Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner som holder på å kjøpe inn utstyr til Topptur / Randonne
#177344 22/04/2012 5:51 PM
Paulsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har nå fått kjøpt meg ski/mantra, bindinger/dynafit, sko/titan, dunjakke og en spade...jammen mye greien jeg må ha, ser jeg:-) Nå titter jeg litt på en skisekk. Er det noe spes jeg burde se etter, eller er det meste bra. Jeg ser nå på Mammut Nirvana Pro ryggsekk. Hva tror du om denne sekken? Tips meg gjerne om noen gode staver, skredsøker og andre ting som jeg måtte trenger. Jeg begynner å nærme meg faretuende 40år, jeg var helt sikker på at jeg var 180cm høy, men jeg har vist krypa til 179cm he he og jeg har vekt på ca 85-90kg. Setter veldig pris på tips om innkjøp av utstyr som jeg trenger for å komme i gang.

Re: Nybegynner som holder på å kjøpe inn utstyr til Topptur / Randonne
Paulsen #177345 22/04/2012 7:29 PM
Paulsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg fått bestillt meg 1 stk Mammut Nirvana Pro, da mangler jeg bare, hjelm, skins, staver, skredsøke, skarejern.......hmm.......+++div

Paulsen #177346 22/04/2012 10:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Godt skallbekledning er absolutt å anbefale. Dunjakken på vei oppover blir som regel altfor varmt, det samme bil en isolert skibukse. Her får du mye fint fra f.eks Norrøna, Sweet, Hagløfs etc. Når det gjelder skisekk ville jeg sterkt vurdert en skredsekk m/airbag. Ingen tvil om at denne redder liv. En bekjent ble tatt av et skred i alpene i går, men holdt seg på toppen på grunn av sekken. Mamut R.A.S virker bra til topptur. Det er vanskelig å anbefale hjelm ettersom den først og fremst må passe ditt hodet. Kjører selv med Giro g10 og er veldig glad i den. G3 feller fungerer veldig godt. Når det gjelder staver bruker jeg selv Black Diamond pure. Lette og finne karbonstaver med flicklock. Anbefaler flicklock over løsninger som f.eks Lifelink bruker. Når det gjelder skredsøker ville jeg gått for Mamut barrywox Pulse. Veldig enkel og fin i bruk og de fleste jeg kjenner har denne og foretrekker den over andre modeller og merker. Det viktigste er at du kan bruke den effektivt, uavhenging av hva du kjøper.

Paulsen #177347 25/04/2012 10:14 PM
Paulsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Da er jeg så heldig at jeg har vunnet Hilleberg camp plass og High Camp pass (Turtagrø). Jeg har nå bestillt meg G3 feller. Staver, det ble det de hadde i butikken., på stavene fikk jeg 40% ..hmm...tror navnet var Laika. Nå gleder jeg meg som bare det til Turtagrø. Dette blir min første tur på randonne:-)