Hei, leser og leser her på forumet og det er mye teknisk kunnskap?. Hva med ekte skiglede og skiferdigheter? Har det blitt helt borte? Er det mest utstyret som bestemmer skiglede og ferdigheter?. Vi må ikke glemme å ha det gøy ift å ha flott utsyr! Tenkte å komme med noen tanker her etter over 35 år med Telemark kjøring og mange sko?. Dessuten nevnes kun noen få sko her?Og hvem snakker? Jo jeg har kjørt telemark siden hine hårde dager - dvs siden midten av 70 tallet ( lærte av bestefar?) på alt fra vanlige kikut tursko via skikkelige fjellsko og videre med extrem-typen i lær, med innersko/yttersko og ditto, både produsentlagde og egenlagde spenner og tilpassinger, frem til nå siste 3 sesonger; kjører / går / leker med Garmont Prophet med formstøpte innersko og NTN.. DET var en overgang? Ikke i minst fra Black diamond ski med Riva til KS Obsethed! Plutselig går alt så mye mer av seg selv?. ?.
Har kjørt på og med det meste og vært mer eller mindre fast inventar og fastboende i over 15 år i ei fjellbygd i Norge for å stå mest mulig på ski - siste 20 år like ved fjellet?. - og har vært med på mye gøy. 2 forhold er helt sentralt mht å velge støvel ift alle diskusjoner om små tekniske ting som kanskje ikke stemmer med deg en gang ? vi er alle forskjellige og kjører ulikt. Ett utstyr som passer meg eller en annen er kanskje aldeles feil for deg. 1. KOMFORT. Uten god komfort så blir det ert slit å ha på en støvel i 6-12 timer i slengen - noen ganger mer. 2. HVA skal du PRIMÆRT bruke den til og hva ønsker du ut over det at den også kan fungere greit til.Detaljdiskusjoner rundt stivhet, torsjons stivhet / vridning / såle-stivheter / bindinger osv har lite å gjøre med hva som er viktig. I dag kan du justere det meste slik du vil ? og uansett så er det småjusteringer i det store bildet. Høyde og vekt samt kjørestil er ofte langt mer avgjørende.
Det som er viktig er at du kjenner at SKOEN SITTER RIKTIG PÅ DIN FOT. Om den sitter bra på andres så er det langt fra sikkert at den gjør det på din! Derfor prøv, prøv og prøv. Og snakk gjerne med andre og lytt ? men prøv sjøl og gjør deg opp en mening sjøl! Og det ER lov å forandre menineg?.
Jeg sier altså at det stort sett er dine skiferdigheter og « likes/disslikes» som avgjør hva som funker for deg. Med gode skiferdigheter kan en stå på det meste, men noe er mer egnet og bedre i ulike settinger - og noe kjennes svært mye mer behagelig og som en naturlig del av deg enn annet ( vonde sko). Gode skikjørere kjører ofte bedre på «hva det skal være» en dårlige. Har selv en kompis som kjørte ræva av alpine skiinstruktører i alpene midten av 80-tallet, på mellomhøye fjellsko i lær (var ikke spenner den gangen) på gråe Dynastar bakkeski ? for de som husker det ? i kuleløypa! Historien skyldes at Skipatruljene ikke trodde det var sikkert at vi var i bakken og ville se sjøl. Selvfølgelig tok de oss til det verste stedet ? og de sa «det var greit» når de kom ned i bånn ?.Og det ER lov å tenke sjøl mht antall sokker, typer, såler, endring av såler osv. Jeg har investert i form-støpte innersko med «varmekabler». Måtte støpe om etter første gang ? ble alt for trangt ? frøs jo i hjel ? og SVÆRT ubehagelig. Og pga noe nedsatt blodsirkulasjon ( er jo gammal! ;-) ), så brukte jeg, mot formstøpernes råd, gikk opp ett og et halvt nr i ytterstøvel for å få god plass og brukte ett ekstra par særlig tykke sokker gjennom støpe prosessen i TILEGG til to tynne par. De anbefalte et par tynne. For meg ble det supert. Da kan jeg regulere hvor mye luft jeg vil ha i innerskoen. «Tighthet» får jeg ved å stramme til ? jeg er ellers ikke noe fan av å stramme skoa så du sovner av i beina etter 5 min. Jeg er mer opptatt av at «Zen» følelsen er tilstede ( med blodsirkulasjon som en nødvendighet) der sko, binding og ski skal føles som en forlenget del av deg selv, og der responsen fra det ytre gir informasjon til egen korrigeringer ift alle variable forhold som kommer. Da får man heller kompensere med å utvikle bedre ha skiferdigheter og så kunne beholde følelsene i beine. Dette gjeder særlig ved toppturer, variert naturlig snø i alle varianter der forhold og utfordringer kan veksle fort. Det blir ikke bedre om man spikrer skoa til foten er min erfaring, men KOMFORT er alfa og omega for å fortsett å ha det gøy på ski. Tilpasset utstyr til krav og forhold hjelper alltid ? særlig i de ekstreme forholdene ? men; Vonde sko = mistrivsel = ikke gøy!Lykke til!