Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alternativ til Scarpa T4 og tips om bindinger.
#177393 28/04/2012 9:17 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Er helt fersk på telemarksfronten, har bare stått på brett og slalåmski før. Har et par Åsnes Rago, så behovet for å ta seg fram på relativt flatt terreng er dekket.

Planlegger en telemarkspakke som også er mulig å gå litt med. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Åsnes Storetind/Vetletind pga muligheten for kortfelle og Scarpa T4 sko. Usikker på valg av binding, tips her? Har i ettertid lest at Scarpa T4 er en unisexsko og er derfor ganske smal. Har ganske breie føtter, så jeg tror ikke den passer meg. Hva annet finnes i samme kategori? Og hvilke bindinger anbefales? Får vel legge til at skiene kommer til å bli brukt i slalåmbakker også, men ikke til ekstremkjøring smile

Takknemlig for alle tips!

Re: Alternativ til Scarpa T4 og tips om bindinger.
Polardego #177394 29/04/2012 10:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har Åsnes Storetind, Scarpa T1 og Cobra. Har relativt smal fot, så skoen passer bra for meg. Skoene er kjøpt brukt fra èn som hadde for brede føtter. Storetind er imidlertid ikke en løssnø-ski - til det er den for smal. Har kjøpt Gotama som løssnøski. Storetind fungerer utmerket som toppturski, og kortfellene er suverene. G3-binding fungerer også.

Polardego #177395 30/04/2012 11:25 PM
Medlem
Medlem

Garmont excursion er vanlig å nevne i samme åndedrag som T4, denne har noe bredere lest, er litt mykere og er mer rettet mot BC-turer. Trur nok at den vil drive store- eller vetletind fint.

Selv er jeg på NTN, men det blir jo mer bakke-orientert utstyr. Kanskje NTN freedom som kommer ut neste sesong er noe å tenke på?

Polardego #177396 01/05/2012 10:21 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har Vetletind, T4 og Voile 3-pin cable som fjellski. De fungerer svært bra til formålet så lenge det ikke er veeeldig flatt da de er mindre retningsstabile enn tradisjonelle fjellski.

Detsom gjør det hele litt spesielt er at denne riggen er ikke mange grammene lettere enn toppturriggen min (TLT5, Plum, DPS W99). Telemark har litt å ta igjen smile

Skulle jeg lagd ny lett telemarkrigg idag hadde jeg valgt Scarpa F1 og TTS sammen med Vetle-/Storetind.

Polardego #177397 01/05/2012 12:48 PM
Medlem
Medlem

Vurderer selv å gå til anskaffelse av TTS og Storetind siden jeg tross alt har NTN, men hadde en gang i tiden Storetind med supertelemark og avtagbar hælwire. Kjørte de med Fischer BCX7 (eller 8 eller hva de nå heter). Kjenner også folk som hadde lignende oppsett med T4 selv om jeg aldri prøvde den selv. Likte ikke Fischer skoen helt siden det ikke gikk an å ta ut innerstøvelen. Dessverre finnes ikke den avtagbare hælwire'n til Super Telemark lenger, men voile sin 3-pins er minst like bra. Kanskje Voile sin Switchback can være noe å tenke på? Den er jo letteste av disse mer "kjøre-orienterte" bindingene og gå-modusen skal være bra fra det jeg har hørt selv om den er like utsatt for ising som alle andre (les BD O1, G3 Targa Ascent og HH)

Polardego #177398 08/05/2012 6:28 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode tilbakemeldinger! Tror jeg går for Storetind. Er 172 høy og veier 72-73 kg, bør jeg gå for 172 eller 180 cm?