Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Look P-18 - krøll ved montering / modding av støvler
#178209 28/09/2012 1:52 PM
fatøl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var på god vei til å skrive et langt, fortvilt og sutrete innlegg angående montering av Look P-18. Har gjort noen prøvemonteringer, sett på nettet, justert avstand mellom forr- og bakbinding, justert forward pressure frem og tilbake til mannen med ljåen begynte å vise seg borte i periferien.

Endte i hovedsak opp med at at støvelen satt heller slarkete; flere millimeter bevegelse i vertikalretning bak og ganske mange grader vingling i side. I alle fall mye dårligere enn det gjør med Tyrolia/Deadbolt 18...

Men før jeg lar frustrasjonen løpe løpsk, så lurer jeg på om FKS, Pivot, P-18 brukere har vært nødt til å modde støvlene (les skjære av hjørnene) på hælen for å få bakbindingen til å fungere som den skal. Har lagt med en link til et par bilder som viser at 'stagene' fra 'platen' opp til 'sylinderen' tar borti støvlene ganske kraftig og støvlene faktisk henger i det punktet. For ordens skyld, det samme skjer på støvler fra en annen fabrikant også.

http://picasaweb.google.com/snoesokk/DiverseFjas02#5793184518892115842

Noen innsiktsfulle og kanskje lure innspill?

JonP

Re: Look P-18 - krøll ved montering / modding av støvler
fatøl #178210 28/09/2012 4:45 PM
Entusiast
Entusiast

Kan det være at bindingene er montert for en litt for kort sålelengde, sånn at du må justere de ut og får lav vinkel på de?

Ser rart ut... Aldri vært borti samme problem. Hvilke støvler har du?

fatøl #178211 28/09/2012 5:22 PM
fatøl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Støvlene som er brukt er Salomon Impact hundreettellerannet og Fischer Vacuum fra i fjor. Sålelengdene er 1 mm forskjellig - ellers er dimensjonene på hælen rimelig identisk (skulle vel bare mangle...)

Har prøvd å montere for forskjellige sålelengder. For lengst sålelengde måtte stagene skrus helt inn og det funket forsåvidt ok. Tungen under bindingen som indikerer forward tension var da en god millimeter forbi merkene. Med en gang stagene da ble forlenget litt, så begynte støvlene å leve sitt eget liv i bindingen. Ved å montere for sålelengde som er 7 mm kortere, så ble det som vist på bildene (for rett forward tension, så ble stagene kortet inn 2 mm ift bildet, men problemet var det samme). Greit nok at bindingene er overfølsom på sålelengde, men montere slik at man må stille ut til merke nummer to, skal etter den informasjonen jeg har googlet frem, egentlig være uproblematisk.

fatøl #178212 28/09/2012 8:35 PM
Entusiast
Entusiast

Har prøvd å sammenligne med mine p18 her nå. Husker ikke hvilken lengde jeg monterte til, tror det var 320 på malen, men ser at ved å justere bindingen til en 315mm Salomon, stagene har da 1-2mm igjen å gå på, sitter støvelen dønn solid ved riktig framtrykk etter indikatoren bak. Stagene har da også god plass på siden av sålen. Smukker jeg inn en 325mm salomon, må jeg overstramme if markeringene. Ved "riktig" framtrykk, blir ikke helen fast og kan løftes flere mm opp. Stagene tar da også i støvelen, men ikke noe problem om jeg drar til litt ekstra. Om bindingen løser ut som den skal i en slik ytterstilling, det vet jeg ikke...

fatøl #178213 29/09/2012 11:20 AM
Entusiast
Entusiast

Det er en sak at man skal montere p-18 og 15 for 5mm MER enn det står på malen, altså 325mm sålelengde, sett malen på 320.

Jeg har flere par som jeg har kjørt på i noen år, noen montert riktig, noen 5mm for langt så jeg må dra bindingen helt inn. I alle tilfeller har hælen sluppet når den skal og aldri ellers, med den fine "ikke rykkete" følelsen som kjennetegner denne bindingen.

Hva gjelder trykkjustering kan du se bort fra indikatoren, og heller justere til hælen smetter opp kontant når du trykker støvelen i bindingen, og du ikke får bevegelse sideveis hvis du røsker litt i hælstykket på tvers av skiens lengderetning.

Jeg har aldri opplevd at stagene "tar" i støvelen, som nevnt tidligere.

fatøl #178214 30/09/2012 8:30 PM
fatøl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for innspillene!

Har dessverre vært litt opptatt, men har knotet sammen en video som kanskje gir et litt mer nøyaktig bilde av det jeg har prøvd å beskrive med ord.

http://www.youtube.com/watch?v=qRtxvLiS-vo

Et par kommentarer:- Alle bindinger er stilt inn på 12- I det andre klippet og utover er 'sålelengden' forlenget med 7mm- på klipp nummer tre - det samme gjelder for den andre forbindingen. Det er ingen tegn til unormal slitasje som skulle tilsi så stor bevegelighet - såfremt det ikke skal være så mye...- For de som er überobservant , så er det gjort en liten feil på videoen, men jeg fikk det korrigert i etterhånd og verifisert at her hadde minimalt med resultatet å gjøre.

SiSt: - er usikker på hva du egentlig sier ang. det med sålelengde i det siste innlegget ditt... Er det slik å forstå at malen vil at man skal montere bindingen slik at stagene , men at dette da vil være for knapt og man vil ha behov for å stramme inn mer...? Eller er jeg på bærtur...?

Så er spørsmålet: Er jeg fryktelig pirkete mtp hvor mye bevegelse man kan tillate at støvlene har i forhold til skiene...?

fatøl #178215 30/09/2012 9:27 PM
Entusiast
Entusiast

Det skal ikke være så mye bevegelse.Ser for meg ut som du ikke får strammet til stagene nok på klipp 2, m.a.o. er bindingen montert til for stor støvel.Hvordan var historien når du strammer stagene ved klipp 1 monteringen? Her har du jo mye å gå på.At du får så mye slark i frambindingen, synes jeg er vanskeligere å forstå...

fatøl #178216 30/09/2012 9:48 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du følger malen, så monterer du bindingene 5mm for langt, altså har du veldig lite justeringsmulighet igjen og kan fort ende opp med at bindingene blir slarkete.

P-18/15 er jo fantastiske bindinger, men de har en del alvorlige begrensninger hva gjelder brukervennlighet.

- Det er veldig lite justeringsmuligheter i lengderetning, montér feil eller bytt støvelmodell og du er fu**ed.- Indikatoren for riktig trykk i bindingen er ikke til å stole på. Bedre å glemme den enn å forsøke å bruke den.- Indikatoren kan for havne under "ringen" som bindingen roterer på, for å få den opp må du rotere hælstykket 90 grader, da spretter den ut igjen.- Bøye bremser er et lite helvete sammenliknet med de fleste andre.- Tåhøyden kan ikke justeres, så randosåler er "no-go".- Trykket i bindingen krever ettersyn fra tid til annen, kan fort bli løst eller ujevn lengde høyre/venstre.

Edit: Så videoen din, og hele hælstykket står og balanserer på trykkindikatoren. Vri 90 grader, så den smetter ned igjen, og prøv på nytt. I tillegg ser det ut som hele delen under hælen er litt løs? Er skruene helt nede? Evt., er bindingen riktig satt sammen? Det er ikke vanskelig å fikse om det er noe, finnes masse info om det på TGR.

fatøl #178217 01/10/2012 12:29 AM
fatøl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Bærnt:På klipp 2, så hadde jeg fremdeles 1-2 mm å gå på med tanke på å stramme inn, men med tanke på bevegelse (sett bort fra den glippen jeg nevner lengre ned), så utgjorde ikke det noen forskjell i det hele tatt. Kanskje de er montert litt for langt, ...men da de var montert 7mm kortere, så var det rett og slett for kort...

Etter å ha dissekert frembindingen, så er jeg usikker på hvordan de kunne unngå slark i det hele tatt. Det er en stor klump med sleggemekanikk hvor det ikke er antydning til justering eller individuell tilpasning mellom huset og søylen som er en del av bunnplaten. En slark på 0,5 mm mellom hus og søyle helt nederst på søylen, blir en vridning på rundt 1,5 grader - som faktisk er litt (ca halvannen cm i min knehøyde).

Men det som gjør dette litt ille er at det er nesten ikke hjelp i det hele tatt å hente fra bakbindingen mtp å holde støvelen loddrett på skien.

Ift det som er på klipp , så kunne jeg skru inn noe - ca de 7mm som er forskjellen på monteringene. Klipp 1 var mest for å vise hva jeg mente med at støvelen hang i stagene. Når jeg skrudde inn derifra kom jeg aldri så langt at stagene slapp fra støvelen før det rett og slett ble for stramt.

SiSt:Jepp, det var det som var den feilen jeg tenkte på. Fikset dette og sjekket på nytt (orket ikke å mekke en ny video...) og skrev av at forskjellen var minimal. Det var en liten overdrivelse. Har sjekket igjen og det er en forbedring, men ikke opp mot den stødigheten som jeg fikk med Tyrolia'ene.

Alt som er skrudd fast i skien sitter som... ja, skrudd. Det kan virke som om bindingen ikke klarer å generere nok trykk ned på støvlehælen til å holde den flat mot hælplaten. Har heller ingen indikasjoner på at bindingen ikke er korrekt satt sammen.

Uansett - lærerrikt, både med tanke på 'egenutvikling' og input fra dere andre - takker så mye :-)

Litt av poenget med denne øvelsen er platene fra bindingfreedom.com, som finnes for Look, men ikke for Tyrolia. Bakdelen med Look-platen er at den blir veldig lang og hindrer fleksen en del (vil jeg tro). Så da blir vel løsningen å skaffe seg noen emner, armere seg med baufil, skyvelær og søyleboremaskin (eller en ny kompis med en CNC-maskin...) og mekke noen plater selv... Samt krysse fingrene for at Tyrolia ikke er SÅ mye dårligere enn Look :-)