Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger hjelp til å velge mellom to kajakker
#1573 22/05/2010 7:24 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Vi har to idamer i familien som skal kjøpe en kajakk sammen.

vi har i dag vært innom både god tur og platousport i bergen for å prøvesitte og se på kajakker. men trenger hjelp til å velge

På god tur ble vi anbefalt en Riot Brittany. Der kunne vi velge mellom en modell med ror (de hadde bare skroget inne og beregnet 3-4 ukers levering på resten av delene). og en modell som hadde senkekjøl.(modellen med senkekjøl har en ukes levering) Der fikk vi tilbud på 12990 for pakke med åre, vest, trekk og et kurs med verdi på 800 kr.

Hos platou ble vi anbefalt en Current Designs Squall. Denne har ror.Her var prisen 13990 for bare båten. Her fulgte med et to timers(!) introkurs.

Riot kajakken hadde noen ekstra detaljer som liten luke, låsebøyle osv. de på god tur snakket også utfra erfaring og ikke hva leverandør har bedt de si slik vi fikk inntrykk av på platou. men begge plasser skal de selge egne produkter og det er derfor vi spør om råd her.

Da de bare hadde et skall inne på god tur fikk damene ikke prøvesittet denne båten. De følte at de satt godt i Squallen.

Båtene skal brukes hovedsakelig til dagsturer, men blir nok noen overnattingsturer også.

link til Current Designs Squallhttp://www.cdkayak.com/products/templat ... c3556734fa

link til Riot Brittanyhttp://www.god-tur.no/epages/Store.sf/n ... /000800010

Re: Trenger hjelp til å velge mellom to kajakker
onae #1574 23/05/2010 6:21 PM
Entusiast
Entusiast

Som eit tips lagar Hasle veldig gode båtar.

Eg har sjølv ein Exurtion og fruen ein Explorer. Dei er raske og fine og padle tykkjer eg og tåler skikkelig juling. Eg anbefalar å sjå på dei modellane med utenforliggande ror og ikkje innanforliggande ror slik som Exploreren har.

Hasle erog norskprodusert dersom det er viktig for dykk. Fabrikken ligg i Askim og Eploreren til Min fru er "B vare" kjøpt rett frå fabrikken for den nette sum av 8000kr inklusive åre, vest og sprutrekk. Feilen på dene var eit feilborra hol til rorlinene som var tetta og godt som gull. Andre feil kan vere litt fargenyansefeil.

Ellers er min erfaring at eg brukar nesten aldri roret, men når eg først har bruk for det er det kjempekjekt å ha. Som foreksempel i sidevind.Då har kajakane ein tendens tilå snu seg opp i mot vinden. Med senkekjøl må ein heller kompansere med å kante båten noko som eg finn slitsomt i lengda.

Begge dei du linkar til er sikkert gode båtar....men eg ville berre tipse omat det finnast rimelegare og norsproduserte varer på markedet wink

onae #1575 24/11/2010 1:22 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vil satse på God tur sia dei har GANSKE so mykje peiling på havkajakk.

onae #1576 24/11/2010 9:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har CD Squall selv, og har følgende erfaringer:Positivt:- Stødig og trygg selv i mye vind og bølger.- Lett manøvrerbar.- Takler sjø bakfra/surf på en bra måte.- Solid og god kvalitet.- Bra dekksutrustning og tette luker.

Negativt:- Kunne godt ønsket meg en raskere kajakk på litt lenger turer.- Litt for høy rygg etter min smak. Gjør rulle vanskeligere enn nødvendig.- Litt tung.- Savner feste til åre på akterdekk, for åreposeredning.

For fineværspadling ville jeg muligens gått for noe litt raskere.For varierende forhold, vind og bølger er det en dønn solid kajakk.

Riott Brittany Kajakk
onae #1577 24/11/2010 9:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei!

Meg og min bedre halvdel kjøpte to stk Riott B. lik de som dere har fått prøvd. Vi har hatt noen dagsturer og en litt lengre tur i den svenske skjærgården. Vi har med senkekjøl. Det er god plass, både for padler og bagasje, og den er meget lett å manøvrere. Veldig kjekt med liten dagsluke, som kan nås uten å måtte gå i land.

Eneste "problem" med senkekjøl er eventuelt at det kommer noen små sandkorn som gjør at den setter seg fast, men dette er ikke noe problem sånnsett, og kan lett fikses enten på land, eller at kompanjongen kan fikse på vannet. Det er meget sjelden dette skjer, og absolutt ingen krise.

Prisen dere har fått et meget god, hvis det i tillegg er skikkelig åre og spruttrekk smile

Vi er meget glade i våre to kajakker, og gleder oss til isen forsvinner her i fjellet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå