Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scarpa TX Pro eller TX Comp?
#178308 06/10/2012 9:43 PM
karving Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har noen gamle Scarpa T1 som jeg "må" bytte ut (vil prøve NTN). I den forbindelse lurer jeg på 2 ting:

1) Hvilken av støvlene burde jeg velge? Jeg har forstått at TX Comp er stivere enn TX Pro, men hvor stor er forskjellen mellom støvlene?

2) Jeg burde ha mondo str.31, men Scarpa lager kun TX Pro / TX Comp opp til str.30. Er det noen har som har erfaring med å bruke mondo str.30 i ytterskall og kombinere dette med tynnere innerstøvler fra andre Scarpa-modeller? (jeg mener å huske det var en tråd om dette her, men jeg finner den ikke igjen).

Re: Scarpa TX Pro eller TX Comp?
karving #178309 09/10/2012 2:01 PM
Medlem
Medlem

Dårlig med svar du har fått så jeg kan prøve meg.

Jeg har første utgaven av Comp (de uten gåmodus) og fjorårets Pro (oransje). Jeg tar med Pro'ene på tur hvis det er sjanse for offpiste, pudder eller topptur, mens Comp'ene er blitt rene bakkestøvler for fast/hardt føre. Når jeg kjører Comp'ene merker jeg i starten at de er litt stivere, men ikke sånn at det er veldig påfallende. Skulle jeg valgt en av dem ville det blitt Pro, men det er jo smak og behag. Comp har også fått gåmodus så de brukes jo på toppturer de også.

Har du vurdert om du skal ha Freedom eller Freeride-utgaven av bindingene? Freedom er jo en del lettere og har mindre bøyemotstand og gjør kanskje overgangen fra 75mm til NTN mindre markant, og jeg innbiller meg at Freedom passer bedre med Pro-støvlene enn Comp.

karving #178310 10/10/2012 12:00 AM
Fersking
Fersking

har dessverre ikkje fått testet utstyret enda. Men har som du kjørt t1 med rottefella r8. Jeg har nettopp kjøpt Comp. med freedom bindingene. Litt pga bøyemotstand som nevnt over. Og etter at Comp, fikk gåmodus. Ser eg 'ingen' grunn til å gå for pro støvlene. Kan gi oppdatering om ønskelig, når utstyret er testet om det er ønskelig..

karving #178311 10/10/2012 8:14 PM
karving Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

@Joachim; gi gjerne en oppdatering, jeg har fremdeles ikke bestemt meg for hvilken støvel. Det blir primært bakkekjøring for meg, trolig med K2 Hardside. Sprøsmålet er om det vil være stor forskjell på om jeg velger TX Pro eller TX Comp. Dynafit-løsningen på TX Pro vil jeg aldri benytte meg av...

karving #178312 10/10/2012 11:47 PM
Entusiast
Entusiast

TxComp! Pro'n blir veldig myk etterhvert. Har kjørt én sesong på Crispi Shiver, én på TX Pro og to på TxComp. Sistnevnte er overlegen til all bruk, også toppturer så lenge du får satt på gåfunksjon.

karving #178313 14/10/2012 2:48 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde samme dilemmaet i fjor. I tvil mellom tx pro og comp. Så lenge du ikke skal bruke dynafitfunksjonen bør valget være enkelt.

Tx comp er like lett som pro, men har mye større evne til å drive/kante breie pudderski. Med tur-funksjonen som kom i fjor er den også en helt ok topptursko. Brukte mine på ca 25 toppturer i fjor uten problemer.

Comp er de beste ntn-skoa etter min mening.

karving #178314 14/10/2012 10:29 PM
karving Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hvordan er komforten på Comp vs Pro (vs T1)? Vil Comp sitte strammere rundt foten enn de andre støvlene, og dermed være "mindre" komfortabel enn Pro / T1?

karving #178315 15/10/2012 8:14 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvordan er komforten på Comp vs Pro (vs T1)? Vil Comp sitte strammere rundt foten enn de andre støvlene, og dermed være "mindre" komfortabel enn Pro / T1?

Comp er også mitt førstevalg. Har også hatt Crispi EVO, en meget god støvel det også som jeg dessverre kjøpte i feil størrelse. Komforten på Comp er omtrent som T1 (Comp er bittelitt stivere), men støvelen har en annen passform (smal bak ved hælen, bred foran rundt vrista). Om du stort sett har vært fornøyd med T1, vil du garantert stort sett bli fornøyd med Comp også.

Lykke til med skovalget :-)

karving #178316 16/10/2012 2:50 PM
Fersking
Fersking

Hei, leser og leser her på forumet og det er mye teknisk kunnskap?. Hva med ekte skiglede og skiferdigheter? Har det blitt helt borte? Er det mest utstyret som bestemmer skiglede og ferdigheter?. Vi må ikke glemme å ha det gøy ift å ha flott utsyr! Tenkte å komme med noen tanker her etter over 35 år med Telemark kjøring og mange sko?. Dessuten nevnes kun noen få sko her?Og hvem snakker? Jo jeg har kjørt telemark siden hine hårde dager - dvs siden midten av 70 tallet ( lærte av bestefar?) på alt fra vanlige kikut tursko via skikkelige fjellsko og videre med extrem-typen i lær, med innersko/yttersko og ditto, både produsentlagde og egenlagde spenner og tilpassinger, frem til nå siste 3 sesonger; kjører / går / leker med Garmont Prophet med formstøpte innersko og NTN.. DET var en overgang? Ikke i minst fra Black diamond ski med Riva til KS Obsethed! Plutselig går alt så mye mer av seg selv?. ?.

Har kjørt på og med det meste og vært mer eller mindre fast inventar og fastboende i over 15 år i ei fjellbygd i Norge for å stå mest mulig på ski - siste 20 år like ved fjellet?. - og har vært med på mye gøy.  2 forhold er helt sentralt mht å velge støvel ift alle diskusjoner om små tekniske ting som kanskje ikke stemmer med deg en gang ? vi er alle forskjellige og kjører ulikt. Ett utstyr som passer meg eller en annen er kanskje aldeles feil for deg. 1. KOMFORT. Uten god komfort så blir det ert slit å ha på en støvel i 6-12 timer i slengen - noen ganger mer. 2. HVA skal du PRIMÆRT bruke den til og hva ønsker du ut over det at den også kan fungere greit til.Detaljdiskusjoner rundt stivhet, torsjons stivhet / vridning / såle-stivheter / bindinger osv har lite å gjøre med hva som er viktig. I dag kan du justere det meste slik du vil ? og uansett så er det småjusteringer i det store bildet. Høyde og vekt samt kjørestil er ofte langt mer avgjørende.

Det som er viktig er at du kjenner at SKOEN SITTER RIKTIG PÅ DIN FOT. Om den sitter bra på andres så er det langt fra sikkert at den gjør det på din! Derfor prøv, prøv og prøv. Og snakk gjerne med andre og lytt ? men prøv sjøl og gjør deg opp en mening sjøl! Og det ER lov å forandre menineg?.

Jeg sier altså at det stort sett er dine skiferdigheter og « likes/disslikes» som avgjør hva som funker for deg. Med gode skiferdigheter kan en stå på det meste, men noe er mer egnet og bedre i ulike settinger - og noe kjennes svært mye mer behagelig og som en naturlig del av deg enn annet ( vonde sko). Gode skikjørere kjører ofte bedre på «hva det skal være» en dårlige. Har selv en kompis som kjørte ræva av alpine skiinstruktører i alpene midten av 80-tallet, på mellomhøye fjellsko i lær (var ikke spenner den gangen) på gråe Dynastar bakkeski ? for de som husker det ? i kuleløypa! Historien skyldes at Skipatruljene ikke trodde det var sikkert at vi var i bakken og ville se sjøl. Selvfølgelig tok de oss til det verste stedet ? og de sa «det var greit» når de kom ned i bånn ?.Og det ER lov å tenke sjøl mht antall sokker, typer, såler, endring av såler osv. Jeg har investert i form-støpte innersko med «varmekabler». Måtte støpe om etter første gang ? ble alt for trangt ? frøs jo i hjel ? og SVÆRT ubehagelig. Og pga noe nedsatt blodsirkulasjon ( er jo gammal! ;-) ), så brukte jeg, mot formstøpernes råd, gikk opp ett og et halvt nr i ytterstøvel for å få god plass og brukte ett ekstra par særlig tykke sokker gjennom støpe prosessen i TILEGG til to tynne par. De anbefalte et par tynne. For meg ble det supert. Da kan jeg regulere hvor mye luft jeg vil ha i innerskoen. «Tighthet» får jeg ved å stramme til ? jeg er ellers ikke noe fan av å stramme skoa så du sovner av i beina etter 5 min. Jeg er mer opptatt av at «Zen» følelsen er tilstede ( med blodsirkulasjon som en nødvendighet) der sko, binding og ski skal føles som en forlenget del av deg selv, og der responsen fra det ytre gir informasjon til egen korrigeringer ift alle variable forhold som kommer. Da får man heller kompensere med å utvikle bedre ha skiferdigheter og så kunne beholde følelsene i beine. Dette gjeder særlig ved toppturer, variert naturlig snø i alle varianter der forhold og utfordringer kan veksle fort. Det blir ikke bedre om man spikrer skoa til foten er min erfaring, men KOMFORT er alfa og omega for å fortsett å ha det gøy på ski. Tilpasset utstyr til krav og forhold hjelper alltid ? særlig i de ekstreme forholdene ? men; Vonde sko = mistrivsel = ikke gøy!Lykke til!

karving #178317 19/10/2012 7:38 AM
Fersking
Fersking

Er enig i mye av det du skriver. Og at det ikke er et must med NTN fot å ha det morro på ski.. har noen smale fjellski som jeg 'kjører fletta' av mangen på nymotens utstyr.Men skiglede for meg er å ha utstyr som passer til mitt bruk, og når det finnes utstyr som gir den støtten stivheten som en ønsker, så kjøper en dette. Dette må nødvendigvist ikke hete Scarpa, men har kjørt med dette i mange år no og dette passer min fot. Så derfor jeg kjøpte nye scarpa TX comp. Trenger heller ikke være rottefellas NTN system. Men skiutstyr er jo også i stadig i utvikling , så om utstyret som er tilgjengelig nå, hadde vert tilgjengelig på 80-90 tallet så hadde noen kjøpt dette da også.. Kanskje du også? Det viktigeste er vel at folk kommer seg ut og bruker fjellet. Om det er på utstyr som koster 20 000,- eller 2000,- spiller vel i grunn liten rolle. som du er vel inne på selv også. Men at penger og spiller en rolle er jo en annen sak, de fleste tar seg vel også råd til å kjøpe det som er det grommeste, ikke for at de nødvendigvis trenger det men for at de kan, og vil..

God tur!!

karving #178318 24/10/2012 7:35 PM
karving Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle innspill og svar. Jeg havnet til slutt på Tx Pro. De har dem til salg på Jesting Sport for 3800,- (et lite tips til alle dere som er på utkikk). Det er samme pris for Tx Comp.