Ny pudderski til sesongen?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Fra før har jeg Volkl Karma og Line Sir Fransico Bacon. Kjøpte nye sko fra salamon i fjord, salamon quest 12 men de var bare skrot, så de gikk i retur. Men til årets sesong vil jeg ha alt nytt, noen skikklig rocka planker, lett og sterk binding og en god sko. Tenker noe ala Salamon Rocker, Armada JJ eller Volkl Kuro. Elsker skog så den må ver bra i kjappe svinger i skogen, men med min 190 høyde og 100 kg sliter jeg med valget av ski. Trenger egentlig hjelp til å finne rett lengde. Kom gjerne med innspill til andre ski og noen gode sko =)
|
|
|
 Re: Ny pudderski til sesongen?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://libertyskis.com/genomehttp://libertyskis.com/mutantMye å velge mellom ihvertfall.. Kjøpt Genome 187 med jester pro.. Er selv 180/95 kg.. Har trua på de.. Lest bare positivt om de.. Lagde en tråd om akkurat det samme, så du kan jo lese litt der., http://friflyt.no/Forum/Ski/Den-ultimate-pudderski
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Du vet att de skidor som du lagt upp har otroligt olika egenskaper, idealanvändare och mått?JJ115 under foten, jibbig allroundpuderplankaRocker2 122 under foten, surfig lekfull puderplankaKuro 132 under foten, BM monster med mycket taper och ett ton med flyt. I år har den dessutom blivit rejält uppstyvad tack vare/pga titanal. Om du nu inte tycker att dina SFB gjorde jobbet som puderplanka går ju iaf JJ bort då den skidan är i samma gata.Tipsar om lite andra plank medan jag ändå är igång, även om det är svårt eftersom vi inte vet ngt om dig. Åkstil, vikt, längd, antal år på skidor, antal dagar per år osv... Moment Night Train. 122 under foten, platt spann och en fin rockerkurva. Om du är som mig i stl (187cm 80kg) kan jag glädja dig med att det kommer en 196a i år! :)Line Mr. Pollards Opus, 118 under foten, sjukt fin rocker och flexprofil, kommer i 192 i år.Down CD1. 135mm under foten, lätt och lekfullcharger. Kostar dessutom ca 350Euro just nuwww.downskis.com Peas! and carrots
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
SKI: Har selv kjørt Rocker2 (Rocker2 122, som den heter i år), og den er et meget godt valg til leken skogsski. Da i 192 cm til deg. Meget lettkjørt, selv i 192 cm lengde. De andre er jo også gode alternativ, men JJ kommer blir vel ikke lengre enn 185-186 eller noe? Kuro 195 cm (litt mindre leken enn de andre alt. Noe mer storfjell i seg). Atomic Bent Chetler i 192 cm vil også være et meget godt alternativ til deg. Du trenger litt areal til din størrelse. Men skal du ha rando set-up eller ikke? Siden du kjøpte Quest 12 i fjor. Uansett til din vekt:Sko med gåfunksjon: 1) Salomon Quest MAX 120 (stivere og bedre enn 12, meget bra kjøresko. Men tung ca 4400 g i følge salomon). Utskiftbare såler, men bare mellom "DIN alpint" og "DIN-rando". Ingen Tech såle enda, men kommer sikkert om noen få år. 2) Black Diamond Factor 130. DIN og Tech rando såle. Ca 4000 g (27). Jeg har den selv. God kjøresko! Fordel: Vekt og skifte såle. Freeride sko:1) Dalbello Krypton. 2) Salomon Ghost 3) Lange RX 130 f.eks.Lett og sterk tech binding: Dynafit Radical FT Alpinbinding med gåfunksjon:1) Salomon Guardian 16 (jeg tenker å satse på den. Virker solid!) ca 2900 g2) Marker Duke EPFOBS! Ingen av disse er spesielt lette, men sterke. Duke ca 150 g lettere per par. Vanlig alpintbinding:1) Salomon STH16 2) Marker Jester. +++flere
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men til årets sesong vil jeg ha alt nytt, noen skikklig rocka planker, lett og sterk binding og en god sko. Tenker noe ala Salamon Rocker, Armada JJ eller Volkl Kuro. Elsker skog så den må ver bra i kjappe svinger i skogen, men med min 190 høyde og 100 kg sliter jeg med valget av ski. Trenger egentlig hjelp til å finne rett lengde. Kom gjerne med innspill til andre ski og noen gode sko =) Rocker 2 122 eller Kuro i 195 er nok gode valg ja, eller hva med å kjøpe Liberty Genome i 194? Halvparten av toppturene til meg og en skimakker bruker vi Genome. Det er en meget vridningstiv, stabil og velflytende ski, og fleksindexen er 45555 fra baktupp til foran. Alt fra skogskjøring til lange flanker, det er bare å gi gass om du tør. Men du må jobbe en del om det blir hardt, den er tross alt 141 mm under foten ;-) Brukertest her: http://www.stiansturer.blogspot.no/2010/10/liberty-genome-20102011.html
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for gode svar Har ikke tenkt meg på noen topp tur, har sett en del på Moment Night Train.Men er de en leken ski? vil gjene ha en som svinger bra med fin flytt gjennom skogen, med muligheten til noen fine hopp og noen dropps.Prøvde Salamon Rocker2 i fjord, de var en ny verden for meg, så kan ver ett god valg den ogSkien bør helst ikke ver mye over 120, er ikke den mest erfarne gutten i pudderet =)Tenker å setter på Marker Jester binding, har god erfaring med den fra før Schizo står på mine SFB.No når jeg ikke har tenkt meg på topp tur trenger jeg nye sko, må jeg bare prøve meg fram eller er de konkrete ting jeg må se etter?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei. Jeg er også 190 cm høy og 100 kg. Etter å ha prøvd litt forskjellige ski, landet jeg på kuro i 195 cm i fjor vinter. Den har stor rocker i begge ender og gir utrolig flyt i pudder. Jeg er ikke enig i at den har endel storfjell i seg, men gir OK stabilitet i litt fart ned fjellet. Jeg mener den er perfekt for skog og små dropp og svinger på femøren. Den er særdeles leken og gir en nær superheltfølelse i pudder. Kan anbefale Marker Jester til denne. Av alpinsko så er det lurt å prøve flere merker og se hvilken som sitter best på foten. Selv fant jeg ut at Nordica Speedmachine 130 passet mine ben best og hadde passe stivhet og komfort. Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
samme høyde og vekt som deg. Jeg har rocker2 122, den er super på mykt føre, artig, svingvillig, lett å ha kontroll på. Synes ikke den er veldig leken når det er hardere, men du tar deg fint nedover, rolig og stabilt. (skiløpern mangler vel litt ferdigheter!) Ikke noe spesielt god å gå med, tunge ski, vanskelig i travers. ( jeg har midtmonterte bindinger.) jeg har vel ingen ski som jeg klarer å utnytte potensialet til. artig er det lell.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kommer en ny modell fra Armada som heter Magic J. Den er utrolig fin. Ellers er Rocker 2 et sikkerstikk. Ta kontakt med www.bodoadventure.no de gir deg god hjelp og svar på alt du lurer på.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk K2 Pontoon /Hellbent.. gammelt design, men funker! gå for noe som ikke er for langt, ikke for stivt og med masse rocker om du skal kjøre mye skog! Kjører selv på hjemmelagde kryssfinerski, 182lang med mye rocker og de er ekstremt myke, sånne ski svinger av seg selv!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Armada JJ kommer som sagt over, i lengden 185 cm og 115 mm på midten. Men man får den også i en ny versjon, Armada AK JJ. I lengden 195 cm og 120 mm på midten. Den er litt bredere og bittelitt stivere enn JJ, for å tåle større menn og utfordringer. Ellers helt lik ski. Tror det kan være et godt alternativ, det er hvert fall en ski jeg vurderer for året!:)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Armada JJ kommer som sagt over, i lengden 185 cm og 115 mm på midten. Men man får den også i en ny versjon, Armada AK JJ. I lengden 195 cm og 120 mm på midten. Den er litt bredere og bittelitt stivere enn JJ, for å tåle større menn og utfordringer. Ellers helt lik ski. Tror det kan være et godt alternativ, det er hvert fall en ski jeg vurderer for året!:) AK JJ var ny som modell i fjor, men er selvfølgelig ein god ski som er bygd på JJ modellen.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har kikka en god del rundt nå =)Lurer på om de er noen som har erfaringer med skia Librerty Genome, K2 Helbent eller Armada Magic J?Begge to virker som gode alternativ, på sko fronten har jeg nettopp lagt inn en bestilling på Fulltilt Konflict, kansje noen har erfaringer å komme med her også? Bare å få bestilt seg ski, så kan de få begynne å snø på Stranda =D
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Verkar som magic j får bättre omdömme än akjj, om det står mellan dem hade jag provat att söka hos teton gravity - tech talk för att se vad folk säger
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Investerte i K2 Hellbent i fjor. Ble overbevist etter første tur. Fantastisk leken og morsom ski. Både i bunnløst pudder og i fokksnø. Har den sorte i 132mm på midten. Anbefales! Er selv ca 189 og har ski i samme lengde med marker duke bindinger som gjør at de er lette å få på kant og gjør at de også carver godt når du må innom preppet bakke... Rått!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
har selv kjørt Genome i 3 sesonger, nå kjører jeg skien som kommer til butikkene om ca 3 - 4 uker. http://www.youtube.com/watch?v=ZhF5j8L3BTs Har kjørt den både som tele ski og alpint. Skien er helt kongelig. På video over så er det is under snøen og en del klumper. ( derfor det rister i kamera ) Som du skjer så oppfører skien seg helt kanon. er det 5 cm eller mer med pudder så merker jeg suget mot Genome i skiparken. Ellers så vil jeg anbefale liberty double helix, nydelig ski på alpint. Har kjørt den på alle fører inkludert is og jeg har bare kost meg. http://www.youtube.com/watch?v=sTpg1FZHcxs&feature=plcp Har nå skien som kommer om 3 -4 uker, men har ikke lagt ut video av den enda. digg på telemark også. Veier 100 blank og begge skiene flyter godt 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg hadde kjøpt K2 hellbent fra sport conrad nå. Latterlig pris.299 Euros = 2 213.40574 Norwegian kronerhttp://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19296
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ikke glem frakt, moms og gebyr til Ups;)
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte på Armada JJ AK i fjor. De satt vanvittig bra i bakken, og fløyt godt i pudderet. MEN: Pga bredden og tyngden, ble det mye masse som skulle holdes på plass. I litt urolig snø, skavler etc, så krever det en del krefter å holde de på sporet. Du merker det kanskje ikke der og da, men leddbåndene mine i knærne var helt kjørt etter en uke i Chamonix. Mener selv at det var skiene som belastet dem ekstra. Byttet til Nocta 188cm... Har ikke fått prøvd dem skikkelig ennå, men de skal jo være i samme gata.
|
|
|
|
|