Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke freeridebindinger passer TLT5 til?
#177334 19/04/2012 4:09 PM
Qm3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Har noen lette randoneeski med TLT Speed binding, men har lyst å oppgradere til noe bredere og dog en binding hvor jeg kan kjøre på litt. Lest litt at ved en landing ved et dropp så vil dynafit randobindinger løse seg ut da det blir spenn i skien(?). Selv om jeg har hatt Speed-bindingene en stund har jeg aldri hoppet noe serlig med de. Har Dynafit TLT 5 -skoen som jeg er meget fornøyd med og kunne tenke meg å bruke videre slik den passer to par. Så for meg noe sånt som Voile Drifter-skia (1900 g per ski og brede) men usikker på binding, gjerne noe som samsvarer med ønskene mine om å tåle en trøkk men ikke veie aalt for mye. Hva med Diamir Eagle 12, Marker F12 osv? Står at Marker passer for randosko med touringsåle (AT). Er det det på TLT 5? Funker disse til TLT5? Tåler den vanlige Vertikal bindingen til dynafit mine forutsetninger?

Takk på forhånd:)

Re: Hvilke freeridebindinger passer TLT5 til?
Qm3 #177335 19/04/2012 11:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tlt5 passer kun dynafit. en korrekt innstilt vertical ft12 på en normalt stiv ski tåler alt du måtte greie å påføre dem med tlt5 på beina.

Qm3 #177336 20/04/2012 9:00 AM
Ringrev
Ringrev

Som det nevnes over er dte kun dynafit(Redigert:dvs tech)-bindinger som passer. Jeg tilhører en av de som er uenig i at dyanfit bindinger tåler alt man kan påføre dem med tlt5 på beina, og spesielt med brede ski....vel og merke dersom du ikke låser frambindingen. Låser du frambindingen endrer ting seg markant. Forøvrig er nok dynafit's "freeride"-bindinger bedre enn speed i og med at de har lengre pinner... Det største problemet med speed/plum er kanskje at man må kjøre med stropper dersom man ønsker å beholde skia i forholdsvis nærhet....og jeg ville ikke kjøre hardt med stropper.

Qm3 #177337 21/04/2012 5:07 PM
Qm3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skjønner hvor dere vil helst, men tenkte ikke bare på bindinger som passer innfestingen fremme. Skoen er jo en "alpinsko", vet om en som bruker de på Marker Duke bindinger på en Mantra ski. Kunne vert interessant å høre meningene deres på disse skoene med slike bindinger. Alså slike man trakker ned i. For der går jo da tydelig vis ann ettersom han gjør det? Funker det på alle? Men her blir jo et vektforhold som ikke assosierer helt, så derfor er Vertical FT12 en like grei invistering?

Qm3 #177338 21/04/2012 7:44 PM
Ringrev
Ringrev

Problemet er vel at skon ligner mer på en alpin klatresko enn en alpin ski-sko. I og med at tåfestet forran er mindre enn på en standard-randosko, så vil ikke bindinger a la duke/frischi ha samme utløsningsegenskaper som med en randosko. Det betyr ikke at det ikke går...bare at din 10 kan bety din 5 eller 15....eller variere.

Qm3 #177339 21/04/2012 8:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skjønner hvor dere vil helst, men tenkte ikke bare på bindinger som passer innfestingen fremme. Skoen er jo en "alpinsko", vet om en som bruker de på Marker Duke bindinger på en Mantra ski. Kunne vert interessant å høre meningene deres på disse skoene med slike bindinger. Alså slike man trakker ned i. For der går jo da tydelig vis ann ettersom han gjør det? Funker det på alle? Men her blir jo et vektforhold som ikke assosierer helt, så derfor er Vertical FT12 en like grei invistering?

nei, de passer egentlig ikke. du kan få en fjellsko til å sitte fast i en alpinbinding også, men det betyr ikke at det er meningen. TLT5 har som nevnt over mye mindre "leppe" foran enn andre randonnestøvler og er ikke sertifisert for step-in bindinger. Da du jo likegodt kjøre dynafit og låse tåa om de ikke holder.Holder meg fortsatt til påstanden om at en riktig innstilt, montert og brukt vertical er mer enn tilstrekkelig, også ulåst. Om du skal ha veldig store breie ski er det mulig at du får problemer på hardt, slagete føre, men jeg tror heller at støvelen blir begrensningen.

Alternaltivet ditt er å kjøpe andre støvler.