Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Allround telemarkski til jente på 169
#177445 06/05/2012 7:13 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei.

Dama skal ha seg nye ski. Kjører slalom selv, så har ikke så greie på telemarkski.

Skal brukes til anslagsvis 30/70 bakke/topptur, så vekt er viktig, samtidig som den må være bred nok (tenker omkring 105 vil være passende) til at man kan virkelig nyte pudderdagene.

Vil ha lettkjørte ski, ikke de stiveste. 

Trenger man egentlig å bare se på dedikerte jenteski? En lettkjørt "vanlig" ski må vel funke bra uansett kjønn tenker jeg.

Noen som har gode tips?

Re: Allround telemarkski til jente på 169
Erik #177446 06/05/2012 8:42 PM
Medlem
Medlem

Som regel ikke mye forskjell på "jenteski" og "vanlige" ski. Mest grafikk og lengde som skiller de, men vet at noe produsenter operer med forskjellige balansepunkt for hann- og hunkjønn. Ikke mye å bry seg om. Den letteste skien jeg vet om på rundt 105mm på midten vil være K2 Coomback/Gotback. Dynafit Stoke kunne vært et alternativ, men ingen mulighet for telemarkbinding på de. Du kan også se på Atomic Century som er en meget anerkjent kvinneski. Noe mer kommer jeg ikke på i farten. Du kan også tenke på vekten av bindingen om slikt er viktig. Den letteste masseproduserte bindingen til 75mm er vel Voile sin Switchback. Ligger vel rundt 1400g hvis jeg husker rett. BD01 og HH Axl er bedre å kjøre, men veier desto mer. BD01 ligger oppe på 1600g og Axl rundt det samme hvis ikke mer (har bare erfaring med vanlig HH). Lykke til!

Erik #177447 06/05/2012 9:44 PM
Entusiast
Entusiast

Line Chronic er jo ganske så brede og gode :-)

Erik #177448 07/05/2012 9:04 PM
Entusiast
Entusiast

Hva er det med deg og Line Chronic?Først er det en stiv ski, og nå plutselig er det en myk ski, for det var jo det ho skulle ha?For ikke å snakke om at Line Chronic er en brei parkski, og ikke noe for all-mountain telemark.Da er faktisk Line Sir Francis Bacon bedre om du må velge en ski av Line...Dere trenger forresten ikke å ha en "jenteski", de pleier bare å vere litt mykere og kortere. Vil ikkje begynne å fortelle om de beste skia, litt for at eg er litt usikker nå som de fleste er utsolgt av de mest populære, som pleier å vere de beste. ..Er dere sikker på bindingvalget? For det er jo veldig mange å velge mellom! G3 har jo flere jentemodeller innenfor telemarkbinding kalt "Elle", men selv mener eg at du får mer morro med Rottefella NTN, den er vanskeligere for nybegynnere, men når du får kjørt litt og får kontroll så er det en veldig kjekk telemarkbinding, selv om læringskurven er brattere. Venter du litt kommer Freedom ut, en lettere utgave av NTN for topptur, men da må du vente til mest sannsynlig neste sesong.En annen binding som er lagd for telemarktopptur er Black Diamond sine, eg er keen på den når eg skal kjøpe nytt telemarkutstyr, for eg har tenkt meg litt på toppturer...Telemark er veldig morsomt når du får det til og ho kommer til å få mange gode opplevelser uansett!

Erik #177449 08/05/2012 5:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Noen gode alternativ der skiene er relativt lette.

Völkl Nunataq og K2 Gotback

Sjekk www.bodoadventure.no de har sikkert vårsalg på modellene.

Erik #177450 08/05/2012 8:47 PM
Fersking
Fersking

Jeg ville ha valgt ei ski som ikke er for stiv. Dameski pleier å være litt mykere (men ikke alltid). Og så må de ikke være for korte. Denne fant jeg på finn.no, http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34773716, dette vil jeg kalle for en kupp!. Jeg har samme skia, men nyere modell, selv er jeg 171 cm høy og synes 172 cmer i korteste laget, men til ei dame på 169 cm er de perfekte. Liker man korte lekne svinger og en ski som flyter godt, samtidig som den takler hardere forhold, er G3 Zest tingen. Jeg ville personlig ikke gå for breidere enn 100 mm, man flyter godt med denne bredden, med enda bredere ski er det vanskelig å kante dem. Er man ut etter en ordentlig lettvekter kan Black Diamond Starlett være aktuell, men kan være utsolgt nå. K2 Gotback er på lik linje med G3 Zest ingen lettvekter, men med gode gåbindinger, feller som glir godt og støvler som Scarpa T2 eco, er et par hundre gram ekstra ski ingen problem.

Erik #177451 28/05/2012 7:45 PM
Fersking
Fersking

Har selv Zest-T (den stive modellen) og kjenner flere som har Zest. Zest er en bra allround ski som er veldig lettkjørt i alle forhold. Jeg er 167 og har 172-modellen, og den er passe lang for meg. Har hatt noen toppturer på mine Zest-T'er (med NTN), og vekt har ikke vært noe problem (men nå har aldri jeg prøvd noen lettere ski, så jeg vet ikke bedre).

Sier meg stortsett enig i alt Magnolia sier, spesielt den annonsen hun linker til. Det er et ordentlig kupp!Starlett er forresten VELDIG myk, og vil nok ikke være spesielt bra på hardere forhold.