Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med diverse randostøvler
#178011 06/09/2012 10:36 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vinteren nærmer seg og da må utstyret på plass!

Jeg står mest heisbasert offpiste, men trenger noe støvler jeg kan gå på tur med også. Etter mye research står det nå mellom tre alternativer:

Salomon Quest 12 - stiv, bred powerstrap.Tecnica Bushwacker 110 - både DIN og Dynafit-såler, oppblåsbar innvendig luftpute.Nordica Hell & Back Expert - bra flex (115), tredelsoppbygging (samme som Full Tilt og Dalbello).

Er det noen som har erfaringer med noen av disse støvlene? Jeg har brukt Tecnica og Salomon støvler tidligere, men aldri Nordica. Hvordan er passformen til Nordica ift de to andre (generelt er vel Salomon litt større enn Tecnica)?

Christopher

Re: Erfaringer med diverse randostøvler
griffshitz #178012 06/09/2012 1:25 PM
Ringrev
Ringrev

Tecnica har vel forskjellig lest avhengig av sko. Jeg har hatt diablo tidligere, og de var veldig brede. Har nå bogadicious som har smal lest (i likhet med chochice pro). Er litt skeptisk til dynafit-feste på slike støvler, selv om det var hovedgrunnen til at kjøpte mine. På de få turene jeg hatt med stive sko og dynafit har jeg løst ut når jeg har tråkket til på is.....(Men teknikk er forskjellig, så det kan funke for deg).Bogadicious har ikke gå-funksjon, men rando-såle....

griffshitz #178013 06/09/2012 4:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har Diablo Race 130 støvlene og mener å huske at de har en 98mm bred lest. Bushwacker har mellom 101 og 102mm, så spørsmålet er da om jeg burde gå ned en størrelse? Både Quest 12 og Hell & Back har en lest på 100mm.

Jeg har i utgangspunktet ikke bruk for Dynafit-kompatible støvler, da jeg har Marker Duke bindinger. Det holder derfor med vanlig DIN-såler. Gåfunksjon er derimot et must, noe som også er grunnen til at Bodacious er valgt bort til fordel for Bushwacker. Helst skulle jeg gått for Cochise, men sliter med å finne den.

Er det noen som kjenner til butikker i Oslo-området som selger Hell & Back og/eller Bushwacker (evt. Cochise)?

griffshitz #178014 06/09/2012 9:33 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg kjøpte mine Bogadicous (97 lest) på Rå sport. De brede diabloene jeg hadde var ikke race versjonen...måtte ty til surefoot innersko for at de skulle passe.

griffshitz #178015 20/09/2012 11:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har ingen erfaring med verken bushwacker eller hell and back, men bruker selv Salomon quest 14. Ettersom det jeg har forstått er denne lik quest 12 bare med litt høyere flex. Er 185cm og 85kg og bruker quest 14 til det meste. Jeg har gått flere toppturer med de (har Dukes) og de funker fint til dette (bare dagsturer, da jeg ikke har fått testet de på noen lengere turer). Dukes er vel kanskje heller ikke det beste til slikt. Heisbasert offpist er ikke noe problem, da skoene er relativt lette å gå med uten at man legger så veldig mye merke til det på nedturen. Gåfunksjonen og powerstrapen funker bra.Vis du er mer interessert i kjøre nedover enn å gå oppover vil salmon quest passe utmerket. Jeg er veldig fornøyd med de, og vis passformen er bra for deg burde du kjøpe de!