Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hasle Excursion v.s. Prijon Kodiak
#1578 24/05/2010 9:56 PM
Motaba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal gå til innkjøp av en type ekspedisjonskajakk nå som feriepengene kommer. har kikket på overnevnte typer og disse er kajakker som passer mitt bruk og str.Jeg er 187 høy og veier 95 kg, så hvis jeg skal på en ukes padletur på fjellet eller langs kysten så trenger jeg litt lastekapasitet.Har prøvepadlet Kodiaken noen ganger å synes denne er veldig ålreit. Excursion har jeg ikke prøvd.

Hva er fordeler og bakdeler med disse?

andre kajakker som kan fungere til mitt bruk som jeg har oversett? (turpadling i innsjø og langs kysten, ofte med oppakning for flere dager)

P.S. Pris har en del og si, da feriepengene skal rekke til en del annet turutstyr også =)

Re: Hasle Excursion v.s. Prijon Kodiak
Motaba #1579 24/05/2010 11:06 PM
Entusiast
Entusiast

Har sagt litt om Hasle her :

http://friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=259535

Bur du på austlandet(kort veg å køyre) kan du handle dirrekte frå fabrikken i Askim. Såkalla B vare kan du få veldig rimeleg inklusive trekk åre og vest.

Prijon Kodiak
Motaba #1580 25/05/2010 2:25 PM
Fersking
Fersking

Hei.

Jeg kan absolutt anbefalle Prijon Kodiak. Dette er en kajakk med god stabilitet, bra fartspotensiale og god lastekapasitet.

Prijon sin plast er i motsetning til Hasle vakumstøpt (Hasle og de fleste andre plastkajakker er rotasjonstøpt). Dette gjør at plasten er mye stivere pga at plasten har mye større molekyltetthet. Dette fører til at den glir bedre i vannet, og blir enda bedre retningsstabil.Samtidig har Prijon senkeror, mener at Hasle har senkekjøl bare. Dette roret kan man heve og senke ifra Cockpiten, slik at det ikke får skader når man skal ut og inn ifra land. Prijon båtene tåler alt, og ved treff av steiner og skjær, så får man noen småriper under bare, som ikke har noe å si.Når bladet padling testet Prijon Kodiak for et par år siden, var overskriften "Plastkajakk med glassfiber egenskaper". Det kunne da virke som i denne testen at de måtte lete etter feil på båten.Har selv padlet endel prijon kajakker, inkludert kodiakken, de siste årene pga jobb og kurs, og kan absolutt anbefalle den.Ulempen er at de ligger litt dyrere i pris en Hasle, men det mener jeg nesten bare er et kvalitetstempel pga plasten.

.Legger ved link til testen i bladet padling.

http://www.padlesiden.no/publish_files/Test_Padling_5-2008.pdf

Motaba #1581 25/05/2010 4:09 PM
Entusiast
Entusiast

Ingen av haslekajakane har senkekjøl.

To av modellane har senkeror slik som den du beskriver. Dei andre modellane har Hasle sin eigen patent med eit ror som du kan dra opp og ned i skroget.Erfarar at desse rora fort kan hekte seg opp og vere vanskelige å få heilt op heller ned. Spesielt om ein har fått sand i systemet. Men Modellane me senkeror fungerar udmerket.

hasle er og konstruert med tre lags plast med skum i midten. Kjekt visst du skal padle i vledig kaldt vatn.

Testa ein "versting" glassfiberkajakk i fjor og fartseigenskapane på den og min Exution var etter mi meining ikkje merkbare. Glassfiberkajaken kanta litt betre.

Motaba #1582 27/05/2010 9:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du bør absolutt vurdere andre alternativer mhp på sjødyktighet og mulighet for å videreutvikle deg som padler. Skrogfasong og størrelse er viktig - ikke bare plastkvaliteten. Gode skrog trenger ikke ror heller ikke i sidevind- men en enkel senkekjøl kan være lurt.

Se siste nr. av UTE for mer tips og guiding ang. kjøp av havkajakk.:wink

Valley har f. eks. en Club-versjon billligere enn de to andre nevnt her - men mange egenskaper som er bedre.

Pål T Gamme ptgamme@gmail.com

Kodiaken
Motaba #1583 23/09/2010 10:00 AM
Fersking
Fersking

Hei. Du har vel allerede kjøpt, men jeg stod i dine sko ved kjøp i fjor. Jeg gjorde enkelt og greit bare slik at jeg satt i alle inne i butikken og følte meg frem til hva jeg syntes kjentes mest praktisk og solid ut. Hasle var ikke top og the pops. Det ble budsjettspreng for min del, men til gjengjeld er jeg kry over å ha en skikkelig kajakk.

Et stort pluss er store lasteluker. uvurderlig. Har venner med små luker som ber meg om å ta underlag, fiskestenger, telt og soveposer i min kajakk for dem.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå