Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny på telemark. Hvilke ski?
#178161 25/09/2012 11:03 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har den sisten tiden blitt litt lei av å stå på slalåm og har derfor tenkt til å begynne å stå på telemark denne sesongen.Jeg har ikke stått på telemark før og har derfor lite peiling på hvilke ski, bindinger og sko jeg bør gå for.Selv om jeg ikke har stått på telemark før så er jeg godt over gjennomsnittet på vanlig slalåm. Vi hadde rundt 10-12 turer på ski i fjor og det er litt på grunn av at jeg ikke føler at jeg får nok utfordring på slalåm at jeg velger å gå over til telemark.Så hvis noen hadde giddet å bare gi meg en kjapp innføring i hva som er bra og ikke på dette markedet hadde det vært supert!Jeg står for det meste i pudder så jeg vil gjerne ha litt breiere ski som flyter på snøen, men så er spørsmålet om det er lurt å begynne å stå på breie ski eller er det lettere å lære seg telemark på smale ski?Og så hender det at jeg står litt i preparert løype, så skiene bør ikke være for breie. For det er vell ikke helt optimalt med for breie ski i preparert løype heller?Dette ble en lang post for et lite spørsmål, men håper noen kan komme med noen gode tips! 

Re: Ny på telemark. Hvilke ski?
oyvindlilleberg #178162 26/09/2012 12:35 PM
Fersking
Fersking

Heisann.

Vet hvordan du har det, skiftet dog for 18 år siden wink Skiftet tilbake til slalom / rando for 2 år siden pga vekt på rottefella NTN.I fjor prøvde jeg TTS telemarkbinding fra burfjord sport. ( eneste som har den i europa )Se video her av bindingen i aksjon. http://www.youtube.com/watch?v=ZhF5j8L3BTs&feature=results_videoDen er lettere en rando bindingene mine og en drøm å kjøre med. Litt stiv i prisen, ca 4000 men kongelig å kjøre og gå med.Ski, jeg er liberty fan til telemark. de har en nydelig fleks i skiene sine. Til dit bruker er sikkert Liberty Helix det beste valget.Den har jeg testet på rando og tele. Funker som en drøm både på is og i pudder.Elsker Genome i pudderet på telemark. ( skien du ser i video, det er is under snøen, derfor det rister litt innimellom )Og Double Helix er en drøm under alle forhold, har dog ikke testet den i bakke, bare på pakket snø.

Håper du blir klokere.

oyvindlilleberg #178163 26/09/2012 2:23 PM
Medlem
Medlem

Anbefaller definitivt NTN-bindinger fra Rottefella til alle. Da får man utløser/stoppere og et etterhvert stabilt og velprøvd system som funker for alle nivåer, med bra support. Hvis du skal på toppturer og syns Freeride-utgaven blir for tung kan du vurdere Freedom, men den er ny denne sesongen som jo gir en viss risiko for barnesykdommer. Rottefella gir dog veldig god support og garantibytte, men det hjelper ikke så mye i en fjellside med knekt binding smile

TTS ser spennende og bra ut, men det er helt nytt denne sesongen og med kun én leverandør i hele Europa ville jeg være skeptisk å starte med dette med mindre man spesifikt er ute etter det aller letteste for toppturer.

På ski har jeg ikke så mye å bidra med, er selv ute etter nye lettere ski denne sesongen for toppturer/pudder og tenker 110-115mm under foten og Freedom-binding. Siste Friflyt har test av allround-ski, men utover det har jeg ikke sett så mange tester enda. Det er en jungel der ute så kommer til å bruke tid, følge med på forum og spørre på Rå Sport og Oslo Sportslager om råd og tips. Fra før har jeg tre år gamle Line Prophet 100 og 130 og de funker ekstremt bra til hvert sitt bruk, dvs. hhv. bakke og pudder, men nå trenger jeg noe lettere midt i mellom smile

Ventetiden på vinteren er lang, men da har man jo litt tid til å orientere seg i jungelen av utstyr, se alle nye skifilmer, og trene masse knebøy og utfall! smile

oyvindlilleberg #178164 26/09/2012 4:53 PM
Medlem
Medlem

Det er litt delte meninger om hvor breie ski en bør kjøpe som nybegynner på Telemark. For de fleste vil det ta en del tid i barnebakken bare for i det hele tatt å få dreisen på svingteknikken, og læringskurven vil nok være noe brattere med en litt smalere og kortere ski her. Dersom en slår til med stiveste skoa og kraftige bindinger kan denne perioden kanskje forkortes noe, og smale ski straffer seg når du så skal ut å lære å kjøre løssnø. Pudder er en ting, våt tung dypsnø med eller uten ispedd fokksnø og evt skare på toppen er noe helt annet. En smal bakkeski vil synke dypt, og bli tung å kjøre med.

Et kompromiss kan være ski med ca 100mm midtbredde, og her er det mye å velge mellom. Det kan være lurt å gå over til en litt mykere ski ifm alpint, men dette blir litt smak og behag. En liten rocker i tuppen er heller ikke å forakte, ei heller lav vekt om du skal ut å gå litt.

Lykke til med skivalget!

oyvindlilleberg #178165 27/09/2012 9:30 AM
Entusiast
Entusiast

Skal du ikke gå veldig mye topptur så er NTN det greieste valget (semi step-in og bremser) selv om de er fullt brukbare til topptur også - tenk telemarkverdenens Duke. Alternativet er som det blir skrevet lengre opp her TTS - ser jo veldig lovende ut men er jo unektelig beta-vare.

Når det gjelder ski så har jeg veldig sterke personlige meninger smile Til allroundbruk ligger smertegrensen - som telemarkman skriver - på rundt 100mm. Hva jeg mener er viktig:

- Ca 100mm midtbredde- Ikke for høy svingradius. Ikke noe særlig over 20m- Litt spenn i skia- Front- og bakrocker men med lav rocker bak - generelt ikke for mye rocker- Taper foran og bak

Eksempler på ski i denne kategorien: Voile Vector og Charger, DPS W99 og 112RP, Armada TST

NB! Dette er som sagt mine personlige meninger men dette er ski som flyter brukbart, biter bra på hardt føre og pga formen ikke blir kastet for mye rundt når det er klumpete og oppkjørt selv om de har lav vekt. Kan jo også legge til at jeg har W99 og er helfrelst smile

oyvindlilleberg #178166 27/09/2012 12:50 PM
Medlem
Medlem

NTN er nok helt klart veien å gå. Selv om Freeride er tung og noe merkelig i fleksen så er trenden den at NTN, eller tech-inserts (TLT), kommer mer og mer. Ikke bare at vi år kan velge mellom Freedom og TTS, men med tiden vil det komme lettere sko som kan komplementere disse. Nå snakker jeg om den langsiktige trenden innen telemarkssporten, men hvorfor ikke hive seg på der først som sist? Nøyaktig hvilken binding du bør velge blir vel en smaks sak. Jeg kommer til å gå til innkjøp av både Freedom og TTS i år for å avgjøre selv hva jeg vil satse på framover, men kjøp deg NTN sko så har du i det minste begrenset valget ditt noe.

Av ski så står det vel mange gode kommentarer om ca 100mm bredde og det kan jeg skrive under på. Når det gjelder fleks på skia vil jeg si at dette har noe binding å gjøre og (ikke minst personlig preferanse). Med en stor og kraftig binding som NTN Freeride så kan du kjøre store og tunge ski uten større vanskelighet enn med tilsvarende randoutstyr. De fleste ski i 100mm kategorien er relativt like i fleksen uansett så det er vanskelig å ta feil her. Av gode ski har du en klassiker i K2 Coomback, en flott allrounder som er veldig forutsigbar (og dermed kjedelig å kjøre på i lengden). Volkl sine topptur ski har fått mye skryt. Her er vel Nanuq eller Nunataq ski du bør se på. Eller så har folk anbefalt Liberty som også jeg er ganske glad i (der kan se over på posten til Bsport). Kommer selv til å gå for Atomic sin nye Automatic ski med freedom binding når snøen kommer.

oyvindlilleberg #178167 28/09/2012 9:03 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Super stabile ski til alle forhold minus 20 cm+++++ pudder er k2 coomback selges nå rimelig på conrad sport er mine allround ski,elsker dem.Når pudderet når 20cm ++++++ går jeg over på voile charger 191,er selv 176.Rå ski for de gode pudderdagene men funker fint i andre forhold også.Skulle jeg hatt andre bindinger enn de jeg har nå ville jeg uten tvil valgt de nye voile switcbacbindingene med ekstra stive fjærer.De er supre til toppturer,lav vekt og vanvittig stabile til dansinga ned fjellsidene;-)

oyvindlilleberg #178168 28/09/2012 11:32 PM
Medlem
Medlem

Endte selv på forrige sesongs K2 SideStash på salg hos sportslageret. Fornuften tok over og gikk mer allround enn opprinnelig tenkt. Litt impulskjøp, og gikk opp til 188cm (190 egentlig) selv om jeg kun er 180 selv, så har gnagd litt i ettertid på om jeg gjorde rett. Men, har i ettertid funnet mye skryt fra telemarkere både om disse og BackSide-serien generelt, og siden de primært er tenkt å frakte de 90 kiloene mine i høy fart utenfor løypene begynner jeg å få trua på at både skivalg og lengde var riktig wink

oyvindlilleberg #178169 06/10/2012 4:40 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har selv kjørt telemark med NTN i tre år og var da komplett fersking. Kan anbefale dette systemet om du ønsker en solid og enkel binding som funker som bare det i løssnø og i løypene. Bindingene er ofte på tilbud til halv pris. Støvler fra Crispi (EVO) eller Scarpa anbefales, men er relativt dyre. Veldig bra service fra Crispi-importøren om det er reklamasjoner (min erfaring). NTN er stivere enn andre systemer, men når det først sitter er det ingen vei tilbake. Av ski er det rikelig med utvalg, men en klassiker fra FriFlyt tester er Volkl sin Gotama. Bra rocker som flyter på alt, og som har moderat bredde. På hardt underlag er den ikke brukanes (skareføre), men det er ingen andre rockerski heller. Jeg vil anbefale denne skien til telemarkkjøring om det er løssnø du primært skal ut i. Selv i preppede løyper er den overraskende retningsstabil og du får garantert mye moro med den.Tommelfingerregel når du velger lengde på denne skien er et par cm lengre enn deg selv.

oyvindlilleberg #178170 16/10/2012 7:06 PM
Fersking
Fersking

Mange gode råd her - og mye dyrt utstyr. Er du nybegynner ville jeg satset på noe brukt i rett størrelse. I din fase har det lite å si om hvilken ski du kjører på så lenge den har innsving og midtbredde på mer en 7-8 cm. Noen utpreget løs snø ski trenger du jo ikke - det letteste er jo å lære teknikken i preppa bakke - FØRST! For SÅ å gå over til andre forhold. Synes du det er kult så kan du jo klatre oppover på utstyrs sida. Å handle Ferrari for første kjøretimen virker jo LITT i overkant... Og da har du liksom ikke så mye mer å se fram til / glede deg over mht bedre utstyr - Rocker, taper osv kan du få et forhold til etterhvert og vil være noe som vil bare gjøre det enda mer morro når du mestrer dette... Å ikke ha det aller ypperste i begynnelsen vil bare tvinge deg til å lære teknikken enda bedre...Vet om greit utstyr str 43/44 for en kar på ca185.

Lykke til! - Ski-glede handler om å ha det gøy - ikke om utstyret!

oyvindlilleberg #178171 17/10/2012 5:54 PM
Fersking
Fersking

Det er jo løssnøkjøringa du vil hige etter.. Jeg hadde ikke tenkt på at du må lære deg dette i bakke først. Bruk første og beste mulighet til å komme deg ut i løssnøen. Det ligger allerede massevis i fjellet :-) Jeg vil også anbefale å kjøpe noe du kan bruke til topptur. Dvs at du trenger en binding du kan gå med. Dette får du både i 75mm, ntn og snart insertbinding. Når det gjelder ski velger du en bred (over 100), lett og med myk tupp. Twintip trenger du ikke..

oyvindlilleberg #178172 27/10/2012 1:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er K2 Backlite ok for hovedsaklig telemark bakkekjøring, og vil de fungere utenfor bakken? Er 184 cm høy, 85 kg, hvilken lengde bør jeg gå for?

oyvindlilleberg #178173 15/11/2012 9:06 AM
Fersking
Fersking

Jeg har besluttet å legge brettet på hylla, og er derfor helt fersk på ski. Så uten noe erfaring, men med samme ønske om å starte med Telemark, mener jeg at det ikke nødvendigvis må koste deg skjorta for å få smaken på denne sporten.. eller?

Er man nødt å ha NTN når man begynner, eller holder det med klassiske bindinger? Hva bør en se etter når en skal handle brukt? Vet at markedet er stort og at det er mange gode og dårlige dealer der ute, men hvilken prisklasse kan være grei å innstille seg på?

oyvindlilleberg #178174 15/11/2012 10:57 AM
Medlem
Medlem

Nye billig både NTN og 75mm ute på bruktmarkedet. Men vanskelig å gi noen direkte tips. Jeg mener det viktigste er at du finner et par sko som er bra, skia og bindingene spiller liten rolle hvis skoa er rævkjørt og 3 nr for store. Hvis du har mulighet for å prøve litt forskjellige sko i en butikk vil dette gi en god indikasjon på hvilke størrelser, merker og modeller som passer. brukte sko har jo ofte gått seg litt ut, og blitt litt mykere i plasten, så det kan være lurt å vurdere en litt stivere sko enn det som passet best i butikken.

I tillegg til bruktmarkedet kan det være lurt å holde øyene vidåpne for salg og tilbud hos din lokale eller nettbaserte sportsbutikk. Ofte mulig å finne fjordårsmodeler til halv pris! Lykke til

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå