Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av lette toppturski
#178460 20/10/2012 11:52 PM
Foyn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg skal begynne å stå telemark, og lurer på tips til ski. Har tenkt til å gå en del toppturer, og vekt er defor viktig.Har sett en del på K2 wayback. Noen som har erfaringer med denne skien? Og er den lettkjørt slik at en nybegynner som meg kan stå på den? Lurer også på bindinger og hva jeg bør gå for der.

Takk!

Re: Valg av lette toppturski
Foyn #178461 22/10/2012 11:40 AM
Medlem
Medlem

K2 ski er definisjonen på lettkjørt! Litt rocker i tuppen, spenn under midten og rett bakski. Personlig ville jeg valgt bredere ski, men som en første teleski/toppturski er wayback bra nok. Fordelen er at den blir lettere å kante i bakke og for en nybegynner på tele er det et stort pluss! Har du noen formening om NTN vs 75mm? Jeg kjører NTN og er fornøyd med det, men mange som også vil argumentere i mot. Fordelen med NTN er mer stabilitet og bedre kontroll, men hittil har vekt vært et stort problem. Hvis du ikke har prøvd noe annet ville jeg gått for NTN da det nok blir framtiden for telesporten om folk vil det eller ei. For 75mm er Voile Switchback X2 eller Hammerhead Axl gode alternativ. Av sko må du nesten bare prøve og ta den som passer foten best. Lykke til!

Foyn #178462 22/10/2012 12:58 PM
Fersking
Fersking

Jeg lærte meg å stå på telemark for 2 sesonger siden og begynte med k2 wayback og NTN binding. Den er som Adrian sier, veldig lettkjørt. Fin ski å lære på, så funker den kjempebra når du blir mer erfaren også smile Eg god allround ski.

Foyn #178463 22/10/2012 11:08 PM
Fersking
Fersking

Hei, har eit par Uåpnet K2 Hardside 11/12 lenngde 174, det er ei super all-mountain ski, selges for 3000 kr. Har også eit par Ubrukte Rottefella Cobra (ligger i eske), selges for 1000 kr.

Dersom du er innteressert send meg ein e-post: havard.sandal.hoyvik@enivest.net 

Foyn #178464 27/10/2012 5:13 PM
Foyn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Blir nok K2 Wayback med NTN binding. Pudderhunden: Hardside blir nok for tung, dessverre smile

Foyn #178465 09/11/2012 11:12 PM
Foyn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå har jeg blitt litt i tvil igjen... Etter mer tenkning kommer jeg til å kjøre en del i bakke også, og da er ikke K2 Wayback ideell. Har sett en del på Völkl Nunataq, men da må jeg opp i vekt. Er det vanskelig å lære å stå på Völkl Nunataq? Og er det verdt å gå opp i vekt for en ski som flyter bedre i puddersnø og er mer allsidig? Ser også på hvor jeg skal kjøpe skiene og har funnet nettstedet Sport Conrad. Noen som har erfaringer med dette nettstedet, eventuelt andre gode nettsteder? Nå ble det en del spørsmål, men håper på svar!

Takk! smile

Foyn #178466 10/11/2012 12:51 AM
Fersking
Fersking

Du går ikke opp mye (ca 300 gram pr ski) Men du får jo en ade beste toppturskiene som noensinne er laget. Funker til alt! Testvinner og bare go'ord! Jeg synes man skal bruke sin lokale sportsbutikk :-)

Foyn #178467 18/11/2012 4:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har själv sett efter toppturski och funderat på Nunatq, MEN pratade med Matias Skans som är mycket engagerad i Dynafit och enligt honom passar inte Nunataq alls till telemark. Tror personligen att de är lite för styva under foten och blir livlösa, men skapa dig din egen bild, om du får möjlighet att åka på dem med telemark skriv gärna en recension så vi i tvivel får svar! DEFENITIVT NTN, ikke noe tvivel! Håller ekonomin rekomenderar jg NTN freedom! Vanlig NTN går fint, men väger mer och kan vara lite klumpig.