Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye telemarkski- K2 Darkside, Sidestash eller Hardside?
#178278 04/10/2012 8:51 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde tenkt å ta turen på Skibaluba i Grieghallen i Bergen i morgen. Har stått mye på telemark opp gjennom årene, men aldri satt meg så inn i hva jeg skal se etter ved kjøp av ski. Jeg står mest i preparerte løyper (kjappe korte svinger), men liker å ha muligheten til løssnøkjøring når anledningen byr seg. Har i utgangspunktet tenkt på en av de tre nevnte K2-skiene (Darkside, Sidestash eller Hardside). Vil disse skiene være egnet til mitt bruk? Eller bør jeg gå for noen som er smalere/mer innsving? 

Hadde tenkt å prøve de nye Rottefella NTN Freedom. Er det litt "overkill" eller er forskjellen så stor at det er verdt å gå for NTN (på bekostning av de mer konvensjonelle R8)? 

Re: Nye telemarkski- K2 Darkside, Sidestash eller Hardside?
TheXelorath #178279 04/10/2012 8:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil de skoene jeg i dag bruker til R8 passe til NTN? Mener skoene mine er noe i nærheten av Scarpa TX (har de ikke her, så får ikke sjekka det heller)...

TheXelorath #178280 04/10/2012 9:43 PM
Fersking
Fersking

Mulig jeg misforstår det siste spørsmålet ditt, men har du støvler til R8 fungerer disse utelukkende med det som kalles 75mm-bindinger, altså tradisjonelle telemarkbindinger. Skal du ha NTN-bindinger, må du ha støvler laget for NTN. Så enkelt, så brutalt (mot lommeboka).

TheXelorath #178281 04/10/2012 9:46 PM
Fersking
Fersking

Står du mest i preppa bakker, men vil ha det moro i løssnø utenfor løypene er Hardside et opplagt valg av de tre du trekker frem her. En solid ski som mange er fornøyd med. Sikkert kjøp. Sidestash er mer løssnø-orientert, mens Darkside ville jeg ikke vurdert dersom du tenker å kjøre såpass mye preppa bakke. Vent til du ser de stilt opp ved siden av hverandre på skiveggen i morgen, så skjønner du hva jeg mener smile

TheXelorath #178282 04/10/2012 9:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. Takker for svar. Tror jeg går for Hardside. Men siden jeg må gå til innkjøp av nye sko for å prøve ut NTN, er jeg litt skeptisk. Er det verdt det?