Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rasletinden
#178319 07/10/2012 12:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som vet om det er mulig å gå til rRasletinden og kjøre denne ned på ski nå??? i starten på oktober? har aldri gått topptur før, å har tenkt og ha med sønnen min på 13 år på en slik tur, og da virker Rasletinden som en fin start,vi er veldig vant med å gå i fjellet på sommerstid, og står mye på ski om vinteren. Er det noen som vet?

Re: Rasletinden
Mysenski #178320 07/10/2012 4:18 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ikke tro at det er den beste oktoberturen: det er mye stein som må dekkes til og en lang anmars. Den lange anmarsen gjør at det kanskje ikke er den best egnede intro-turen...

Video'en under viser turen om våren:http://www.youtube.com/watch?v=S5xxZVHCCC0&feature=share&list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw

Steindalsnosi er nok det tryggeste valget så tidlig. Ellers så har jeg sansen for å gå fra Sognefjellshytta til Bjørneskaret: en flat tur, men veldig rik på naturopplevelser....så det spørs litt på preferansene til sønnen din. Når man først er oppe kan man gå opp til Soksi og kjøre renna ned, hvis man ønsker noe brattere. Videre til Storebjørn er også fint, men breen er mye mer lumsk/skummel...og det er ikke sikkert at man kommer over nedenfor skaret så tidlig på året. Oppover så bør nok turen gås i tau. (i og med at den går på bre)

Bitihorn og Juratind er to fine toppturer i Beitostøls-området, men er nok best litt senere på året:

Mysenski #178321 07/10/2012 5:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

tusen takk for svar og tips, vi liker å ha det trygt, men samtidig litt bratt:-) sønnen min er en forsiktig slalom kjører, men elsker å kjøre utenfor løypene. han er utholdene, sommerstid så har han 7 turer over bessegen, vært på surtningsui 2368moh, brukte vi 13 timer opp og ned, vært 2 turer opp til galdhøpiggen fra spiterstulen, vært ute på svelnosbreen, da med guide, vært på svartdalspiggen 2165moh, 3 turer opp bukkelegeret, så han er flink og vant til å slite litt i fjellet og liker det, så vi skulle gjerne ha vært oppe i fjellet med snø også, da vi elsker og stå slalom, å gjør det så ofte gjennom vinteren som økonomi og jobb tillater det, å da har det vært alt fra den lokale baken, kjerringåsen til norefjell, Røldal, Hemsedal, oppdal, kvitfjell, hafjell, dee siste årene mest utenfor løypa, men som sagt i "trygge former" så bare kom med lett tilgjengelige tips

Mysenski #178322 07/10/2012 8:22 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg liker også å kjøre bratt, men turen til Bjørneskaret er uansett noe av det beste jeg har opplevd. Å cruise uaffektert over flate breer på høsten mens solen er lav og kaster lange blå skygger er uslåelig. Ulempen er at den går på bre...men den er "trygg", Kan kombineres med bratt kjøring på Store Bjørn eller Soksi.- Gaustatoppen pleier å være kjørbar før jul. Det er klassiker som kan kjøres flere ganger i løpet av en sessong. Litt kjedelig i og med at man kun går en vei, men friheten til velge alt fra fra bratt nedkjøring til cruising alt etter forhold og lyst er bra. Bra kjøring, litt kjedelig som tur.- Valdresflya: (rasletind, tjønnholstind m.m.) lang annmars, men noe veldig bra kjøring. Området gir mulighet for å velge noen fine rundturer - typisk "dynafit" område....dvs man får mye igjen for gode gå egenskaper.- Bitihorn: kan kjøres fra begge sider. Er nok best på våren når veien har åpnet. Går man fra veien og inn fra nordsiden, så er det en enkel tur litt a la Gaustatoppen. Fra sydsiden krever den mer veivalg, og gir ikke samme flyt i kjøringen...også en del anmars.- Mugnetind (som jeg feilaktig kalte Juratind over) er fin vintertur når Jotunheimen er "stengt". Variert terreng. - Norefjell: Fra hotellet på Bøsætra til Augenshaug. Lett kort tur, som ofte kan tas før heisen åpner, og man er hjemme før middag hvis man bor i Oslo. - Eggedal: Høgevarde eller Ranten. Kan gås på marginale forhold...men forholdsvis flatt. Bra mot toppen. Ranten kan være rasutsatt, men høgevarde er trygg.- Filefjell: masse morsomme småfjell langs veien til Lærdal. - Galdhøpiggen/Velse galdhøpiggen fra spiterstulen: min første topptur tidlig november for mange år siden. Mye knot med store stein, og bæring av ski, men bra når man kommer opp.- Koldedalstind: se video på forsiden i dag. (Har ikke vært der selv)- Loftet (Har ikke vært der selv - pinlig)- Lomeggi...har hatt en bra tidlig tur opp til platået., men holdt på å kjøre på to godt kamuflerte rype-jegere.- Uranostind: nok en klassiker. Kan tas veldig tidlig. Magisk når man sykler inn og går følger frosne bekker oppover til breen. Både opp og nedtur kan varierers avhengig av ferdigheter og føre.- Glittertind: bra nedkjøring i fint terreng, men lang anmars.- Store Ringstind: utrolig fin tur - men vårtur. Det kan gå ras fra sidene....- Steindalsnosi: enkel tur som ofter er den første som er bra, Jeg kombinerer gjerne Steindalsnosi på lørdag med Juvass på søndag....

Tidlig på året ender jeg ofte på forholdsvis flate breer. De er "trygge", og man slipper å kveste ski og kropp på stein. Jeg bruker ofte å gå i tau med knuter opp, dropper det turen ned. Eller så gjelder det ofte å følge daler og søkk i terrenget der snøen samler seg,