30%ene) og max 20% av tiden går til kjøring i preparerte bakker (kanskje litt kveldskjøring i ny og ne, eller bare som ren transport). 

Jeg skjønner at det ikke er mulig med en løsning for alt, man må inngå kompromisser. Jeg vil ha en pakke som fungerer bra til turen oppover (trenger ikke være det aller letteste, men må være relativt lett), må tåle ordentlig kjøring nedover (kjører ikke voldsomt aggresivt/hardt, men vil heller ha 0,5kg tyngre bindinger hvis de tåler betydelig mer), og så må de kunne klare en tur i ny og ne i bakken helt greit uten å falle fullstendig sammen. 

Har sett meg ut Völkl Nunataq som et ganske så godt alternativ for meg. På bindingsfronten ønsker jeg ikke å velge det altfor lette, men vurderer Marker Tour F10 eller F12. Duke og Baron er kanskje enda mer solide, men disse veier noe mer (innbiller meg at Tour tåler relativt mye). 

Det store problemet er skoene. Har vurdert ting som TLT 5 Performane, Maestrale, Black Diamond Quadrant og Salomon Quest 12. Sistnevnte har jeg prøvd i korrekt størrelse og de virker veldig stive og bra. Veier dog antageligvis ihvertfall det samme som mine Scarpa T2 (som jeg bruker idag). Spørsmålet er med mitt bruk som er beskrevet over, om jeg skal gå for en stiv Rando sko (eks den dyre TLT5 perf) eller om jeg skal gå for en alpin-støvel (eks Quest 12) med gåfunksjon. 

I øyeblikket vurderer jeg derfor Völkl Nunataq, Tour F12 og Salomon Quest 12 som den mest aktuelle pakken. Hva tenker folket her angående mitt valg av ski, bindinger og sko. Med mitt bruk burde jeg muligens vurdere andre ting? 

Re: Funker Nunataq/Tour F12/Quest 12 for 50/50 topptur/skianlegg utenfor løype??
andrevr #178574 25/10/2012 9:56 AM
Medlem
Medlem

Nunataq er en kjempeski!!! smile Er meget fornøyd med den selv! (Nunataq + radical + BD Quadrant for topptur). Tour er ok valg.

Det med støvler må du nesten bestemme selv. Kommer ann på hva slags feeling du er ute etter. I stive randosko som Quadrant, Maestrale, osv.. får du god respons. Men alpintskofeeling er alpinskofeeling! Hvis du tenker på Dynafit Vulcan eller lillebroren One så er den bra stiv. Alternativt har du Nye Maestrale RS, som skal ha nesten like sterk lateral stivhet som Vulcan (har jeg hørt!?) . Scarpa har noe mykere fremoverflex enn hva du vil få i f.eks. en alpinstøvel med gåfunksjon. Kanskje Quadrant er litt stivere fremover enn Maestrale (OBS! bare tanker! ikke testet nok).

Jeg har ingen problem med å gønne på i mine Quadrant, men jeg ville heller ikke hatt noe problem å drasse med meg f.eks. Quest eller Factor på topptur heller om jeg bare hadde hatt et par støvler.

Quest 12 veier ca 4200 g paret, BD Factor 130 veier ca 4000-4100 g paret. Maestrale 3300-3400 og Quadrant ca 3400-3450 g, noe sånt.

Er topptur i høysetet så kanskje stiv randosko. Begger valg er som sagt aktuell med sine plusser og minuser.

Re: Funker Nunataq/Tour F12/Quest 12 for 50/50 topptur/skianlegg utenfor løype??
andrevr #178575 25/10/2012 10:31 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg personlig ville valgt tech-binding (FT12 hvis du vil ha bremser eller Plum) til den fordelingen du har satt opp og en av de stiveste skoene med topp gå-funksjon (Scarpa Maestrale RS, Garmont Cosmos, Dynafit Mercury)

andrevr #178576 25/10/2012 12:38 PM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Virker som mange mener Nunataq er et godt alternativ. Jeg er ca 184-185cm høy, så antar at det er 186cm versjonen jeg må gå for. Når FT12 til Marker (Tour) nevnes som et godt alternativ, er det relativt betryggende (de er jo ikke så voldsomt tunge heller).

Dilemmaet ser ut til å være skoene. Tror Dynafit TLT5 Performance blir litt vel tynn lest, litt kalde muligens, og ikke minst vel dyre. Quadranten til Black Diamond virker spennende, samme gjør Scarpas Maestrale. Skjønner at det muligens kommer noen nye Dynafit modeller i år som jeg burde vurdere. Målet er jo at det skal være en komfortabel sko som er relativt lett (men ikke superlett), og som også er stiv nok til at kjøringen nedover blir en minst like bra opplevelse som oppoverturen (samt at skoene ikke gjør seg fullstendig bort hvis jeg mot formodning må stå noen timer i preppede bakker)...

andrevr #178577 25/10/2012 1:30 PM
Entusiast
Entusiast

Har ikke prøvd Nunataq selv men spesifikasjonene ser veldig bra ut. Det eneste jeg ville vært litt bekymret for er at det har vært litt kritikk av tynne såler. Jeg har selv svært dårlig erfaring med Völkl og tynne såler men det skal visstnok være bedre smile

Hvilken type skiopplevelse er du på jakt etter? Og under hvilke forhold vil de bli brukt til hva?

Når det gjelder sko så stusser jeg helt ærlig litt over at du har med Quadrant på lista. Ja det er en lett sko til å være overlap og gode kjøreegenskaper men ikke all verdens til gå-egenskaper sammenlignet med modeller fra i år og i fjor. Da har du mye bedre valg i de skoene jeg listet et par innlegg opp smile ...med mindre passform tilsier Quadrant så klart (andeføtter :P )

andrevr #178578 25/10/2012 4:22 PM
Fersking
Fersking

Når FT12 til Marker (Tour) nevnes som et godt alternativ, er det relativt betryggende (de er jo ikke så voldsomt tunge heller).

Tror ikke det var Marker tour som nevntes ovenfor, men Dynafit Vertical FT12 eller Radical.

Enig i å anbefale tech. Er tresifret på vekta og har kjørt dynafit hardt på isete underlag i tre år uten å løst ut.

andrevr #178579 25/10/2012 4:28 PM
Fersking
Fersking

Jeg har prøvd salomon quest 12, og for min del ble denne alt for myk i skallet. jeg kjente at den ga veldig etter når jeg la litt press på den! (jeg veier 75 kg!) Se heller på quest 14 eller tecnica cochise. Disse er veldig stive og har gode kjøre egenskaper. Jeg har selv cochise, og er utrolig fornøyd med denne! Men for al del, finn en sko som passer foten din aller best! lykke til smile

andrevr #178580 25/10/2012 4:34 PM
Medlem
Medlem

186 cm er perfekt til deg.

Er uenig at Quadrant er dårlig å gå med. Har samme utslag som Maestrale. Altså begge 40 grader bevegelse i gåmodus. Med overlapp konstruksjonen får du litt annen feel da, men utslaget er jo viktigst på flatere mark. Jeg har ikke noe å utsette på Quadrant sin bevegelse. Smak og behag + de passer min andeføtter meget bra wink Så hva man da får i forhold til kjøreegenskaper, spes. i flex følelse og flex fremover spesielt, så er de ganske bra. Maestrale RS skal ha 60 (?) og så har du selvsagt dynafit modeller med lignende utslag.

Det viktigste poenget med støvler er jo uansett hvordan de passer til din fot. Så det må bare prøves smile

Dynafit Vulcan/Mercury veier 3200 g paret hvis du lurer på det. Så ingen enorme forskjeller på vekt her i forhold til de andre som er nevnt.

andrevr #178581 25/10/2012 5:14 PM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

får åpenbart vurdere Dynafit Vertifal FT12 også da. Tror nok Marker Tour FT12 fungerer bra, men hvis Dynafit's FT12 kan fungere like bra og være betydelig lettere, da er jo det noe som må vurderes.

Viktig å huske på bruken min (50% topptur, 30% utenfor løyper i annlegg og resten i anlegg). Jeg kjører heller ikke voldsomt aggresivt, dropper ikke veldig mye osv. Samtidig er det viktig å ha kjøre på den safe siden og ha "litt for kraftig utstyr" enn det man faktisk trenger, kan ikke risikere å ødelegge utstyret i sving nr 2 på nedoverturen...

Når det gjelder sko skjønner jeg at det er mye delte meninger her. Mine føtter (43,5) er nok relativt smale og ikke veldig klumpete, så virker jo sånn sett som at BD Quadrant kanskje ikke er helt optimalt. Maestrale burde jo sjekkes ut. Når det gjelder Dynafit så virker jo Dynafit Mercury (ny av året?) ut som en litt kraftigere og mer robust sko enn Dynafit TLT5 (ikke performancen). Vulcan virker jo også veldig bra, men voldsomt dyr sko da. Må jo være mulig for meg å finne en fjorårs-modell eller lignende som fungerer mer enn bra nok for meg.

Til han som sier at Quest virket lite stive, skjønner jeg ikke at man kan vurdere Maestrale og Dynafits løsninger. Skulle jo tro at Quest 12 som er en ren alpinstøvel med gå-funksjon skulle være vel så stiv som disse stive rando-løsningene? Quest'en veier feks 1 kg mer enn Vulcan eller Mercury, kan ikke skjønne at ikke Questen blir stivere da... (vet at ikke alt dreier seg om vekt her, men allikevel)

Begynner å tegne seg et bilde her av hva jeg burde ha, men fremdeles vanskelig å konkludere på sko. Vet forøvrig ikke om det er noen butikker i Oslo som har fått inn bra utvalgt av rando/alpin sko allerede jeg?

andrevr #178582 25/10/2012 6:54 PM
Fersking
Fersking

Jeg gikk over fra garmont shaman (flex 130) til Salomon Quest 10 (flex 110) på alpinopsettet mitt pga comfort. Enig i at quest er myk, men tror den virker mykere enn den egentlig er pga den myke og behagelige innerskoen. Selve foret i lineren beveger seg litt det og når man trør til. Men samtidig er det jo følelsen skoen gir som er det viktigste. Quest-støvelen har dog ikke tech-inserts, så da funker de ikke til dynafit.

andrevr #178583 25/10/2012 11:20 PM
Medlem
Medlem

Hade själv samma problemställning i år. Har också en smal fot, quadranten passade mig inte alls men både maestralen och cochisen gjorde det. Provade aldrig mercury då den inte hade kommit in men skillnaden på den och maestralen rs tror jag är minimal. Quadranten är en riktigt bra pjäxa men med en unik passform, får dem billigt pga av att många har svårt att sälja dem.

Vulkan var helt uteslutet, vem behöver egentligen så styva pjäxor förutom proffsoch riktigt tunga folk? Hursom, inte så intressant.

Valet stod mellan rs och cochise för min del.Cochise light - väger 1800 gram, alpin kompatibel (stort pluss), utbytbara sulor, bra flex. MEN linern på den är skit så jag hade behövt byta och det hade lagt på några hundra gram till.

Maestrale rs - fantastisk topptur sko, väger ca 1500 gram, otrolig rörlighet samtidigt som den är riktigt styv. MEN den är inte alpin kompatibel så jag hade behövt två par pjäxor eller åka med dukes eller liknande (vilka jag verkligen inte gillar)

Efter MYCKET funderande valde jag att köpa två par nya pjäxor - rs för ren topptur och ett par full tilts för resten.

Om jag hade varit lite mer begränsad hade jag nog kört på enbart rs och f12 eller liknande. Men det är självklart högst individuellt. Vet inte om detta direkt hjälpte wink

Lycka till

andrevr #178584 26/10/2012 11:16 AM
Medlem
Medlem

Vil anbefale Dynafit Radical ikke vertical. Du kan fint kjøre det set-up også til ditt bruk. Smal fot: Scarpa og dynafit passer bedre

andrevr #178585 27/10/2012 10:33 AM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skjønner at flere her anbefaler Dynafit Radial bindinger. Hvilke snakker vi om da? TLT Speed Radical, Dynafit Low Tech Radical, Dynafit TLT Radical ST m.82, 92, 100 eller 110 mm stopper (dette er kanskje bare for lang utløser-saken er?) ,Dynafit Radical FT m.110 eller 130 stopper.

Velger jeg feks en Radical FT med 110 stopper, må jeg ha en Dynafit kompatibel sko. I utg.punktet vil jeg da tro at jeg må velge en stiv rando sko, og ikke en alpin sko (Quest 12 går dermed ut i så fall) for at den skal fungere med Dynafit bindingen. Sånn sett står jeg da igjen med Maestrale, Garmint Cosmos eller en Dynafit Sko i så fall.

Av Dynafit skoene er jeg litt usikker på hvilken jeg burde gå for, Mercury virker veldig bra men denne er helt ny av året (etter det jeg vet) og er dermed vel dyr, TLT 5 Mountain blir litt vel lett (og kanskje ikke stiv nok til den nedkjøringen jeg ønsker). Vulcan virker også veldig bra, men er vel samme som Mercury, den er vel veldig ny og dermed veldig kostbar. TLT Performance blir vel dyr også. Titan eller en av de mange Zzero skoene er kanskje jeg noe heller burde vurdere da.

Har inntrykk av at folk her mener Nunataq og Dynafit Radical FT (110 stopper eller 130?) er et bra valg, men går litt vel i surr når det gjelder sko, og da spesielt å orientere meg i Dynafits voldsomme sortiment. Må jo ha en løsning som også fungerer veldig bra nedover, over harde partier på is, og til og med en kveld i ny og ned (kveldskjøring)...

andrevr #178586 27/10/2012 2:32 PM
Entusiast
Entusiast

ST eller FT hvis du vil ha bremser. Er ikke bremser like viktig så kan jeg anbefale Plum Guide i stedet for Dynafit. Jeg er heller ikke så opptatt av at det må være Radical. Så altfor mange feil på Radical i fjor selv om de sikkert er fikset i år. Poenget er: Får du et bra tilbud på "gamle" ST eller FT så er ikke det et dårlig kjøp smile

Går du for Maestrale, Cosmos eller Mercury vil jeg påstå at du har stive nok sko + at du får relativt lette sko som er gode å gå med. Jeg er strålende fornøyd med mine TLT5P men jeg har Krypton Pro (vanlig alpinsko) jeg bruker i bakke. Tør for øvrig påstå at TLT'ene ikke er veldig langt bak alpinskoene. For deg som kommer fra T2 blir det uansett en verden i forskjell wink

andrevr #178587 27/10/2012 4:19 PM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært innom noen butikker og sett på en del utstyr idag. Skummelt å sjekke for mye siden det er så mange selgere med svært ulike meninger (samt ulike meninger om hva som passer mitt behov).

Flere av selgerne jeg snakket med problematiserte det at jeg vurderte Rando sko. Flere mener en alpinstøvel med gåfunksjon kan være vel så god som en stiv rando sko (eks Cosmos, Mercury eller Maestrale). Tror jeg skal holde på min plan om å kjøpe Volkl Nunataq. Så står det mellom å kjøpe Marker Tour F12 og bruke en Salomon Quest 12 (eller lignende), eller å gå for en Dynafit FT Radical og Mastrale, Cosmos eller Mercury.

Det som gjør at jeg er skeptisk til Marker Tour F12 + en alpin-sko (med gå funksjon) er det at man må fysisk dra opp hele bindingen i hvert eneste tråkk hvor jeg med en Dynafit binding slipper å dra opp hele "bindings-hælen". Grunnen til at jeg er skeptisk til Dynafit-binding + en stiv Rando-sko er den høye prisen. Bare Radical FT koster jo 4-5000kr. Finnes kanskje noen andre og rimeligere alternativ enn FT Radical som har god utløserfunksjon og er like robust som Radical FT...

andrevr #178588 27/10/2012 8:11 PM
Fersking
Fersking

Syns Dynafit Vertical FT12 funker bra sammen med Dynafit Zzero. Bare pass på at det ikke er is i hullene på skoene og at bindingen blir montert 100 riktig. Jeg måtte få min justert pga en ørliten skjevhet i frambindingen som gjorde at den stadig spratt opp. (Kommer aldri til montere dynafit selv mer iallefall). Er enormt behagelig å gå med, ikke bare pga vekt, men grunnet rotasjonspunkt og at skoen er fri når du går, som du selv nevner. Tar kanskje litt tid å bli vant å kjøre med dynafit siden ingenting blir dempet av bindingen og alle støt går rett opp i skoene, men det er en vanesak. Jeg begynte rolig og dro mer på etterhvert som jeg skjønte at det skulle være sånn og at bindingen tåler det. Vertical FT12 finner du fort ned i 2-2.5k brukt, og du taper sikkert fint lite hvis du finner ut at det ikke passer og vil selge igjen.

andrevr #178589 28/10/2012 4:06 PM
Medlem
Medlem

Ska du köpa ett helt set så hade jag rekommenderat dig att se vad du får betala hos sport conrad online. Generellt så ligger de 50% under butikspriser och skippar på ca 5 dagar, monterat och klart. Har du ngn svensk kompis så kan du skicka dit och slippa tull avgift.

andrevr #178590 30/10/2012 11:47 AM
Medlem
Medlem

Jeg har kjørt en topptursesong på Nunataq med Radical FT bindinger og Scarpa Skookum nå.. Gikk fra Gotama med Duke. Er veldig fornøyd med skia til sin bruk, selv om de selvfølgelig ikke er like stabile som Gotama når føret blir hardt og isete. Dog så har man mer krutt igjen i beina til nedturen pga lavere vekt på tur opp. Noe som ikke skal undervurderes! Bindingene har til gode å løse ut med unntak av ved tryning, så den biten er iallefall uproblematisk.. Totalt sett så vil jeg enkelt og greit anbefale både ski og binding. Sko er mer individuelt, men Skookum føler jeg passer nesten perfekt til mitt bruk.

andrevr #178591 30/10/2012 9:08 PM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jakten fortsetter...

Nå har jeg sett på en del utstyr idag og var overbevist om at jeg skulle ha en ski à la Nunataq og Tour F12 a jeg gikk inn i butikken. To selgere klarte å overbevise meg om at Dynafit Radical er en mer enn god nok binding til mitt bruk, også nedover. Prøvde Scarpa Maestrale RS og Garmont Cosmos, begge satt bra, og er mer enn stive nok til mitt bruk. Dermed har jeg penslet litt over på Radical binding og feks Maestrale RS.

Har (ikke overraskende) flere spørsmål. - bindingene: skiene jeg ser på er 107mm på midten, vil det passe med 110 stoppere, eller vil disse gå inn i skiene?- bindingene2: jeg skal ha Radical og ikke Vertical bindinger. Men skal jeg velge Dynafit Radical ST eller FT? For meg virker det bare som om FT-bindingen har en slags karbonplate, vil denne være verdt å betale en del ekstra for?- Ski: Se i min første post hvordan type ski jeg er ute etter (40-50% topptur, resten pudderjakt rundt omkring i skianlegg og bakke-kveldskjøring i ny og ne). Vil da Volkl Nunataq være et bra valg hvis man feks sammenligner med K2 Sidestash eller Salomon Rocker 2 108? - Feller: det finnes spesielle Volkl feller (hvor man bare velger lengden på skiene, så sikkert ferdigoppkuttede), vil disse være bedre enn feks standard G3 alpinist feller?

andrevr #178592 30/10/2012 10:00 PM
Fersking
Fersking

Et tips: Sport Conrad har Dynafit Stoke til under 2000 kroner nå (pluss mva): http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1775/2/1/5/446/8/145/6/4/i/ Disse vant friflyts test av toppturski >100mm i fjor, samt de har inserts for dynafitbindinger som gjør monteringen enkel og veldig sterk. Jeg har allerede handlet. smile

andrevr #178593 02/11/2012 9:03 AM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjøpte Volkl Nunataq, feller tilpasset skiene, Dynafit Radical ST 110mm og Scarpa Maestrale RS. Bare så synd at det er så lenge til jeg får brukt dette utstyret (må være litt realistisk når man bor i Oslo)...

andrevr #178594 27/11/2012 1:29 PM
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Bestilte varer fra Conrad Sport 31.okt og fikk varene i to leveranser i går og idag (altså den 27nov). Tok noe ekstra tid mtp en sekk jeg bestilte ikke var inne på lager (selv om den var det ved bestillingstidspunkt). Alt var som det skulle være, men jeg må innrømme at det tok vel lang tid dette her. Null problem å vente i og for seg, men var redd de valgte varene skulle forsvinne i mellomtiden (feks skoene finnes ikke i min str i nettbutikken). Så Conrad Sport virker veldig bra, men lurt å bestille tidlig for å være sikker på å ha alt i havn god tid innen man trenger utstyret...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå